Spis treści
Jak parkować motocykl? Czy parkowanie motocykla jest płatne? Czy parkowanie motocykla powinno być ograniczane mandatami? Tematem zajęła się federacja FEMA. Sprawdźcie opracowanie badań wśród motocyklistów.
Organizacja FEMA, czyli Federacja Europejskich Związków Motocyklowych, przeprowadziła wśród motocyklistów badanie dotyczące miejsc parkingowych dla motocykli. Jednym z głównych wątków było pytanie o płatność za takie miejsca. W ankiecie udział wzięło 3861 motocyklistów z 38 krajów.
Powodem zorganizowania badania jest rosnący (i niepokojący!) trend wśród władz lokalnych, aby nakładać opłatę na motocykle parkujące w mieście. Z drugiej jednak strony rośnie także liczba miejsc parkingowych wyłącznie dla jednośladów. FEMA pyta więc europejskich motocyklistów, co o tym wszystkim uważają.
Parkowanie motocyklem w mieście – wnioski ogólne
Ogólne wnioski są takie, że wszyscy motocykliści z całej Europy chcą móc parkować motocykl w dowolnym miejscu, o ile nie sprawia problemu pieszym i innym użytkownikom dróg – odpowiedziało tak 89% ankietowanych.
Opis ankiety przeczytać można na stronie FEMA, dostępne są też szczegółowe wykresy z ankiety.
Gdzie parkować motocyklem w mieście?
W wielu europejskich miastach lokalne władze zaczynają wprowadzać ograniczenia oraz opłaty dotyczące parkowania jednośladów. W efekcie aż 42% motocyklistów odpowiedziało, że nie są pewni, gdzie legalnie mogą parkować w swojej własnej okolicy.
Skoro lokalni motocykliści nie wiedzą, to skąd mają wiedzieć turyści odwiedzający obce miasta? Zaledwie 15% respondentów odpowiedziało, że łatwe jest znalezienie i zrozumienie zasad parkowania podczas wyjazdów za granicę.
Parkowanie motocykla w pracy, pod biurem, w szkole
Jeżeli chodzi o dojazdy do pracy, aż 67% motocyklistów chciałoby mieć bezpieczne miejsca parkingowe dla jednośladów, oddzielone od miejsc samochodowych. Tymczasem tylko 38% procent osób, które jeżdżą jednośladem do pracy lub do szkoły, donoszą, że mają do dyspozycji miejsca parkingowe.
„Jazda motocyklem albo jakimkolwiek innym napędzanym jednośladem na co dzień, znacznie redukuje korki i poprawia miejską mobilność. A więc wszystko, o co prosimy, to bezpieczne i łatwe miejsce parkingowe.”
Czy miejsca parkingowe dla motocykli są płatne? Czy powinny być?
Bezpłatne miejsca parkingowe powinny pozostać normą. Skoro samochody elektryczne pomagają redukować zanieczyszczenia, więc mają taniej, to motocykle podobnie…
Nie oznacza to, że płatne miejsca parkingowe dla motocykli nie mają racji bytu. Aż 74% motocyklistów deklaruje, że mogą płacić za miejsce parkingowe, o ile takie miejsce oferuje dodatkowe korzyści. Najbardziej pożądane cechy to monitoring, zabezpieczenia antykradzieżowe do przypięcia motocykla, szafka na kask i kurtkę. 69% motocyklistów nie ma zamiaru płacić za miejsce parkingowe, jeżeli nie oferuje dodatków.
A więc ile motocykliści mogliby płacić za miejsce parkingowe z dodatkami?
– 25% motocyklistów nie chce płacić w ogóle;
– 44% motocyklistów mogłoby zapłacić ćwierć ceny odpowiedniej dla samochodu;
– 22% motocyklistów mogłoby zapłacić połowę ceny odpowiedniej dla samochodu;
– zaledwie 4% motocyklistów mogłoby zapłacić pełną cenę odpowiednią dla samochodu.
Skutery z wypożyczalni są problemem
Niepisaną zasadą wśród motocyklistów jest, aby parkować w sposób, który nikomu nie przeszkadza.
Niestety to nie sprawdza się w przypadku skuterów z wypożyczalni i wszelkich jednośladów „shared mobility”. Jak zauważa FEMA oraz sami motocykliści, tego rodzaju pojazdami jeżdżą osoby niedoświadczone i nieposiadające wiedzy praktycznej. Dlatego skutery i hulajnogi często stoją „porozrzucane” na chodnikach – przy okazji obrywają zwyczajni motocykliści, zarówno mandatami, jak też opinią o nich samych.
Jak wygląda sprawa parkingów motocyklowych w Twojej okolicy?
Zostaw odpowiedź