Spis treści
V100 Mandello to dla Moto Guzzi zupełnie nowy początek. Jest to motocykl turystyczny o mocy 115 KM z pełną elektroniką!
Na wystawie EICMA marka Moto Guzzi zaprezentowała zupełnie nowy model: V100 Mandello. Jest on nowatorski pod różnymi względami. Zaprojektowano go w roku 2021 czyli w stuleciu Moto Guzzi. Ma w nazwie modelowej 100 (czyli silnik litrowy). Wyznacza początek nowego 100-lecia dla tej marki. Jest nowym początkiem i pierwszym motocyklem seryjnym na świecie, który oferuje adaptacyjne spojlery aerodynamiczne.
Moto Guzzi podkreśla, że jest to motocykl„kompaktowy, sportowy, dynamiczny, jeździ jak roadster, ale z komfortem i zdolnościami turystycznymi typowymi dla najlepszych turystyków”.
Silnik V100 w Moto Guzzi
Model V100 Mandello napędza silnik nowej generacji „comapct block”. Wciąż jest to V-Twin 90° z tłokami wystającymi na boki, ale jest lekki i niewielki, o 103mm krótszy od „small block” znanego z V85 TT.
Cylindry obrócone są o 90 stopni, a nowe umieszczenie dolotu i systemu wtryskowego poprawia komfort i ergonomię. Pojemność skokowa to 1042 ccm, a w głowicach pracują po 4 zawory i po dwa wałki napędzane łańcuchem. Jest mokra miska olejowa, chłodzenie cieczą oraz hydraulicznie kontrolowane mokre sprzęgło.
Osiągi to ponad 115 KM mocy oraz ponad 105 Nm momentu obrotowego, z którego 90% jest dostępne już od 3500 obr/min (odcinka przy 9500 obr/min).
Rama w Moto Guzzi V100 Mandello
Napęd odbywa się za pomocą wału ukrytego w długim, aluminiowym, jednostronnym wahaczu, tym razem po lewej stronie. Wałek wyjściowy jest niżej, co przekłada się na redukcję efektu reagowania zawieszenia na dodawanie i odpuszczanie gazu. Tylny amortyzator nie potrzebuje także dźwigienek do wahacza.
Sportowy charakter motocykla ukrywa się nie tylko w silniku, ale także w kompaktowym i poręcznym podwoziu, zapewniającym łatwe i zwinne prowadzenie. Rama to konstrukcja z rur stalowych, z rozstawem osi 1486 mm.
Komfort za kierownicą
Pozycja jazdy jest wyprostowana, zrelaksowana, ale aktywna. Kierownica jest szeroka, zwężana. Jazda z pasażerem była podstawą pracy nad ergonomią, także dla pasażera, który ma także zapewnioną wygodną kanapę, odpowiednią pozycję oraz uchwyty.
W katalogu dodatków znalazły się kufry, które nie potrzebują żadnego dodatkowego stelaża.
Adaptacyjny system aerodynamiczny – Moto Guzzi V100 Mandello
Moto Guzzi V100 Mandello jest pierwszym motocyklem seryjnym z systemem aktywnych spojlerów.
Na podstawie danych z czujników, w zależności od prędkości i wybranego trybu jazdy, komputer steruje deflektorami na bokach zbiornika paliwa (17,5 litra). Przy pełnym otwarciu spojlerów, ciśnienie powietrza wywierane na kierowcę obniża się o 22%, dzięki czemu poziom ochrony przed wiatrem przypomina wtedy motocykle znacznie większe i znacznie mniej sportowe. Wysokość przedniej owiewki regulować można elektronicznie.
Elektronika w V100 Mandello 2022
V100 Mandello posiada rozbudowany pakiet elektroniki, składający się z przepustnicy Ride-by-Wire, z komputera sterującego Marelli 11MP ECU, a także z 6-osiowego czujnika inercyjnego. Dzięki nim zarządzać można m.in. tempomatem lub zakrętowym Cornering ABS.
Do dyspozycji są 4 tryby jazdy, zapewniające różne mapowanie oddawania mocy, 4 poziomy kontroli trakcji, trzy poziomy hamowania silnikiem, a także ustawieniem elektronicznego, pół aktywnego zawieszenia Öhlins Smart EC 2.0. Zawieszenie dopasowuje swoją pracę do nawierzchni i sytuacji w czasie rzeczywistym. Nie zabrakło quick-shiftera.
Wszystko obsługuje się z ekranu TFT 5″. Oświetlenie to w pełni LED, ze światłem DRL oraz z doświetlaniem zakrętów.
Dwie wersje V100 Mandello 2022
Moto Guzzi V100 Mandello dostępne będzie w dwóch wersjach wyposażenia. W tej wyższej wersji znalazły się:
– półaktywne zawieszenie Ohlins,
– quick shifter,
– grzane manetki,
– platforma multimedialna MIA z Bluetooth.
Jaka cena?
Obstawiam na minimum 65
A to jednak wolę XSR900