Spis treści
Kolejny, po BMW F 450 GS przykład, że małe adventure nie ma się czego wstydzić. Zarówno pod względem designu, jak i rozwiązań technicznych Moto Morini Alltrhike 450 to półka światowa, choć -nie ma co się oszukiwać – konstrukcja jest dość prosta.
Targi EICMA 2024 odkryły ciekawy trend w segmencie motocykli adventure, tym razem z naciskiem na mniejsze pojemności. Koncept motocykla adventure o pojemności 450 cm³ pokazało BMW, podobną maszynę można było oglądać także na stoisku Moto Morini. Alltrhike 450 to pierwszy motocykl tej marki o pojemności 450 cm³, wyraźnie skierowany do entuzjastów jazdy terenowej.
Nowy trend: motocykle adventure 450 cm³
Motocykle adventure o pojemności około 450 cm³ łączą w sobie zalety lekkich konstrukcji i wystarczającej mocy, by zaspokoić potrzeby zarówno początkujących, jak i bardziej doświadczonych motocyklistów. Łatwo przewidzieć, że najbliższe lata przyniosą dynamiczny rozwój tego segmentu, choćby z powodu znacznie niższego progu wejścia w świat adventure, niż w przypadku większych modeli.
Moto Morini Alltrhike 450 – kluczowe cechy
Alltrhike 450 wyróżnia się ciekawym designem. Serce motocykla stanowi dwucylindrowy silnik rzędowy o pojemności 450 cm³, generujący 43,5 KM i 44 Nm momentu obrotowego, co w zupełności wystarczy do sprawnego poruszania się zarówno w terenie, jak i po drogach publicznych. Warto podkreślić, że motocykl jest wyposażony w sześciobiegową skrzynię.
Zawieszenie to 41-milimetrowy widelec Kayaba upside-down oraz tylny monoshock tej samej marki zapewniają skok odpowiednio 210 mm i 190 mm, co w połączeniu z prześwitem 220 mm czyni ten motocykl w pełni gotowym na wyzwania jazdy off-road. Koła o rozmiarach 21 cali z przodu i 17 cali z tyłu pozwalają na montaż szerokiego wyboru opon, idealnych zarówno na szutrowe ścieżki, jak i asfaltowe drogi.
Wygląd i funkcjonalność
Moto Morini postawiło na minimalistyczne wzornictwo, które łączy w sobie włoską elegancję i sportowy charakter. Reflektory LED osadzone w dwóch tubach nadają modelowi Alltrhike 450 unikalny wygląd, a pionowy wyświetlacz TFT przypomina rozwiązania znane z motocykli rajdowych, takich jak Yamaha Tenere 700. Alltrhike 450 oferuje zbiornik paliwa o pojemności 18 litrów oraz porty USB i USB-C do ładowania urządzeń.
Jednym z elementów wyróżniających ten model na tle konkurencji jest centralna podstawka, która choć może wpływać na nieco niższy prześwit, znacznie ułatwia konserwację motocykla, np. smarowanie łańcucha.
Konkurencja w segmencie
Moto Morini Alltrhike 450 nie jest jedynym graczem w dynamicznie rozwijającym się segmencie motocykli adventure o pojemności 450 cm³. Wspomniane wcześniej BMW F 450 GS oraz CFMoto Ibex 450 to tylko niektóre z modeli, które próbują zdobyć serca motocyklistów. Co ciekawe, wiele wskazuje na to, że Alltrhike 450 dzieli swoje podstawowe komponenty z CFMoto Ibex 450, co sugeruje strategiczne partnerstwo między tymi markami.
Segment ten obejmuje również zaktualizowane modele, takie jak Suzuki DR-Z4S czy KTM 390 Adventure R, które przeszły gruntowne modernizacje, by sprostać wymaganiom współczesnych użytkowników.
Wnioski i perspektywy
Wprowadzenie Alltrhike 450 przez Moto Morini wskazuje na rosnące zainteresowanie mniejszymi motocyklami adventure. W obliczu konkurencji, takiej jak BMW czy KTM, Alltrhike 450 wyróżnia się przemyślaną specyfikacją, nowoczesnym wzornictwem i – zapewne – konkurencyjną ceną. To się przyda, bo najbliższe lata przyniosą zapewne boom w segmencie 400/450 cm3.
Zostaw odpowiedź