BMW "na wszelki wypadek" patentuje skrętne tylne koło w motocyklu. Pomysły są szalone - Motogen.pl

Gdyby tylne koło było skrętne, to podczas wykonywania wheelie, motocykl wciąż byłby sterowny. No jasne!

Ze zgłoszeniami patentowymi od producentów samochodów i motocykli bywa różnie. Czasem są to technologie, które lada chwila trafiają do konsumentów. A czasem są to patenty do szuflady, opracowywane tylko w celu poszerzania własnych horyzontów oraz zastrzegania technologii dla siebie – na wszelki wypadek, gdyby za XYZ lat taka technologia stała się nagle rozchwytywana.

Ostatnie patenty od BMW Motorrad zdecydowanie należą do tej drugiej kategorii. Jak donosi cycleworld.com, niemieccy inżynierowie patentują pomysł skrętnego tylnego koła w motocyklu, a robią to na wszelkie możliwe sposoby i na wszelkie możliwe zastosowania.

Motocykl ze skrętnym tylnym kołem? Dobry nawet do wheelie!

Na szkicach od BMW znalazł się przypadkowy, nieistniejący motocykl w typie customowego choppera. To właśnie w takich jednośladach o marnej zwrotności, tylne koło mogłoby ułatwić manewrowanie przy niskich prędkościach, czy manewry parkingowe ze stopami opartymi o ziemię.

Ale inżynierowie wchodzą jeszcze głębiej i w zgłoszeniu patentowym tłumaczą kolejne potencjalne zalety skrętnego tylnego koła:

  • zmniejszenie promienia zawracania;
  • pozostawienie takiego samego promienia zawracania, ale przy możliwości zastosowania większego rozstawu osi, co daje więcej miejsca w/na jednośladzie;
  • więcej komfortu jazdy przy wysokiej dynamice;
  • więcej zapasu w siłach odśrodkowych podczas pokonywania zakrętu;
  • przednie koło może mieć mniejszy kąt skrętu.

Jeszcze lepiej! BMW uważa, że skrętne tylne koło wcale nie musi się ograniczać jedynie do motocykli typu cruiser, ciężkich turystyków lub miejskich skuterów. Miałoby także swoje zalety w motocyklach sportowych o wysokich osiągach:

  • mniejszy kąt skrętu przedniego koła wymaga mniej pustej przestrzeni, a to daje możliwość stworzenia lepszej aerodynamiki;
  • z przednim kołem uniesionym w górze, podczas jazdy na tylnym kole, jego skrętność zapewniałaby pewną sterowność.

Technologia skrętnego tylnego koła

W samochodach skrętna tylna oś nie jest nowością. Aktualnie jest stosowana w samochodach luksusowych o potężnych rozmiarach. Albo w elektrycznym nowym Hummer EV, który ma możliwość poruszania się bokiem jak krab. Ale w motocyklach to rozwiązanie się nie przyjęło.

Dlatego na wszelki wypadek BMW patentuje wiele przeróżnych systemów skrętnego koła. Ze sterowaniem elektrycznym, hydraulicznym, albo mechanicznym. Ze sterowaniem popychaczami i cięgnami, paskami, łańcuchami, albo kołami zębatymi. Z możliwością zastosowania w motocyklu spalinowym albo elektrycznym, posiadającym napęd łańcuchem, wałem albo w piaście… Jak widać istnieje wiele możliwości rozwoju tej technologii.

Chcielibyśmy usiąść przy piwie z tym zespołem inżynierów i pogadać z nimi na luzie. Ciekawe jakie jeszcze szalone pomysły (nie)opuszczają mury fabryk BMW Motorrad…


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany