Kombinezon skórzany - jednoczęściowy czy dwuczęściowy [+wideo] - Motogen.pl
TO JEST NASZE ARCHIWUM KATEGORII 'Artykuły'

W tym miejscu postaramy się wyprzedzić zdobywanie doświadczenia o kilka sezonów i odpowiedzieć na pytanie: który kombinezon wybrać – dwuczęściowy czy jednoczęściowy?

 

Różnice?

Widoczny na zdjęciu kombinezon to RST Tractech Evo - zobacz galerię zdjęć.

Generalnie rzecz biorąc technologia i zastosowane skóry w obu wypadkach mogłyby być dokładnie takie same i często bywa, że jeden model kombinezonu ma swój jednoczęściowy i dwuczęściowy odpowiednik. Różnice pojawiają się dlatego, że są to produkty przeznaczone dla innego odbiorcy. Ktoś poszukujący produktu do jazdy wyczynowej nie będzie zwracał uwagi na kieszenie i wygodę, z drugiej strony użytkownikowi drogowemu nie zawsze potrzebna jest całkowita perforacja czy duży garb aerodynamiczny – stąd biorą się różnice w wyposażeniu oraz w kroju.

Kombinezon jednoczęściowy

W skrócie, jednoczęściowy kombinezon dedykowany jest głównie do wyczynowej jazdy dla zawodników oraz osób, które aktywnie będą jeździć na torze lub korzystają z motocykla na zasadzie: ubieram się, wsiadam i robię 300 kilometrów, po czym kombinezon ściągam i koniec jazdy.

 

Całość kombinezonu zszyta jest jako jedna skórzana powłoka z jednym suwakiem z przodu, który umożliwia nam założenie kombinezonu. Jak łatwo się domyślić, nie jest to proste zwłaszcza, jeżeli pod spód chcemy włożyć dodatkowego żółwia, a po kilku sesjach treningowych skóra jest już wilgotna od potu. Często przydaje się pomoc drugiej osoby. Po zdjęciu samej góry nie będziemy mogli odłożyć części, która w dwuczęściowym kombinezonie odpowiadałaby kurtce. Dlatego albo ściągamy cały kombinezon, albo „wisi” za nami jego górna część.

 

Kombinezony takie pozbawione są dodatków jak kieszenie zewnętrzne czy regulowane otwory wentylacyjne. Przepływ powietrza regulujemy tym… co kupimy w sklepie. Z doświadczenia wiem, że lepiej na tor wybrać kombinezon z możliwie rozbudowaną wentylacją i dużą perforacją, ponieważ na torze jeździmy zwykle w dobrych warunkach pogodowych (pomijam deszcz), więc nie jest potrzebny produkt, który zapewni nam komfort przy temperaturze 5 stopni. W chłodniejsze dni można założyć specjalną cienką bieliznę, latem natomiast po kilkunastu kółkach będziemy wdzięczni za każdy chłodzący nasze ciało powiew powietrza.

 

Krój jednoczęściowego kombinezonu jest dopasowany do zajmowanej na sportowych motocyklach, pochylonej pozycji. Nie przejmujcie się więc, że po wyprostowaniu się coś ciśnie, a na tyłku skóra wisi luźno. Kombinezon powinniśmy zmierzyć siadając na motocykl sportowy lub przynajmniej udając zajęcie zbliżonej pozycji.

 

Kombinezony jednoczęściowe są najbezpieczniejszą obecnie formą zabezpieczenia się przed skutkami upadku, dlatego też tylko w nich możemy jeździć podczas wyścigów rangi Mistrzostw Polski.

 

Sprawdź ofertę kombinezonów jednoczęściowych na Motocyklowy.pl

Wady i zalety:

+ maksymalny poziom bezpieczeństwa
+ możemy startować w wyścigach
+ zwykle bardzo dobra wentylacja
+ (subiektywnie) dużo lepszy wygląd

 

- mniejsza wygoda
- brak możliwości zdjęcia kurtki
- mała ilość kieszeni

Kombinezon dwuczęściowy

Jeżeli nie zaliczasz się do grupy często bywającej na torze wyścigowym, możesz spokojnie rozejrzeć się za kombinezonem dwuczęściowym. Jego krój jest zwykle mniej ekstremalny, do tego często znajdziemy dodatkowe kieszenie. Taki kombinezon łatwiej się zakłada i zdejmuje, zawsze możemy zrobić to sami.

 

Dwuczęściowy kombinezon jak sama nazwa wskazuje, składa się z dwóch części połączonych ze sobą wytrzymałym suwakiem. Jeżeli dojedziemy na miejsce, gdzie spędzimy w kombinezonie trochę więcej czasu możemy w prosty sposób zdjąć kurtkę i ją schować (np. w kufrze wraz z kaskiem), co przyda się podczas motocyklowej turystyki.

 

W zależności od modelu, w dwuczęściowych kombinezonach również często znajdziemy slajdery oraz garb aerodynamiczny. Wiele osób kupując dwuczęściowy kombinezon liczy na to, że korzystać będą głównie z kurtki, a spodnie będą jako dodatek. Trzeba jednak pamiętać, że sama kurtka od kombinezonu ma bardzo krótki stan – oznacza to, że niekiedy sięga tylko do okolic pępka! Konieczne jest więc dokupienie specjalnego pasa nerkowego, choć sam prywatnie uważam takie rozwiązanie za mało wygodne.

 

Sprawdź ofertę kombinezonów dwuczęściowych na Motocyklowy.pl

Wady i zalety:

+ większa wygoda
+ możliwość odpięcia kurtki
+ większa praktyczność

 

- mniejszy poziom bezpieczeństwa

 

A Wy w jakich kombinezonach jeździcie? Wolicie jednoczęściowe czy dwuczęściowe?

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany