Spis treści
Benzyna E10, czyli zawierająca 10-procentowy dodatek biokomponentów, pojawi się na stacjach paliw już w 2023 roku. Większość producentów jednośladów zapewnia, że paliwo można bezpiecznie tankować do nowych motocykli, gorzej może być ze starszymi silnikami.
Biokomponenty obecne są w paliwach już od wielu lat, zwykle w ilości nieprzekraczającej 5 procent. Znakomita większość pojazdów nie ma problemu z takim typem paliwa, szczególnie dotyczy to nowych i kilkuletnich konstrukcji. Lata korzystania z takich paliw pokazały, że nie mają one także negatywnego wpływu na silnik. Benzyna E5 jest już w Europie standardem, nikt z nas nie zwraca uwagi na fakt, że tankujemy wraz z nią alkohol etylowy.
Od dłuższego czasu prowadzone są jednak działania zmierzające do podwojenia zawartości bioetanolu w paliwie. Benzyna E10, zawierająca 10-procentowy dodatek alkoholu, jest dostępna na wielu stacjach paliw w Europie. W Polsce jej wprowadzenie początkowo planowane było na rok 2024, ale dziś wiadomo, że E10 może pojawić się już w styczniu 2023.
Czy paliwo E10 jest bezpieczne dla motocykli
Badania nad paliwem E10, przeprowadzone przez specjalistów z Akademii Górniczo-Hutniczej i Instytutu Nafty i Gazu w Krakowie dowiodły, że benzyna z 10-procentowym dodatkiem biokomponentów, wykorzystująca pakiet detergentów (takie właśnie paliwo będzie sprzedawane) ma na silnik wpływ porównywalny do tego, jaki wywiera tradycyjne paliwo. Niektórzy mechanicy forsują teorie na temat rzekomego powstawania osadów w silniku. Fakt – osady takie mogą powstawać przy zastosowaniu paliwa E10 bez dodatków czyszczących, ale benzyna sprzedawana na stacjach zawsze takie dodatki ma.
Dla pewności pytaliśmy najważniejszych producentów motocykli o to, czy paliwo E10 można stosować w produkowanych przez nich jednośladach. Ci, którzy odpowiedzieli, byli zgodni – wszystkie nowe motocykle są przystosowane do zasilania benzyną z 10-procentowym dodatkiem etanolu. Co więcej – każdy nowy motocykl ma w pobliżu wlewu paliwa lub w instrukcji obsługi informację o rodzaju paliwa, które można stosować. Nie spotkaliśmy jednak jak dotąd motocykla, w którym nie byłoby informacji o możliwości tankowania benzyny E10.
Paliwo E10 nie jest zalecane do motocykli odstawianych na zimę. Powodem jest fakt, że zastosowane w takiej benzynie biokomponenty są higroskopijne. Paliwo takie szybciej się starzeje, chłonie wilgoć z otoczenia, a w efekcie przyspiesza procesy korozyjne, zimą łatwiej tworzą się w nim korki lodowe.
Czy mój motocykl jest przystosowany do paliwa E10
Brytyjski rząd stworzył ciekawe narzędzie, które pozwala łatwo sprawdzić czy dany model pojazdu (samochód lub motocykl) jest przystosowany do zasilania paliwem E10.
Sprawdź czy twój motocykl może być zasilany paliwem E10
Dzięki niemu unikniesz niepotrzebnych wątpliwości i stresu związanego ze stosowaniem niewłaściwego paliwa. Dostępna jest także polska strona internetowa, gdzie można sprawdzić zgodność pojazdu, jednak obejmuje tylko samochody.
Paliwo z biokomponentami – po co?
Założeniem przy dodawaniu biokomponentów do paliwa było z jednej strony zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w spalinach, z drugiej strony zagospodarowanie mocy przerobowych rolnictwa. Nie bez znaczenia jest fakt, że 10-procentowy dodatek alkoholu pozwoli oszczędzić nieco paliwa, którego cena podlega ogromnym wahaniom. Paliwo E10 miało być także nieco tańsze, ale już dziś wiadomo, że tak nie będzie.
Przeciwnicy dodatku bioetanolu do paliw wskazują, że emisja dwutlenku węgla nie spadnie, a wzrośnie, ponieważ mniejsza kaloryczność takiego paliwa przełoży się na większe jego zużycie. Swój głos dokładają także ekolodzy, których zdaniem przestawienie rolnictwa na produkcję dodatków do paliw w sytuacji, kiedy wciąż nierozwiązany pozostaje problem głodu na świecie, jest zwyczajnie nieetyczne.
Co z motycklami które nie mogą jeździc na paliwie E10? Trzeba będzie wlewać 98?
mam rometa 700 już 10 lat jest super ale przeglądy robię sam gdyż mam wykształcenie odpowiednie, i jak z tym nowym paliwe do 2t mogę tankować?