Bezpieczniej na polskich drogach! Spada liczba wypadków, zabitych i mandatów - Motogen.pl

Kierowcy w Polsce jeżdżą wolniej – płacą mniej mandatów i znacznie rzadziej potrącają pieszych. Do likwidacji kanału Stop Cham jeszcze daleko, ale trend jest bardzo optymistyczny.

Pod koniec lutego informowaliśmy was o gigantycznym skoku Polski w rankingu bezpieczeństwa w ruchu drogowym w Europie. To nie przypadek – nie edukacja, nie kampanie bezpieczeństwa, a stary dobry argument siły spowodował, że my, którzy rościliśmy sobie prawo do jazdy bez ograniczeń, potrafiliśmy stonować swój temperament. Mowa oczywiście o sile pieniądza – od stycznia 2022 taryfikator mandatów wystrzelił w górę i to właśnie ta zmiana mocno wpłynęła na poprawę sytuacji na drogach.

W 2022 mniej wypadków, zabitych i rannych

Komenda Główna Policji opublikowała pełny raport dotyczący wypadków w ubiegłym roku. Z dokumentu jasno wynika, że mocno spadła liczba zdarzeń z udziałem pieszych. Wrażenie robi szczególnie liczba zabitych, która w 2022 roku wyniosła 1896 osób, co oznacza spadek w porównaniu do roku ubiegłego o 15,5 procent (2 245 osób). Co jeszcze ciekawsze, w porównaniu do pandemicznego roku 2020 różnica jest jeszcze bardziej spektakularna – zginęło wówczas 2 491 osób, a zatem w 2022 mieliśmy do czynienia ze spadkiem aż o 23,9 procent!

Spada także liczba wypadków, kolizji i rannych, innymi słowy poprawia się ogólne bezpieczeństwo na drogach. Natomiast najczęstsze przyczyny występowania wypadków od lat pozostają niezmienne – to niedostosowanie prędkości, niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, zmęczenie lub zaśnięcie i nieprawidłowa zmiana pasa ruchu. Wbrew obiegowym opiniom, przytłaczająca liczba wypadków powstała z winy kierujących, pieszych uznano winnymi zaledwie w 5 procentach przypadków.

Ubiegłoroczny raport dobitnie potwierdza także tezę, że kobiety są znacznie lepszymi kierowcami niż mężczyźni. Panie wybierają zwykle defensywny styl jazdy i znacznie rzadziej kierują się własnym ego, przez co w ogólnym bilansie wypadków wypadają bez porównania lepiej niż panowie. W 2022 r. kobiety były sprawczyniami tylko 23 procent wypadków, reszta to sprawka mężczyzn.

Dużo lepsza sytuacja motocyklistów

Najliczniejszą grupę sprawców wypadków drogowych stanowili kierowcy samochodów osobowych (72 procent), co nie powinno dziwić, ponieważ to właśnie te pojazdy występują najliczniej na drogach. Kierowcy jednośladów silnikowych spowodowali 1155 wypadków. W 2022 r. motocykliści uczestniczyli w 1 827 wypadkach drogowych, w których zginęło 153 kierujących motocyklami i 5 ich pasażerów, a 1 553 motocyklistów i 155 pasażerów motocykli zostało rannych. W porównaniu do roku 2021 zmniejszyła się zarówno liczba wypadków (o 10,8 procent), zabitych (o 26,5 procent), a także rannych (o 9,3 procent). Motocykliści byli sprawcami 49,1 procent wypadków z udziałem jednośladów.

Jak wynika z kolei z danych przekazanych przez GITD, spada również liczba kierowców przekraczających prędkość. Portal autokult.pl informuje, że w pierwszym kwartale 2023 r. urządzenia CANARD zarejestrowały ponad 160 tys. przekroczeń prędkości, czyli o 25 procent mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany