Yamaha zaprezentowała model YZF-R1 2012, w którym największą zmianą będzie sześciostopniowy system kontroli trakcji.
Sześciostopniowy (w modelu sprzedawanym w USA siedmiostopniowy) system kontroli trakcji pozwoli motocykliście wybierać spośród 21 możliwości ustawienia, zależnych od tego czy na motocyklu siedzi sam, czy z pasażerem. System zostanie zastosowany seryjnie. Dodatkowa zmiana dotyczy przeprogramowania systemu mapowania ECU i umożliwienia bardziej płynnego oddawania mocy na niskich i średnich obrotach. Oprócz tego maszyna zmieni się nieco wizualnie, otrzymując nowe podnóżki, przednie reflektory, które wykorzystywać mają technologię LED, wydechy, nowe owiewki oraz półkę. Podwozie i silnik w modelu Yamaha R1 2012 nie zostały technicznie zmienione.
Yamaha YZF-R1 2012 ma być dostępna na rynku już w październiku tego roku, a oprócz seryjnego motocykla japoński producent wypuści limitowaną wersję World GP 50th Anniversary w biało-czerwonym malowaniu, której powstanie jedynie 2000 egzemplarzy. W Europie motocykl ma być dostępny w trzech wersjach kolorystycznych: matowoszarej (Matt Gery), biało-czarnej (Competition White) i niebieskiej (Yamaha Blue). Cennik nie jest jeszcze znany.