Test motocykla Yamaha XSR700 - doskonałość w wydaniu retro - Motogen.pl

Yamaha XSR700 oraz jej większa siostra Yamaha XSR900 uzupełniają rodzinę kultowych motocykli Sport Heritage łączących w sobie tradycyjny design z najnowszymi osiągami. Założeniem było wykreowanie pięknego jednośladu, który skumulowałby całe doświadczenie inżynierów Yamahy i połączył je z niepowtarzalnym stylem.

 

Zobacz także: Test motocykla Yamaha XSR900: zabijaka w stylu retro

 

Jednocześnie wraz z zapowiedzią pojawienia się XSR700 powstało nowe hasło Yamahy „Faster Sons”. FASTER to osiągi, SONS oznacza nawiązanie do korzeni, podkreślenie rodowodu i pokazanie skąd wywodzi się współczesna doskonałość. I to oddaje znakomicie ducha Yamahy XSR, która została zainspirowana kultową już Yamahą XS650 z 1971 r. reprezentującą wyjątkowo minimalistyczne wzornictwo.

Yamaha XSR700 – młodość w stylu retro

Yamaha XSR700

 

Yamaha XSR700 zwraca na siebie uwagę. Nie jest to do końca scrambler, choć projektanci w zdecydowany sposób patrzą w jego stronę. Oczywiste również, że Yamaha wypuszczając XSR chce tym samym skraść część rynku scramblerów. Powyginane rurki ramy, stylowy dekiel silnika, oldskulowe lampy z przodu i tyłu oraz ogólnie purystyczna bryła. To sprawia, że ta konstrukcja zapewne przypadnie do gustu wszystkim poszukiwaczom klasyki.


Ciekawy jest zegar, który na naprawdę niewielkiej powierzchni mieści w czytelny sposób całą masę parametrów, między innymi: prędkościomierz i obrotomierz, wyświetlacz przełożeń, wskaźnik paliwa, spalanie średnie i tymczasowe oraz przebiegi.


Dodatkowo styl Sport Heritage daje możliwość personalizacji motocykla. W ofercie japońskiego producenta znajdziecie szereg dodatków, dzięki którym z XSR możesz stworzyć swoją indywidualną dwukołową broń. Testowy egzemplarz miał wydech Akrapovic zapewniający nie tylko fenomenalne brzmienie, ale również poprawiający wydolność pracy jednostki napędowej.


Dodatkowo znalazła się na nim osłona przedniej lampy w stylu flat track, handbary, akcesoryjna kanapa oraz zamszowe brązowe sakwy – mała na narzędzia oraz duża, która spokojnie zmieści laptopa lub np. roczną prenumeratę Playboya.

 

Zobacz dane techniczne motocykla Yamaha XSR700 w naszym katalogu motocykli

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

 

Yamaha XSR700 – crossplane, czyli moc z góry i z dołu

Silnik został przeszczepiony ze znanej Yamahy MT-07. Ta sama, już sprawdzona jednostka operuje także w niedawno zaprezentowanym małym Tracerze.

 

Yamaha XSR700

 

W tym zaawansowanym, lekkim dwucylindrowym silniku o pojemności 700 ccm i mocy 75 KM (jest również dostępny w wersji zdławionej do wymagań prawa jazdy kat. A2) zastosowano koncepcję crossplane, charakteryzującą się przestawionymi czopami korowodów. Nieparzyste zapłony, co 270 stopni gwarantują praktycznie liniowy moment obrotowy, dzięki czemu moc pojawia się w zasadzie w pełnym zakresie. Chcesz iść na gumę – nie ma problemu, odkręcasz do końca gaz i motocykl wstaje do pionu. Z drugiej strony, gdy delikatnie operujesz manetką, w XSR dozowanie mocy jest bardzo przewidywalne. Jeśli choć trochę jeździłeś na dużych motocyklach, to z pewnością prowadzenie XSR sprawi Ci olbrzymią frajdę, a jednocześnie – jeśli dopiero zaczynasz przygodę z jednośladem, to też ogarniesz.


Warto zwrócić uwagę na wygląd samej jednostki. Jest po prostu ładna, pomimo że to nowa konstrukcja, w której trzeba było zamknąć wszystkie nudne wymogi unijne. Jedyne, co tu nie pasuje, to duża chłodnica przyklejona jakby do ramy motocykla. Wygląda trochę jak rynna. Reszta się naprawdę zgadza i dobrze komponuje z nieoczywistym designem ramy.

Yamaha XSR700 – rama i zawias

Ciekawa dusza XSR została zamknięta w lekkiej, kompaktowej ramie z krótkim, 530-milimetrowym wahaczem. Po premierze MT-07 wszyscy wiedzieliśmy, że pojazd ten będzie przyspieszał – pozostawało pytanie, czy będzie skręcał? To chyba była największa zagadka.


A tymczasem połączenie zastosowanych tu komponentów gwarantuje naprawdę dobrą trakcję, wyczucie motocykla w zakrętach i pewność prowadzenia. Przyczynia się do niego między innymi tylne zawieszenie typu Monocross-link z poziomym amortyzatorem mocowanym bezpośrednio do skrzyni korbowej silnika. Gwarantuje to nie tylko usprawnienie charakterystyki podwozia, ale również ciekawy wygląd.


Inaczej mówiąc XSR nie tylko wylansujesz się w mieście, ale również polatasz po górskich winklach. Dojedziesz tam oczywiście na kołach, o ile tylko lubisz wiatr. XSR nie ma problemu z podróżowaniem ze znacznymi prędkościami i nawet na niemieckiej autostradzie nie będzie odstawał. Faktem jest, że nasz egzemplarz był wyposażony w coś na kształt mini owiewki – to jednak raczej gadżet stylistyczny niż realna osłona. Przy czym przy autostradowych prędkościach motocykl nie wężykuje ani nie ma tendencji do shimmy pomimo swoich tylko 186 kg w stanie gotowym do jazdy!!! W baku mieści się 14l paliwa, które pozwalają przejechać nawet ok 250 km w zależności od stylu jazdy.


Yamaha osadzona jest na aluminiowych dziesięcioramiennych felgach i ciekawie bieżnikowanych oponach Pirelli Phantom – to kolejny zabieg mający na celu wyróżnienie XSR spośród scramblerów.

 

Zobacz dane techniczne motocykla Yamaha XSR700 w naszym katalogu motocykli

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

 

Yamaha XSR700 – heble

W tym aspekcie Yamaha ma pole do poprawy. Nacinane tarcze hamulcowe o średnicy 282 mm i 4-tłoczkowe zaciski z przodu współpracujące z hydraulicznym jednotarczowym tyłem o średnicy 245 mm oraz oferowanym w standardzie systemem ABS hamują niestety znacznie gorzej niż u większej XSR900. Jestem przekonany, że przepaść pomiędzy jednym i drugim systemem hamowania była spotęgowana tym, że bezpośrednio przesiadłem się z XSR900 na siedemsetkę. Mam wrażenie, że to celowy zabieg Yamahy, która w ten sposób chce przekonać klientów do zakupu większego i droższego o 7 tys. motocykla.

 

Yamaha XSR700

Yamaha XSR700 – cena na tle konkurencji i podsumowanie

Zawsze byłem przeciwnikiem konkurowania ceną. To z reguły do niczego nie prowadzi. Wydaje się, że Yamaha doskonale rozumie, o co chodzi w pozycjonowaniu cenowym i znakomicie wykalkulowała wartość swojego neoklasyka. Można go dostać już za 31 900 zł, czyli na tyle tanio, że zorientowany konsument, porównując konkurentów w klasie cena vs osiągi, na pewno zawiesi na niej oko. I jednocześnie na tyle drogo, by nabywca czuł, że wchodzi w posiadanie dobra z wyższej półki. Kwestią gustu jest, czy wybierzesz XSR700, czy tańszego o 4000 zł hipernakeda MT-07. Myślę, że nie bez znaczenia pozostaje z kolei ustawienie ceny XSR700 aż o 9000 tysięcy mniej niż kosztuje Scrambler Ducati Icon będący głównym konkurentem dla Japończyka.


Nie ma co ukrywać, Yamaha XSR to genialny neoklasyk w znakomitej cenie. Biorąc pod uwagę, że jego super właściwości jezdne są zamknięte w stylowej bryle, naprawdę mocno zastanawiałbym się nad zakupem tego motocykla, gdyby tylko większość moich jazd odbywała się w mieście, bądź na krótkich dystansach.

 

Zobacz dane techniczne motocykla Yamaha XSR700 w naszym katalogu motocykli

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany