Spis treści
BMW R 12 S to współczesna interpretacja legendarnego modelu R 90 S z lat 70. Motocykl łączy stylistykę retro z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, co stanowi wyraz hołdu dla sportowego dziedzictwa BMW Motorrad.
BMW R 90 S, wprowadzony w 1973 roku, stał się ikoną dzięki połączeniu osiągów i innowacyjnego designu. Motocykl oferował moc 67 KM i osiągał maksymalną prędkość 200 km/h, co w tamtych czasach było wyjątkowym osiągnięciem. Projekt autorstwa Hansa A. Mutha wyróżniał się aerodynamiczną owiewką kierownicy – rozwiązaniem nowatorskim, które po raz pierwszy zastosowano w seryjnym motocyklu. Charakterystycznym elementem wizualnym było także czerwone oznaczenie „90” na emblemacie silnika.
R 90 S zyskał również sławę dzięki sukcesom wyścigowym, m.in. zwycięstwu w swojej klasie podczas wyścigu Production TT na Wyspie Man w 1976 roku oraz triumfowi w wyścigu Daytona 200 Miles. Model ten przyczynił się także do pierwszego mistrzostwa AMA Superbike zdobytego przez Rega Pridmore’a. Te osiągnięcia sportowe ugruntowały pozycję R 90 S jako jednego z najbardziej pożądanych motocykli BMW.
BMW R 12 S – kontynuacja tradycji
BMW R 12 S, bazujący na modelu R 12 nineT, zachowuje sportowy charakter retro, nawiązując do swojego protoplasty zarówno stylistyką, jak i detalami technicznymi. Motocykl wyróżnia się owiewką z przyciemnianą szybą, kontrastowymi przeszyciami na siedzeniu oraz lakierem Lava Orange, który nawiązuje do barwy Daytona Orange z 1975 roku. Elementy takie jak czerwone oznaczenie „S” na bocznych osłonach czy szczotkowane i lakierowane aluminiowe powierzchnie zbiornika i siedzenia podkreślają jego wyjątkowy charakter.
Nowoczesne technologie i wyposażenie standardowe
BMW R 12 S zostało wyposażone w szereg rozwiązań – zarówno takich, które nawiązują do tradycji, jak i stricte nowoczesnych:
- Koła Option 719 Classic II – druciane szprychy i anodowane felgi aluminiowe, które nawiązują do klasycznych modeli.
- Pakiety Billet Shadow i Shadow II – osłony głowicy cylindra, dźwignie hamulca nożnego i sprzęgła, czy lusterka na końcach kierownicy, które wyróżniają się eleganckim wykończeniem w matowym kolorze Avus black metallic.
- Pakiet Comfort – Hill Start Control, podgrzewane manetki, tempomat oraz Shift Assistant Pro, umożliwiający szybką zmianę biegów bez użycia sprzęgła.
- Headlight Pro – adaptacyjne światła, które poprawiają widoczność podczas pokonywania zakrętów.
Personalizacja i akcesoria
BMW R 12 S oferuje szeroki wachlarz opcji personalizacji dzięki fabrycznym dodatkom i oryginalnym akcesoriom BMW Motorrad. Właściciele mogą dostosować motocykl do swoich potrzeb, wybierając m.in.:
- Tytanowe układy wydechowe.
- Miękkie torby na bagaż.
- Systemy nawigacyjne.
- Opcję krótkiego tyłu oraz czarny uchwyt tablicy rejestracyjnej montowany do wahacza.
Dla miłośników nowoczesnych technologii dostępne są cyfrowe wskaźniki micro-TFT, Connected Ride Control oraz systemy takie jak kontrola ciśnienia w oponach (RDC) czy inteligentne połączenie alarmowe.
Dziedzictwo sportowe w nowej formie
BMW R 12 S to propozycja dla entuzjastów motocykli klasycznych, którzy cenią sobie połączenie tradycji i nowoczesności. Inspiracja modelem R 90 S widoczna jest zarówno w stylistyce, jak i szczegółach technicznych, co czyni ten motocykl unikalnym w swojej kategorii. Zastosowane technologie oraz szerokie możliwości personalizacji sprawiają, że BMW R 12 S odpowiada na potrzeby współczesnych motocyklistów, nie tracąc przy tym swojej historycznej tożsamości.
Jest to propozycja, która – choć sięga korzeniami do lat 70. – wpisuje się w oczekiwania miłośników nowoczesnych motocykli retro.
Zostaw odpowiedź