Ten zachwycający motocykl MV Agusty to niestety tylko koncept, ale miło pomarzyć, że tak ekscytujący sprzęt mógłby w ogóle powstać.
W 1970 r. MV Agusta zaprezentowała model 750. Producent postąpił zupełnie inaczej niż ma to miejsce dziś – 750 zastąpił niezbyt udany model 600, ale o ile 600 był turystykiem, 750 została pomyślana jako sprzęt bardziej sportowy. Do napędu użyto chłodzonej powietrzem czterocylindrowej rzędówki DOHC. Dla podkreślenia sportowego charakteru nowego modelu dodano mu przydomek „Sport”, w skrócie „S”.
MV Agusta 750 S okazała się sporym sukcesem. Do dziś model ten jest poszukiwanym przez kolekcjonerów białym krukiem i cieszy się ogromnym uznaniem wśród fanów marki. Gdy zapadła decyzja o przygotowaniu konceptu motocykla retro, wybór inspiracji był prosty.
Konceptem MV Agusta 921 S Brian Gillen i Stephen Zache – autorzy projektu, dokonują reinterpretacji dawnego przeboju, ale także przekładają jego ideę na współczesność. Stylistycznie widać tutaj prostotę, niemal ascezę, ale ta oszczędność formy wydaje się zabiegiem celowym, mającym podkreślić inspirację, którą jest niewątpliwa legenda modelu 750 S.
Największym wyzwaniem dla twórców było pokonanie ograniczeń tradycyjnych zasad projektowania motocykli retro, czyli prostej technicznej aktualizacji repliki. Projekt MV Agusta 921 S to zupełnie nowe uniwersum technologiczne, gdzie znajdujemy rozwiązania i pomysły z niedalekiej przyszłości.
Centralnym punktem motocykla jest oczywiście silnik – czterocylindrowa rzędówka, jednak tutaj projektanci zadbali, by podkreślić ten fakt i optycznie wydobyć jednostkę na wierzch. Linie tego konceptu przywodzą na myśl cafe racery z lat 60. i 70. Uzupełnieniem klasycznego designu jest najwyższej klasy osprzęt z supernowoczesnych materiałów – aluminium i włókna węglowego.
Intrygująca osłona hamulca przedniego, masywny wahacz tylnego koła, czy poczwórny wydech z czterema końcówkami, wychodzącymi parami po obu stronach – przykuwających uwagę detali jest tutaj całe mnóstwo. Kratownicowa rama odwołuje się do aktualnych modeli MV Agusty – wykonana jest ze stalowych rur stalowych i wzmocniona płytami bocznymi ze stopu aluminium.
Okrągły zegar pełniący funkcję kokpitu umieszczono nietypowo na zbiorniku paliwa. Dzięki temu zabiegowi udało się odsłonić piękną i oryginalną kierownicę. W pierwszej chwili wydaje się, że wykonana jest ona w technologii clip-on, jednak nie do końca tak jest. Inspiracją dla jej stworzenia były wyścigi kolarskie – dwie połówki przymocowane są do centralnej części wykonanej z kutego aluminium.
Jeśli zaś chodzi o silnik, zastosowano tutaj czterocylindrową rzędówkę o mocy 115 KM, osiąganej przy 7000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi zaś 116 Nm. Znać tutaj zatem starą dobrą szkołę budowania silników – umiarkowana moc przy stosunkowo dużej pojemności. Jednostka chłodzona jest cieczą.
Dziś 921 S pozostaje tylko konceptem i tak naprawdę nie wiadomo czy w ogóle trafi do produkcji.
Zostaw odpowiedź