Spis treści
Jak wygląda produkcja motocykli BMW Motorrad? Jak wyglądają linie montażowe? Jakie zadania mają roboty? Odwiedziliśmy BMW Motorrad Plant Berlin, mamy zdjęcia i ciekawostki!
Na pewno śledzicie nas na FB oraz Insta, więc na pewno wiecie, że w pierwszy weekend lipca byliśmy na BMW Motorrad Days 2022 (koniecznie obejrzyj emocjonującą relację video!). Przy tej okazji centrala zaprosiła dziennikarzy do swojej głównej fabryki motocykli BMW Motorrad znajdującej się właśnie w Berlinie – niepowtarzalna okazja, z której nie mogliśmy nie skorzystać!
Wycieczka po fabryce BMW Motorrad
Samodzielne wykonywanie zdjęć i nagrywanie filmów było zabronione (co jest zupełnie naturalne), ale na szczęście BMW dostarczyło nam własną, pełną i aprobowaną galerię zdjęć. Prawdę mówiąc na tych zdjęciach znalazło się wszystko, co uchwycilibyśmy sami, a więc nie ma co płakać nad zakazem. Odnoszę wrażenie, że dziennikarska wyprawa po fabryce była ściśle zaplanowana i przygotowana. Obeszliśmy obszar magazynowania oraz całą halę montażową.
Mogliśmy zobaczyć tylko to, aż to, dokładnie to, na co BMW nam pozwoliło. Przykład? Akurat w miejscu, przy którym się zatrzymaliśmy „czystym przypadkiem”, na półce znajdującej się na wysokości wzroku leżał niebieski zbiornik do wtedy przedpremierowego R 1250 GS w malowaniu Trophy. Akurat także „przypadkiem” zdjęcie tego zbiornika znalazło się w zestawie fotografii dostarczonych przez BMW… Co nie zmienia faktu, że było ciekawie – bo jak często zwykły człowiek może zobaczyć fabrykę motocykli od wewnątrz?
BMW Motorrad Plant Berlin – ciekawostki o fabryce
- Na krótkiej konferencji przed wycieczką dowiedzieliśmy się, że fabryka BMW Motorrad w Berlinie jest jedną z kilku motocyklowych fabryk na całym świecie, jednak to właśnie ona jest fabryką główną.
- Fabryka w Berlinie zatrudnia około 4000 pracowników, przez co jest jednym z większych pracodawców w mieście. Firma stawia duży nacisk na zdrową współpracę z miastem i społeczeństwem.
- Fabryka produkuje kilka różnych silników: 6-cylindrowy rzędowy, 4-cylindrowy rzędowy, trzy rodzaje boxerów, silnik elektryczny.
- W tej fabryce produkowane są także tarcze hamulcowe do samochodów BMW (jedyna gałąź niemotocyklowa).
- Zarząd fabryki stawia nie tylko na ekologię (wiele sposobów na redukcję emisji zanieczyszczeń przy produkcji i przy łańcuchu dostaw), ale także na automatyzację. Za niektóre etapy produkcji i sortowania odpowiadają roboty, natomiast szkolenia odbywają się w formie rzeczywistości rozszerzonej AR.
- Na terenie fabryki jest sporo zieleni, a więc są też pszczoły oraz ule. Na koniec wycieczki otrzymaliśmy prawdziwy miód z fabryki BMW Motorrad.
- Każdego dnia z fabryki w Berlinie wyjechać może 800 sztuk motocykli BMW Motorrad!
Co ciekawe, montaż różnych modeli motocykli BMW odbywa się w kolejności przypadkowej. Nie ma oddzielnych linii produkcyjnych dla boxerów lub rzędówek. Wszystkie jednoślady jadą tą samą ścieżką (poza elektrycznym CE 04).
Motocykle „wiezione” są na tych ogromnych żółtych stojakach już od pierwszej fazy. Przejeżdżają przez ścieżkę produkcyjną, pokonując kolejne sekcje fabryki i hal. Stojaki podnoszą lub opuszczają motocykle, w zależności od sekcji, w której trwa praca. W jednym miejscu pracownicy montują silnik; gdzie indziej montują zawieszenie; w kolejnej sekcji dołączają (wcześniej złożoną w innej sekcji) kierownicę; i tak dalej.
Każdy egzemplarz motocykla jest oznaczony odpowiednim kodem odczytywanym przez komputer. W ten sposób czemu pracownik zna dokładną specyfikację konkretnego egzemplarza, a więc montuje dokładnie takie elementy wyposażenia, jakie klient sobie zamówił. (Jest też wydrukowana lista).
Każdy motocykl jest sprawdzany i testowany. Jeżeli zajdzie potrzeba lub jeżeli wykryta zostanie usterka, konkretny egzemplarz odsyłany jest do działu poprawek.
Jedynie elektryczny skuter CE 04 ma swoją oddzielną linię produkcyjną. To dlatego, że wymaga trochę innej systematyki pracy (wysokie napięcia). Jednak główna zasada pozostaje taka sama – motocykle na stojakach przejeżdżają swoją ścieżkę produkcyjną. Pracownicy stojący na każdym etapie kolejno montują odpowiednie elementy.
Plan BMW Motorrad zakłada, aby do 2030 roku wypuścić na drogi ponad 100 000 sztuk elektrycznych jednośladów!
Wiecie, że cele znajdujące się w akumulatorach skutera BMW CE 04 to dokładnie te same cele, które są w elektrycznych samochodach BMW? Oczywiście zostały ułożone i obudowane tak, aby pasowały do zastosowania w skuterze.
Poniżej zobaczcie jeszcze kilka robotów pracujących w fabryce BMW Motorrad. W żadnym wypadku nie są humanoidalne typu science-fiction… No może jedynie ramię służące do sortowania drobnych elementów przypomina trochę ludzkie ramię. Poza nim, na zdjęciach widzicie żółtego robota platformę – ten gość autonomicznie porusza się po całej hali, identyfikuje niezbędne skrzynie i dowozi je tam gdzie trzeba. Zwróćcie też uwagę na ogromne konstrukcje stalowe – to po prostu ogromne regały, pomiędzy którymi jeżdżą robotyczne „półki” przemieszczające towary pomiędzy miejscem przyjęcia, miejscem w regale, a miejscem wydania do montażu.
Czy wycieczka po fabryce BMW Motorrad w Berlinie była tak emocjonująca, że z wrażenia wybuchł mi pulsometr? Zdecydowanie nie. Ale z jeszcze większym zdecydowaniem cieszę się, że miałem okazję to wszystko zobaczyć oraz przekazać Wam zdjęcia i ciekawostki.
Zostaw odpowiedź