Spis treści
Lubisz czasem poszaleć w terenie? nie oszczędzaj na protektorach. Nawet z pozoru niegroźny uraz stawu, o który w terenie bardzo łatwo, może wiązać się z wielomiesięczną rehabilitacją i gigantycznymi kosztami.
Zabieg rekonstrukcji więzadła krzyżowego przedniego w kolanie może kosztować kilkanaście tysięcy złotych. A warto wiedzieć, że zerwanie owego więzadła to jedna z najpowszechniejszych kontuzji zdarzających się motocyklistom jeżdżącym w off-roadzie. Podany koszt operacji nie uwzględnia powikłań, które bardzo często się zdarzają. Ponadto po zabiegu niezbędna jest wielomiesięczna rehabilitacja i praca nad przywróceniem pełni sprawności. Nie jest tajemnicą, że praca rehabilitanta lub fizjoterapeuty również do tanich nie należy. Za ułamek kasy wydanej na te działania kupisz najwyższej klasy protektory off-roadowe, dzięki którym z dużą dozą prawdopodobieństwa unikniesz poważnego urazu.
Ile kosztują protektory off-road?
Dobra zbroja to wydatek 1500 zł, komplet ortez wysokiej klasy kosztuje 2000 zł, za neck brace zaś trzeba wyłożyć około 1500 zł. Nawet jeśli doliczyć do tego dobre buty off-roadowe za, powiedzmy, 2500 zł – koszt takiej ochrony nie przekroczy nawet połowy wartości operacji, na przykład wspomnianej rekonstrukcji więzadła w kolanie. Tym bardziej że, jak twierdzą zawodnicy i fizjoterapeuci, nawet najlepiej wyleczone kolano nie osiągnie takiej sprawności, jaką ma zdrowe, które nie musiało być leczone.
Czy w off-roadzie można stosować odzież turystyczną?
Odzież przeznaczona do jazdy po asfalcie to niestety za mało. Ma niewystarczająco wydajną wentylację, oprócz tego protektory w niej użyte projektuje się z myślą o typowych scenariuszach upadków na asfalcie. W odzieży turystycznej używa się najczęściej kombinacji miękkiego ochraniacza, który ma za zadanie zamortyzować uderzenie, i odpornego na zniszczenie materiału zewnętrznego, który musi wytrzymać skutki tarcia oraz powstającej na jego skutek wysokiej temperatury.
Podczas upadku w terenie tarcie i związana z nim wysoka temperatura są mniej groźne – upada się najczęściej na miękkie podłoże. Za to skręcenia są dość powszechne.
Jak działają protektory off-road?
Dwa najważniejsze zadania ochraniaczy off-roadowych to zatem rozproszenie siły uderzenia na jak największej powierzchni oraz zapobieganie skręceniom, zwichnięciom i przeprostom stawów, a także ochrona kręgosłupa i klatki piersiowej. Dlatego nawet jeśli sporadycznie śmigasz w terenie warto, abyś zadbał o dobrą ochronę. Doskonale zdają sobie z tego sprawę zawodnicy enduro i motocrossowcy, dla których upadki to codzienność. Bez dobrze dobranej ochrony musieliby stale ponosić koszty rehabilitacji, oprócz tego na długi czas byliby wyłączeni z zawodów i treningów.
Co to jest orteza?
Kolana są w off-roadzie narażone na ogromne obciążenia. Muszą utrzymać ciężar stojącego motocyklisty, ale także amortyzować ruchy motocykla. Podczas upadku bardzo łatwo uszkodzić łąkotkę, zerwać więzadła lub skręcić staw. Orteza kolanowa zabezpiecza przed takimi wydarzeniami, pozwalając zaoszczędzić sporą sumę na ewentualnej późniejszej rehabilitacji.
Co to jest zbroja?
To zestaw sztywnych protektorów pleców, klatki piersiowej, łokci i barków połączonych przewiewną siateczką. Zadaniem zbroi jest ochrona tułowia, łokci, barków, a także mostka oraz kręgosłupa, którego uszkodzenie może mieć katastrofalne skutki. Zbroję trzeba dobrze dopasować do ciała (rzepy lub paski regulacyjne). Często żółw ma specjalne wycięcia pod neck brace . Ochraniacz klatki piersiowej nie powinien być dzielony przez zamek błyskawiczny, bo wtedy nici z ochrony mostka – w razie uderzenia złoży się w drugą stronę. Zbroja z airbagiem jest wyposażeniem obowiązkowym na Dakarze. W motocrossie stosuje się buzer, czyli uproszczoną wersję zbroi.
Buty off-road
Buty off-roadowe same w sobie są protektorami – usztywniają stawy skokowe, i zabezpieczają stopę przed kontuzją. Stopa, podobnie jak dłoń, ma bardzo skomplikowaną i dość delikatną budowę. Dlatego oprócz stawu skokowego i ścięgna Achillesa należy chronić kości i stawy śródstopia oraz piszczele. Niefortunne podparcie się nogą przy zawracaniu, uderzenie o kamień, korzeń czy gałąź mogą oznaczać kontuzję. Zwichnięcie, skręcenie czy złamanie jest bardzo bolesne, ale, co gorsze, na jakiś czas wyłącza z normalnego życia. Dlatego warto zainwestować w solidne buty z zawiasem i rozbudowaną ochroną.
Kołnierz/neck brace
Pierwszy protektor szyjnego odcinka kręgosłupa powstał po tym, gdy Doktor Chris Leatt był świadkiem śmierci kolegi. Stało się to dosłownie tydzień po tym, jak syn Chrisa zaczął przygodę z motocrossem. Poruszony świadomością, że jego dziecko także mogłoby zginąć, Leatt rozpoczął prace nad protektorem, który byłby w stanie zapobiegać urazom szyjnego odcinka kręgosłupa. Badania przeprowadzone w USA przez Great Lakes EMS wykazały, że motocykliści, którzy nie korzystają z neck brace’a, są podczas wypadku o 89% bardziej narażeni na krytyczny uraz kręgosłupa szyjnego niż ci, którzy go używają.
Zostaw odpowiedź