Harley-Davidson MT500. Dziadek Pan-Ameriki z ciekawą historią - Motogen.pl

Choć jego projekt nie powstał w Milwaukee, a do napędu, zamiast v-twina, użyto starego dobrego Rotaxa, MT500 z pełnymi honorami witany jest na każdym zlocie Harleya-Davidsona. To także jeden z najlepszych w historii motocykli typu dual-sport.

Harley-Davidson MT500 to sprzęt, który wyróżnia się w historii marki z Milwaukee swoją unikalną funkcją i genezą. W odróżnieniu od typowych motocykli Harleya, MT500 był maszyną zaprojektowaną z myślą o zastosowaniach wojskowych. Oto fascynująca historia tego modelu – od europejskich korzeni, przez próbę zdobycia amerykańskich kontraktów wojskowych, po status kolekcjonerskiej rzadkości.

MT500 – europejska geneza

Chociaż MT500 nosi nazwę Harley-Davidson, jego korzenie sięgają Europy. Model ten to zmodyfikowana wersja brytyjskiego Armstronga-CCM, który sam był ewolucją włoskiego motocykla SWM XN Tornado. Pierwszy egzemplarz wyprodukowano w 1983 r. Wszystkie te motocykle napędzał niezawodny jednocylindrowy silnik Rotax o pojemności 482 cm³, znany z trwałości i łatwości konserwacji.

Technologia i projekt

MT500 był zaawansowanym motocyklem wojskowym swoich czasów. Wyposażony w czterosuwowy silnik z pojedynczym wałkiem rozrządu w głowicy i czterema zaworami, oferował moc 32 KM przy 6200 obr./min. Choć nie imponował szybkością, spełniał priorytetowe wymagania wojska: niezawodność i łatwą obsługę w trudnych warunkach.

Konstrukcja MT500 obejmowała:

  • Stalową rurową ramę.
  • Teleskopowy widelec przedni i podwójne tylne amortyzatory.
  • Hamulce tarczowe na obu kołach.
  • Wysoko umieszczony wydech i uniesione błotniki.
  • Wodoodporne sakwy pod kierownicą oraz plastikowy futerał na karabin zamontowany z tyłu.

Dzięki masie własnej wynoszącej zaledwie 161 kg, MT500 był jednym z najlżejszych modeli Harley-Davidson w ciągu ostatnich dekad.

Próby wojskowego sukcesu

Gdy w 1987 Harley-Davidson przejął projekt MT500, firma miała nadzieję zdobyć kontrakty od armii USA, licząc na masową produkcję motocykla. Niestety, wymogi wojskowe dotyczące wykorzystania oleju napędowego jako uniwersalnego paliwa oraz konkurencja innych pojazdów uniemożliwiły szeroką współpracę z wojskiem i doprowadziły do zakończenia projektu. Wyprodukowano jedynie około 500 egzemplarzy, co czyni ten model wyjątkową rzadkością.

MT500 a inne wojskowe modele Harleya

Harley-Davidson ma długą historię produkcji motocykli wojskowych. Już podczas I wojny światowej motocykle Harley-Davidson J były wykorzystywane do komunikacji na froncie. W czasie II wojny światowej ogromną popularność zdobył model WLA, zwany Liberatorem, wyprodukowany w liczbie ponad 90 000 sztuk.

Na tle tych klasyków MT500 wyróżnia się swoim rodowodem i konstrukcją. W przeciwieństwie do innych modeli, takich jak Harley-Davidson XA z silnikiem typu bokser inspirowanym niemieckim BMW R71, MT500 został opracowany na bazie europejskiego projektu.

Dziedzictwo MT500

Chociaż MT500 nie zdobył szerokiego uznania w wojsku, dziś jest ceniony przez kolekcjonerów i miłośników motocykli. Dzięki swojej unikalnej historii i małej liczbie wyprodukowanych egzemplarzy stanowi cenny nabytek dla fanów marki Harley-Davidson. Co więcej, jego prosta konstrukcja i niezawodny silnik czynią go idealnym motocyklem dla tych, którzy szukają solidnego jednośladu do jazdy terenowej. Co ciekawe, choć MT500 nie trafił finalnie na służbę do amerykańskiej armii, chętnie korzystały z niego wojska Kanday, Jordanii i Wielkiej Brytanii.

Nowe oblicze dual-sportu

Premiera modelu Harley-Davidson Pan America w 2020 roku przypomniała o wcześniejszych próbach marki w segmencie motocykli terenowych i dual-sport. Choć MT500 pozostaje jedynie ciekawostką w historii Harleya, jego dziedzictwo żyje w postaci współczesnych modeli przygodowych, które łączą terenowe możliwości z codziennym komfortem.

Harley-Davidson MT500 to model nietuzinkowy – motocykl o europejskim rodowodzie, który przez krótki czas nosił amerykańskie logo i stał się symbolem wojskowej niezawodności. Choć nie zdobył szerokiej popularności, dziś stanowi fascynujący element historii marki i przykład połączenia różnych tradycji motocyklowych. Dla kolekcjonerów i pasjonatów Harley-Davidson MT500 pozostaje jednym z najciekawszych modeli, który udowadnia, że historia motocykli to często zbiór nieoczywistych zwrotów akcji.

zdjęcia: Bring a Trailer

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany