Spis treści
Kawasaki ZZR1100 przez wiele lat uznawany był za „króla przecinaków”. Czy jako motocykl używany, „Duży Zygzak” ma coś do zaoferowania?
Kawasaki ZZR1100 – historia
Kawasaki rozpoczęło sprzedaż ZZR1100 w 1990 roku, jako następcę ZX10 Tomcat, szybko stając się najszybszym, seryjnym motocyklem. Doskonałe osiągi czyniły z niego taką Suzuki Hayabusę końca lat 80. Model okazał się niezwykle dynamiczny, ale także poręczny i doskonały do szybkiej, dalekiej turystyki. Był pierwszym seryjnym motocyklem wyposażonym w układ dynamicznego doładowania, zwiększającego moc o 3% przy najwyższych prędkościach.
Duży komfort kierowcy i pasażera, obszerne osłony aerodynamiczne, wraz ze stabilnym zawieszeniem zachęcały do pokonywania dalekich tras. Dziennikarze testujący Kawasaki ZZR1100 chwalili hamulce i przyspieszenia, ale przy uczciwym spalaniu.
Pierwszego face-liftingu dokonano w 1993 roku. Zmieniła się owiewka, kształt „ogona” i tylnego reflektora, skorygowano deskę rozdzielczą. Kawasaki otrzymało ramę wzmocnioną w okolicach główki, nowy wahacz i amortyzator. Rozmiar tylnej opony wzrósł ze 170 na 180, przednie tarcze powiększono z 310 do 320 mm. Pojemność zbiornika paliwa od tego momentu miała już 24 zamiast 20 litrów. W 1995 na deskę rozdzielczą trafił zegarek, przekonstruowano elementy przeniesienia napędu, a gaźniki otrzymały nowe dysze.
Do końca produkcji, do 2001 roku, kiedy zaprezentowano Kawasaki ZZR1200 zmiany obejmowały głównie kosmetykę i wzory lakierowania.
Zdjęcia: Kawasaki ZZ-R 1100 od 1990 do 2001
Kawasaki ZZR1100 1990-2001: usterki i awarie
Elementem spędzającym sen z powiek użytkowników Kawasaki ZZR1100 jest „legendarne” zatarcie panewek korbowodu trzeciego cylindra. Czasami zdarzają się także zatarcia na korbowodzie czwartego cylindra. Naprawa zgodna ze sztuką wymaga wymiany wału. Producent nie przewidział szlifu wspomnianego elementu. Odpowiedzialna za tę sytuację jest konstrukcja układu smarowania, ale i zaniedbania serwisowe.
Częsta wymiana oleju na najlepsze gatunkowo poprawia sytuację, choć jej nie wyklucza. W dwóch przypadkach, w moim otoczeniu, nastąpiło zatarcie silnika Kawasaki ZZR1100 eksploatowanego przez mechanika i osobę z wykształceniem technicznym. Motocyklistów z dużym stażem. Najczęściej zatarcie odbywa się przez zaniedbanie kontroli poziomu oleju, ale i przez dłuższą jazdę pod dużym obciążeniem. Podręcznikowa, szybka, dynamiczna jazda w trasie.
W Kawasaki ZZR1100 czasem niedomaga napinacz łańcucha rozrządu i regulator napięcia. Z racji wieku, problematyczne bywają gaźniki i ich króćce. Z racji świetnych osiągów i dużej masy, elementy przeniesienia napędu, zawieszenie, opony oraz układ hamulcowy zużywają się zaskakująco szybko.
Kawasaki ZZR1100 – nasza opinia
Kawasaki ZZR1100 to motocykl niezwykle dynamiczny, świetnie się prowadzący, ale dość drogi w eksploatacji. Z pewnością jest w nim znacznie więcej sportowego ducha, niż oferuje np. Honda CBR1000F. Niestety, może zaskoczyć poważną awarią jednostki napędowej, której naprawa bywa nieopłacalna. Ceny używanych Kawasaki ZZR1100 zależą od stanu wizualnego, ale i technicznego. Najczęściej są to kwoty pomiędzy trzy a dziesięć tysięcy złotych.
My sugerujemy zakup egzemplarza w jak najlepszym stanie, z myślą o spokojnych, weekendowych trasach. Sensownie eksploatowany Zygzak ma szansę stać się pojazdem kolekcjonerskim, ale ładnych egzemplarzy jest już coraz mniej…
Kawasaki ZZR1100 1990-2001: dane techniczne
Silnik Czterocylindrowy, rzędowy; czterosuwowy, chodzony cieczą. | Czterocylindrowy, rzędowy; czterosuwowy, chodzony cieczą. |
Rozrząd: | typu DOHC, 4 zawory na cylinder |
Zasilanie: | cztery gaziki Keihin o średnicy przelotu 40 mm, |
Rozrusznik: | elektryczny, |
Średnica cylindra/skok tłoka: | 76/58 mm, |
Pojemność skokowa: | 1052 ccm |
Stopień sprężania | 11,0:1. |
Moc maksymalna | 146 KM przy 10 500 obr./min. |
Napęd: | skrzynia 6-stopniowa, łańcuch |
Rama: | aluminiowa rama zamknięta |
Zawieszenie przód: | widelec teleskopowy o średnicy rur nośnych 43 mm i o skoku 125 mm |
Zawieszenie tył: | wahacz wleczony (aluminiowy) podparty centralnym elementem resorująco-tłumiącym |
Hamulce przód: | dwie tarcze o średnicy 310 mm, |
Hamulec tył: | Tarcza o średnicy 250 mm. |
Ogumienie przód: | 120/70 VR17, |
Ogumienie tył: | 170/60 ZR 17. |
Długość całkowita: | 2165 mm, |
rozstaw osi: | 1480 mm, |
Wysokość siodła: | 780 mm, |
Pojemność zbiornika paliwa: | 20 l, od 93 r. 24 l |
Masa własna: | bez płynów 228 kg |
Prędkość maksymalna: | 283 km/h, |
przyspieszenie od 0 do 100 km/h: | 2,8 s, |
Przyspieszenie od 0 do 200 km/h: | 8,9 sek. |
Średnie zużycie paliwa: | 5,5 do 8 l/100 km |
Przegląd Techniczny: | co 6 000 km |
Trochę prawdy trochę bzdur. Fakt zacierania się panewki na 3 korbowodzie wynika GŁÓWNIE z niskiego poziomu oleju oraz jazdy „na kole”. Nie ma nic wspólnego z dynamiczną jazdą. To, że silnik uległ zatarciu jak opisuje autor- sobie z wiedzą techniczną nie ma żadnego znaczenia. Mogę się założyć , że Zygzak miał juz kilku właścicieli poprzednio … skutek wiadomy. Miałem ich sporo , żaden nie sprawił nigdy problemu. A lekko nie miały- oprócz wyżej wspomnianych-zero gumy i pilnowany stan oleju, proste i skuteczne.