Rodzaje silników motocyklowych - ich wady i zalety - Motogen.pl

Co jest najlepsze, rzędowa czwórka, rzędowa szóstka, a może V4? Do czego nadaje się singiel albo bokser? Jakie są wady i zalety silników stosowanych w motocyklach?

Ryan z kanału FortNine to z pewnością jeden z najlepszych twórców na całym, motocyklowym YouTube’ie. Nie wrzuca filmów nazbyt często, ale gdy już to robi, najczęściej są ciekawe. Czasem publikuje recenzje motocykli, czasem opowiada o akcesoriach, a czasem – tak jak teraz – przedstawia rozprawę o wadach i zaletach różnych silników stosowanych w motocyklach.

W jednośladach spotykamy silniki 1-cylindrowe, 2-cylidnrowe w rzędzie lub widlaste, rzędowe trójki, rzędowe czwórki, było kilka rzędowych szóstek, a do tego widlaste czwórki. Jakie są ich wady i zalety?

Rodzaje silników w motocyklach – wady i zalety:

Single – silniki jednocylindrowe

Zalety:
+ niskie koszty produkcji (mało części, jak gaźnik, wydech, itp)
+ duże przerwy pomiędzy zapłonami, czyli dużo czasu dla opony aby odzyskała trakcję

Wady:
– dźwięk typu „thumper”,
– sporo wibracji (co też redukuje maksymalne obroty do poziomu około 7000 obr/min),
– wibracje i konstrukcja ogranicza pojemność maksymalną, najczęściej do około 650 ccm.

Silniki V-Twin, widlaste dwa cylindry

Zalety:
+ więcej cylindrów niż single, czyli więcej mocy

Wady:
– potrzeba więcej elementów (gaźniki, głowice, itp), czyli większe koszty
– problem z chłodzeniem tylnego cylindra
– zajmują dużo miejsca w konstrukcji motocykla (długość skrzyni oraz obszerność cylindrów)

R2 – dwa cylindry w rzędzie

Zalety:
+ kompaktowa, wąska konstrukcja;
+ mniej części (jedna głowica, jeden napęd rozrządu);

Wady:
– potrzebują dłuższego wału korbowego (niż v-twin lub single), a konstrukcja powoduje problem ze stabilnością i wibracjami

Boxer – 2 cylindry

Zalety:
+ niskie wibracje
+ bardzo krótki wał korbowy
+ niski środek ciężkości

Wady:
– szeroka konstrukcja niepożądana w motocyklach

R3 – 3 cylindry w rzędzie

Zalety:
+ eliminują problem 2-cylindrowców, w którym oba tłoki mają jednoczesny moment bezruchu, co stwarza „układ nieinercialny”, czyli niejednostajność obrotów wału korbowego
+ wyższe obroty maksymalne, wyższa moc

Wady:
– zawsze będą wibrowały

R4 – 4 cylindry w rzędzie

Zalety:
+ nieprzerwana dostawa mocy z każdego cylindra
+ najlepsze wyrównoważenie wibracji
+ najwyższa moc z pojemności

Wady:
– wciąż brak wyrónoważenia sił II rzędu (potrzeba wałka wyrównoważającego)

R6 – 6 cylindrów w rzędzie

Zalety:
+ najmniejszy możliwy silnik z perfekcyjnym wyrównoważeniem sił i momentów I i II rzędu

Wady:
– szeroka (i ciężka) konstrukcja

V4 – cztery cylindry w układzie V

Zalety:
+ wyrównoważenie sił II rzędu wciąż nie następuje, ale nierówności są dużo niższe
+ krótszy wał korbowy, czyli niższe wibracje
+ wysokie obroty maksymalne
+ można stosować tłoki o większej średnicy bez ryzyka kolizji przy niskim rozwarciu cylindrów
+ wysoka moc

Wady:
– wysokie koszty produkcji ze względu na wymaganą precyzję i wysoką jakość niewielkich elementów


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany