Jak się robi stoppie? Brembo zdradza ciekawostki i statystyki #StoppieChallange - Motogen.pl

Stoppie Challange od Brembo: sprawdźcie, jakiej siły używają zawodnicy i ile ważą zaciski albo felgi.

Pomiędzy zawodnikami Mistrzostw World Superbike oraz MotoGP rozgrywa się nieformalna rywalizacja Stoppie Challange. Nie słyszeliśmy, aby była jakakolwiek punktacja lub klasyfikacja, ale można bezproblemowo zauważyć, że zawodnicy świetnie się bawią.

Marka Brembo postanowiła ten fakt wykorzystać i przygotowała informację prasową z dawką kilku ciekawostek i statystyk na temat stoppie. Pominiemy takie trywializmy, jak „stoppie to odwrócone wheelie” i przejdziemy do bardziej interesujących aspektów.

Jednym z czołowych stoppie-zawodników jest Toprak Razgatlioglu, początkowo związany z zespołem Puccetti Kawasaki, a następnie z Factory Yamaha. Ale poza nim na przednim kole chętnie jeżdżą Jack Miller na Ducati Desmosedici, Stefan Bradl na Hondzie R213V, czy Lucas Mahias na Kawasaki Ninja ZX-10RR.

Toprak jest jednym z bardziej szalonych stuntujących zawodników i potrafi swojego superbike’a obrócić na stoppie o 90 stopni! Patrzcie:

Po wygranej w MotoGP Jerez 2021, Jack Miller także świętował na przednim kole:

Jak wykonać stoppie? Waga motocykla, prędkość, siła nacisku na klamkę

Podniesienie motocykla wyścigowego na przednie koło jest z pewnością ułatwione dzięki niewielkiej masie. Minimalna waga motocykli MotoGP to 157 kg; 168 kg dla Superbike’ów; oraz 217 kg dla motocykli Moto2 (łącznie z kierowcą).

Masa nieresorowana jest także niewielka. Zestaw 17-calowych felg kutych, magnezowych Marchesini waży zaledwie 6 kg, podczas gdy para 4-tłoczkowych zacisków monoblokowych Brembo stosowanych w motocyklach MotoGP nie waży więcej niż 1,5 kg (ponieważ są one wykonane z bloku aluminiowo-litowego). 

Jaka prędkość jest potrzebna? Każdy stunter przyzna, że dobre stoppie można wykonać nawet przy 40-60 km/h

  • Typowy plan Topraka Razgatlioglu opiera się na wjeździe do alei serwisowej z prędkością 80 km/h na drugim biegu.
  • Następnie przykłada ciśnienie ok. 12-14 barów (174-203 psi) do przedniego hamulca.
  • Kiedy tylne koło unosi się, Razgatlioglu zmniejsza ciśnienie do 2-3 barów (29-43 psi), utrzymując równowagę.
  • Następnie redukuje bieg na pierwszy, używa tylnego hamulca, wraca na ziemię. 

Siła przyłożona do dźwigni przedniego hamulca aby wykonać stoppie, na przykładzie zawodników World Superbike, wynosi około 7,2 kg lub 6,5 kg, w zależności od średnicy zastosowanej pompy hamulcowej. Dla porównania, podczas pierwszej rundy w Katarze, na końcu prostej startowej o długości 1068 metrów, zawodnicy hamują z siłą 6,1 kg na dźwigni.

Po co tylny hamulec w trakcie stoppie?! Obracające się tylne koło pełni funkcję żyroskopu, co zdecydowanie ułatwia utrzymanie balansu i równowagi w trakcie pokonywania dystansu w pionie na przednim kole. Tylne koło można zatrzymać, gdy motocykl zaczyna już opadać.

Jak używać hamulca przedniego? Początkowo należy mocno skompresować przód, aby uzyskując trakcję przedniej opony. Następnie trzeba mocno użyć hamulca, aby podnieść tył, bez wytracania prędkości. Później należy odpuścić siłę hamowania, utrzymując balans.

Ważna jest także pozycja ciała. Łokcie powinny być luźne, bez blokowania. Kolana powinny bardzo mocno trzymać zbiornik.

Jak stoppie wpływa na zużycie hamulców? I co na to managerowie?

Stoppie dla motocykli wyścigowych Superbike czy MotoGP nie jest nadmiernie wymagającą ewolucją. Tym bardziej, że stoppie wykonywane jest po wyścigu albo przed, gdy układ hamulcowy jest schłodzony i nie występuje ryzyko przegrzania.

Stopale nie zawsze są mile widziane przez managerów zespołów, chociaż są tacy, którzy martwią się niekorzystnym przelewaniem się oleju w skrzyni korbowej silnika. Managerowie najczęściej przejmują się możliwością ryzykiem upadku, doznania niepotrzebnej kontuzji, zniszczenia części motocykla, czy nawet wyglądania jak głupek przed wszystkimi kamerami.

P.S.: Brembo nie poleca oczywiście, abyście samodzielnie próbowali robić stoppie.

źródło: Brembo.com


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany