Spis treści
RC390 to motocykl sportowy, na drogę i na tor. Ma nieduży silnik, niską masę i wysoki poziom wyposażenia.
KTMowi zależy na rozwoju sportowym. Tym razem nie mamy jednak na myśli rozwoju własnego zespołu MotoGP, ale rozwój osobisty młodych talentów oraz szlifowanie umiejętności. Idealnym narzędziem do tego może być nowy RC390 2022. Film promocyjny nie pozostawia złudzeń:
Pierwszy RC390 pojawił się w 2014 roku, a dopiero teraz otrzymał pierwsze, bardzo poważne zmiany. I to jakie!
Owiewki
Plastiki i zmiana stylistyki to najbardziej oczywista modyfikacja. Poza nowym wyglądem jest też poprawiona aerodynamika oraz lepsza możliwość przyjęcia sportowej pozycji z zaparciem się o bak paliwa. Sam zbiornik jest większy i mieści 13,7 litra.
Wagę położono także na nowym systemie montażu owiewek – można je w łatwy sposób zdjąć, a następnie założyć komplet torowy!
Zupełnie nowe podwozie
KTM mocno skupił się na sportowym zacięciu. Rama została zmodyfikowana pod względem sztywności, a przy okazji ucięto z niej 1,5 kilograma. Piękne, lekkie felgi oszczędzają aż 3,4 kilograma masy (i to nieresorowanej!), a hamulce są lżejsze o 900 gramów.
Zdjęcia
Hamulce
Układ hamulcowy to ByBre (czyli tańsze Brembo). Z przodu pracuje 4-tłoczkowy zacisk radialny na tarczy 320 mm. Podobno jest to najlepszy układ w klasie.
Zawieszenie
Widelec upside down WP Apex o śr. 43 mm ma pełną regulację po 30 klików (kompresja w lewej goleni, odbicie w prawej). Amortyzator WP Apex posiada regulację napięcia wstępnego i odbicia. I znowu – zawias został dopracowany do użycia także na torze.
Silnik
Jednostka to sprawdzony już jeden cylinder o pojemności 373 ccm. Chłodzona jest cieczą, ma dwa wałki rozrządu i 4 zawory. Spełnia normę Euro5.
Nowością jest airbox większy o 40%, co skutkuje większym momentem w szerszym zakresie obrotów (max 37 Nm). Pełna moc wynosi 43 KM mocy. Wszystko sterowane jest elektronicznie, wliczając przepustnicę ride by wire.
Skrzynia ma 6 biegów oraz posiada sprzęgło uślizgowe, zapobiegające blokowaniu koła przy ostrych redukcjach. Jako opcja zamontować można quickshifter+.
Elektronika i technologia
Jak na 400-tkę, KTM RC ma sporo do zaoferowania w temacie elektroniki – przydatnej na torze i na drodze.
Na pokładzie znalazła się kontrola trakcji MTC, reagująca w zależności od złożenia motocykla. Jest to możliwe za sprawą czujników 3D monitorujących nie tylko prędkość kół, ale i zachowanie motocykla.
Jest też Cornering ABS od Bosch. Poza tym, że także jest czuły na zakręty, to posiada tryb Supermoto ABS – czyli można odłączyć (i blokować w slajdach) tylne koło.
Jako opcja, do RC390 zamontować można quickshifter+. Pozwala on na zmianę biegów bez użycia sprzęgła, w górę i w dół, bez zamykania gazu.
Wszelkie ustawienia konfiguruje się z poziomu kolorowego ekranu TFT, a do dyspozycji jest też aplikacja łącząca motocykl ze smartfonem. Wszystkie światła to oczywiście LED, jest światło do jazdy dziennej.
KTM RC390 2022 – dane techniczne:
ENGINE | |
TORQUE | 37 Nm |
TRANSMISSION | 6-speed |
COOLING | Liquid cooled |
POWER IN KW | 32 kW |
STARTER | Electric starter |
STROKE | 60 mm |
BORE | 89 mm |
CLUTCH | PASC™ antihopping clutch, mechanically operated |
CO2 EMISSIONS | 81 g/km |
DISPLACEMENT | 373 cm³ |
EMS | Bosch EMS with RBW |
DESIGN | 1-cylinder, 4-stroke engine |
FUEL CONSUMPTION | 3.46 l/100 km |
LUBRICATION | Wet sump |
CHASSIS | |
TANK CAPACITY (APPROX.) | 13.7 l |
ABS | Bosch 9.1MP Two Channel ABS (Supermoto ABS) |
FRONT BRAKE DISC DIAMETER | 320 mm |
REAR BRAKE DISC DIAMETER | 230 mm |
FRONT BRAKE | Four-piston radial fixed calliper |
REAR BRAKE | Single-piston floating calliper |
CHAIN | 520 X-Ring |
FRAME DESIGN | Steel trellis frame, powder coated |
FRONT SUSPENSION | WP APEX 43 |
GROUND CLEARANCE | 158 mm |
REAR SUSPENSION | WP APEX – Monoshock |
SEAT HEIGHT | 824 mm |
STEERING HEAD ANGLE | 66.5 ° |
SUSPENSION TRAVEL (FRONT) | 120 mm |
SUSPENSION TRAVEL (REAR) | 150 mm |
Zostaw odpowiedź