Nowe miejsce montażu lusterek? Honda patentuje ciekawy pomysł! - Motogen.pl

Lusterka zamontowane pod kierownicą, do lagi widelca. Mają poprawić przede wszystkim wygląd motocykla, a przy okazji bezpieczeństwo. Fajne?

Pomimo, że wszyscy do nich przywykliśmy (jak do zła koniecznego), to przyznać trzeba, że lusterka są (często) jednym z brzydszych elementów motocykla. Sterczą na tych swoich krzywych nóżkach, mają dziwny kształt i ostentacyjnie psują linię estetyczną motocykla – szczególnie w przypadku nakedów. Wniosek ten staje się jasny i oczywisty, gdy widzimy motocykl torowy bez lusterek, albo customowy z mini-lusterkami. I tutaj wjeżdża Honda ze swoim patentem.

Honda: lusterka nisko i wąsko, zamontowane do widelca

Honda postanowiła opatentować nowy sposób montażu lusterek – jak donosi redakcja cycleworld.com. Montowane są pod kierownicą, bezpośrednio do widelca. Sprawia to, że lusterka są stosunkowo nisko oraz przesunięte są do przodu.

Konstrukcyjnie lusterka wyglądają niemal identycznie, jak te, które dobrze znamy. Nowością jest uchwyt do lagi widelca.

Japońscy inżynierowie punktują 3 główne zalety takiego rozwiązania:

  • Poprawiona widoczność. Skoro lusterka ustawione nisko, to dzięki temu ramiona i tułów motocyklisty nie przysłania widoku. Są ustawione także lekko do przodu, dzięki czemu patrząc w lusterka, linia wzorku wciąż wiedzie ponad ramionami i dłońmi.
  • Mniejszy opór aerodynamiczny na kierownicę. Jako że lusterka znajdują się znacznie węziej (bliżej osi motocykla), to opór aerodynamiczny lusterek wywiera znacznie mniejszą dźwignię na kierownicę.
  • Mniejszy moment bezwładności kierownicy. Skoro lusterka znajdują się bliżej osi motocykla, a szczególnie bliżej osi sterowania, to generują niższy moment bezwładności na kierownicy. A to oznacza lepsze wyczucie kierowania i bardziej bezpośrednią reakcję motocykla.

Od siebie dodam tylko, że jesteś bardzo ciekaw, jak w praktyce sprawdzą się nowe lusterka od Hondy. Jeździłem motocyklami z lusterkami w dziwnych miejscach (w tym supermoto z małymi zwierciadłami pod kierownicą) i z powodzeniem można się do tego przyzwyczaić. Nie ma wątpliwości, że największą zaletą będzie poprawiony wygląd motocykla.

Nowy CB1000R z nowymi lusterkami?

Ciężko oprzeć się wrażeniu, że pomysł na umiejscowienie lusterek ma związek z modelem Hondy dostępnym wyłącznie na Japońskim rynku, Hawk 11. On także posiada lusterka w „nowym” miejscu, ale zamontowane są one do stelaża owiewki, nie do lagi widelca.

Więc w którym motocyklu Hondy zadebiutuje pomysł opisany w patentach? Odważnie (i z nadzieją) strzelamy w CB1000R.

Szkice patentowe potwierdzające prace nad CB1000R wyciekły pod koniec roku 2022, wtedy też pojawiły się plotki o silniku z Fireblade’a RR-R i mocy około 200 KM. Nowe lusterka pasowałyby do nowej generacji power-nakeda Hondy.

Honda Hawk 11 2023 – cafe racer z silnikiem Afryki Twin – model wyłącznie na rynek japoński

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany