W swoje 80. urodziny Rieju zaprezentowało Avventurę 500 – konkurenta dla Voge 500, Benelli TRK 502 i Hondy CB500X. Głównym atutem tego motocykla jest niewiarygodnie duży zasięg.
Hiszpańską markę Rieju kojarzymy przede wszystkim z fajnych małolitrażowych motocykli off-roadowych. Modele takie jak Marathon, czy Tango są doskonale znane młodym fanom upalania po krzakach. W ofercie producenta znajdziemy też coś bardziej profesjonalnego – np. model MR 300 Pro z topowym wyposażeniem i znakomitą techniką.
W ubiegłym roku, podczas targów EICMA, Rieju pokazało coś zupełnie nowego – model Avventura 500 Legend. Motocykl został stworzony na urodziny marki, która w 2022 r. obchodziła swoje 80-lecie. W tym modelu zastosowano pierwszy w historii hiszpańskiej marki silnik dwucylindrowy. Został on zbudowany przez Loncina na wzór jednostki z Hondy CB 500.
Budowa tego pieca jest dość standardowa – to dwucylindrowa rzędówka z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy, ośmioma zaworami, elektronicznym wtryskiem, chłodzona cieczą, współpracująca z sześciobiegową skrzynią. Moc – 48 KM. W porównaniu do pierwowzoru z Hondy różnic jest niewiele – głównie dotyczą średnicy i skoku tłoków, co przekłada się na nieco większą pojemność skokową silnika Rieju – o 14 cm³.
Produkcja w fabryce Loncina to bardzo dobry prognostyk – firma ta odpowiedzialna jest za markę Voge, a dodatkowo produkuje silniki między innymi dla BMW.
Jeśli chodzi o konstrukcję modelu Avventura 500, mamy tu do czynienia z rurową stalową ramą i widelcem upside-down wyposażonym w amortyzator skrętu. Z tyłu znajdziemy aluminiowy wahacz z pojedynczym centralnym amortyzatorem. Choć motocykl zaprojektowano jako typowe adventure średniej pojemności, bez problemu poradzi sobie na szutrach i w lekkim terenie.
Hamowanie powierzono promieniowej pompie hamulcowej i trzem tarczom – z przodu dwóm o średnicy 298 mm, z tyłu jednej o średnicy 240 mm. Układ wspomagany jest systemem ABS. Elegancji i lekkości modelowi Avventura dodają szprychowe koła z kostkowymi oponami 90/90-21 z przodu i 150/70-18 z tyłu.
Rieju w tym modelu zastosowało ciekawe rozwiązanie – dwa zbiorniki paliwa. Pierwszy, 20-litrowy znajduje się tam, gdzie zwykle, czyli przed kierowcą, drugi, 19-litrowy, pod kanapą. Przy takiej pojemności silnika i niewielkim jak na ten litraż zużyciu paliwa (producent obiecuje mniej niż 3 l/100 km), Avventura 500 może zapewne poszczycić się ogromnym zasięgiem – nawet 1000 kilometrów!
Model Avventura 500 nie jest jeszcze niestety dostępny, stąd nie znamy jego ceny na polski rynek. W Niemczech kosztować ma 8399 euro (40 tys. zł).
Zostaw odpowiedź