Rewolucja w kursach na prawo jazdy. Kto skorzysta najbardziej? - Motogen.pl

Ministerstwo Infrastruktury szykuje ważną zmianę dla aktualnych i sporo zmian dla przyszłych kierowców. Dla kandydatów ważne jest, że jazdy doszkalające będzie można odbywać w towarzystwie opiekunów prawnych. Co więcej?

Zmiany dla przyszłych kierowców

Głównym założeniem zmian zaproponowanych przez Ministerstwo Infrastruktury to podniesienie umiejętności przyszłych kierowców. Ideą jest, aby byli lepiej przygotowani nie tylko do egzaminu, ale i jazdy w ruchu drogowym.

Największa nowość to możliwość odbywania jazd doszkalających nie tylko z instruktorem, ale i opiekunem prawnym. W praktyce oznacza to, że kandydaci na egzamin (nie podano, czy po egzaminie wewnętrznym), którzy skończyli 17 lat, będą mogli jeździć po ulicach w towarzystwie rodzica. To zwiększy liczbę godzin za kierownicą przed egzaminem, ale i obniży koszt szkolenia.

Jesteśmy zdania, że dodatkowe szkolenie praktyczne realizowane w faktycznych warunkach drogowych, z osobą towarzyszącą, czyli opiekunem prawnym, powoli na lepsze obycie się kandydata na kierowcę z ruchem drogowym, lepsze wypracowanie technicznych możliwości kierowania pojazdem, a więc lepsze przygotowanie do późniejszego pełnego uczestnictwa w ruchu drogowym. W naszej ocenie takie jazdy mogą być alternatywą dla dosyć kosztownych jazd dodatkowych, które są wykupywane w ośrodkach szkolenia kierowców” -powiedział Rafał Weber, sekretarz stanu, który „pilotuje” sprawę.

Kandydaci oczywiście nie będą mogli zrezygnować z jazd z instruktorem z OSK. Jeśli proponowane zmiany przyjmą formę ustawy i wejdą w życie, niezbędne będzie wyjeżdżenie 30 godzin jazdy z instruktorem (dla kat. B) a dopiero potem z opiekunem prawnym.

Dla aktualnych

Kolejna ważna zmiana jest istotna dla osób, które już mają uprawnienia, ale od dawna nie uczestniczyły w ruchu drogowym. Będą mogły zapisać się na jazdy doszkalające, co obecnie jest niemożliwe. Ponadto mogą wziąć udział w szkoleniu uzupełniającym prowadzonym przez Ośrodek Szkolenia Kierowców.

Jeśli pomysły zostaną wprowadzone w życie, zwiększone zostaną wymagania dla instruktorów oraz osób nadzorujących OSK. Instruktorzy będą musieli przechodzić co dwa lata obowiązkowe szkolenia w Ośrodkach Doskonalenia Techniki Jazdy. Zdaniem przedstawiciela ministerstwa ich umiejętności niekiedy pozostawiają wiele do życzenia.

Zmiany wydają się sensowne. Pytanie czy i kiedy zostaną wprowadzone w życie. Po prezentacji „katalogu zmian” przed sejmową komisją odbędą się konsultacje, analizy skutkujące przygotowaniem ustawy. Potem pozostaje cała droga legislacyjna. Na praktyczne wprowadzenie zmian przyjdzie nam jeszcze sporo poczekać…

Źródło: moto.pl


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany