Spis treści
Czech rozpędził swojego Bugatti Chiron do 417 km/h na niemieckiej autostradzie w niedzielny poranek. Zachował „bezpieczeństwo”, ale władze się złoszczą. Zobacz film.
417 km/h na autostradzie: wyczyn Czecha w Bugatti Chiron
Radim Passer jest jednym z najbogatszych Czechów, przy okazji uwielbia motoryzację. Kilka lat temu rozpędził swojego Veyrona do 407 km/h na niemieckiej autostradzie bez ograniczeń, a w lipcu 2021 postanowił pobić ten rekord. Wziął nowego Bugatti Chiron i tym razem udało mu się osiągnąć 417 km/h.
Stwierdzić, że „surowe” nagranie z GoPro wygląda imponująco, to niedopowiedzenie:
Chętnym polecamy także główny, bardziej rozbudowany film z tego wyczynu.
Niemieckie Ministerstwo Transportu się zezłościło
Powyższe nagrania stały się wiralowe, łącznie obejrzano je 8 milionów razy. Mimo, że faktycznie przejazd odbył się w sposób legalny (no może poza zajmowaniem dwóch pasów na raz), to niemiecka władza jest nieszczególnie pod wrażeniem.
Ministerstwo Transportu wydało oświadczenie krytykujące wyczyn Radima Passera. Przeczytać można, że Ministerstwo „odrzuca jakiekolwiek zachowania w ruchu publicznym, które mogą narażać lub prowadzić do narażenia bezpieczeństwa innych użytkowników dróg”. Ponadto „każdy uczestnik ruchu drogowego musi zachowywać się tak, aby żadna inna osoba nie została poszkodowana lub zagrożona oraz aby zachowanie nie powodowało utrudnień lub niedogodności w sposób większy, niż jest to możliwe do uniknięcia w danych okolicznościach”.
Nie ma wątpliwości, że jazda z prędkością 417 km/h może powodować pewne zagrożenia i można było jej uniknąć. Radim Passer skorzystał z niemieckiego prawa zezwalającego na jazdę bez ograniczeń prędkości, a paradoksalnie jego wyczyn może przyczynić się do zlikwidowania tego prawa. Jest to celem Partii Zielonych, która twierdzi, że wprowadzenie stałych ograniczeń 120 km/h znacznie obniży emisję szkodliwych gazów.
Co mówią: Prawo na niemieckich autostradach bez ograniczeń? Statystyki?
Prawo. Brak ograniczeń prędkości obowiązuje na około 70% niemieckich autostrad. W takim przypadkach obowiązuje „zalecana prędkość 130 km/h”, a prawo drogowe oraz normy towarzystw ubezpieczeniowych nie postawiają wątpliwości. Jeżeli doszło do wypadku, w którym kierowca przecenił swoje umiejętności i nie dopasował prędkości, ponosi część lub całą winę za wypadek.
Statystyki. Całkiem niedawno poświęciliśmy obszerny artykuł statystykom poruszającym problem braku ograniczeń prędkości na autobahnach. Badania udowadniają w sposób jasny i klarowny, że:
– zdecydowana większość i tak nie przekracza 130 km/h;
– zaledwie ułamek jeździ bardzo szybko;
– wypadki są rzadkością;
– prędkość ma znikomy wpływ na krajową emisję CO2;
– szczegóły w artykule.
Radim Passer mówi: było bezpiecznie
Sam wykonawca wyczynu twierdzi, że zachował wszystkie możliwe aspekty bezpieczeństwa.
– Akcja wykonana została o 4:50 rano w niedzielę.
– Jechało 10 samochodów na 10 km, czyli 1 auto na kilometr.
– Widoczność wynosiła 3-4 kilometry prostej drogi, więc był czas na reakcję.
– Chiron potrafi wyhamować z 400 km/h do zera w 9 sekund, na dystansie 490 metrów.
– Wszystkie pozostałe auta jechały skrajnym prawym pasem.
– Wcześniej ekipa przejechała ten odcinek, aby sprawdzić, czy nic nie leży na drodze.
– Wzdłuż autostrady jest płot, a więc dzikie zwierzęta nie przejdą.
– 3 osoby obserwowały sytuację z 3 mostów dla poprawy bezpieczeństwa.
– Kolejnym obserwatorem był kierowca żółtego Porsche.
Radim i jego zespół podsumowuje: „Jeżeli wciąż sądzisz, że to było nieodpowiedzialne i niebezpieczne, cóż, szanujemy Twoje osobiste zdanie.„
P.S.: Co czuł kierowca Porsche?
„Jechałem tym żółtym Porsche 911 Turbo S z prędkością ponad 200 km/h i zupełnie nie mogłem pojąć, jak inny samochód może wyprzedzić mnie tak szybko. [przyp. red.: Chiron jechał wtedy 416 km/h.] Moment, w którym Bugatti mnie minęło, był oszałamiający. Jak przelot myśliwca. Prędkość i ryk silnika były czymś niezapomnianym. Absolutnie niesamowite przeżycie.”
Dajcie znać w komentarzach: jakie jest Wasze zdanie o całym wyczynie; o aspekcie jego bezpieczeństwa; o braku ograniczeń prędkości na autobahnach?
Zostaw odpowiedź