Kiedy akumulator nadaje się do wymiany? - Motogen.pl

Kiedy akumulator jest do wymiany? Jakie napięcie powinien mieć sprawny akumulator? Jak go sprawdzić?

Wydawać by się mogło, że napięcie na klemach przekraczające 12V jest gwarantem sprawności Waszej baterii. W praktyce nie jest tak wesoło i w najmniej oczekiwanym momencie motocykl odmawia posłuszeństwa. Jak to sprawdzić i kiedy możecie spać spokojnie?

Typowa sytuacja

Zimujecie motocykl. Akumulator jest wyjęty i stoi w ciepłym, suchym pomieszczeniu. Przed rozpoczęciem sezonu podpinacie baterię pod ładowarkę na całą noc. Po kilku godzinach od odłączenia zasilacza wkładacie akumulator a rozrusznik poza drobnym „cyknięciem” nawet nie chce „zakręcić”.

Inny przykład: wybierając się w trasę, np. z nowopoznaną kobietą, kumplami – uruchamiacie motocykl. Było ciężko, ale zapalił. Wydaje Wam się,że w trakcie jazdy powinien się naładować i będzie ok. Tymczasem podczas tanowania, po kilku minutach postoju, musicie kogoś prosić o pomoc. Motocykl odpala z pychu, ale z dużymi problemami. Przypadkowy kierowca sprawdza Wam napięcie-o dziwo jest grubo  ponad 12V. O co więc chodzi?

Zanim wpadniecie w panikę, że Wasz jednoślad się zepsuł, musicie wiedzieć o jednym: samo napięcie znamionowe akumulatora nie świadczy o jego sprawności. Istotny jest spadek napięcia podczas pracy pod obciążeniem, czyli wtedy, gdy pobór prądu jest największy.

Tester obciążeniowy w akcji…

W jaki sposób sprawdzić akumulator?

Jedynym sposobem na weryfikację tezy o niesprawnym akumulatorze jest sprawdzian testerem obciążeniowym. To urządzenie badające spadek napięcia podczas silnego obciążenia akumulatora. Jest drogi, więc jego zakup na potrzeby amatorskie uważamy za słaby pomysł. Lepszym, jest odwiedzić najbliższy dobry sklep sprzedający akumulatory gdzie sprawdzian testerem bywa bezpłatny lub kosztuje przysłowiowe grosze.

Pomiary akumulatora testerem obciążeniowym…

Oczywiście wcześniej musisz wymontować akumulator ze swojego motocykla, podładować go do pełna i odczekać 2-3godziny. Wówczas spokojnie można zawieźć go na testy.

Podczas próby, w zależności od pojemności akumulatora, parametry prądu obciążenia nie powinny przekroczyć:

  • 50 A dla akumulatorów o pojemności do 6 Ah,
  • 100 A dla akumulatorów o pojemności 7 do 10 Ah,
  • 150 A dla akumulatorów o pojemności 11 Ah lub więcej.
  •  

Wartość napięcia akumulatora pod obciążeniem nie może być niższa, niż 9,5V w przeciwnym razie nasza bateria nadaje się do utylizacji…

Niesprawny akumulator wcale nie musi pokazywać niskiego napięcia…

Najważniejsze informacje dotyczące montażu, napięć oraz przechowywania akumulatora

1. Akumulator jest sprawny, jeśli jeśli podczas badania testerem obciążeniowym jego napięcie nie spadnie poniżej 10V lub 9,5V dla nie w pełni naładowanego akumulatora.

2. Napięcie naładowanego akumulatora mierzone na klemach powinno być w przedziale 12,6 – 12,9V.

W przypadku zauważalnego spadku napięcia po kilku godzinach postoju, musimy go wymienić.

3. Wyjmowanie akumulatora zawsze powinno się zaczynać od odkręcenia masy ( przewodu ujemnego). W przeciwnym razie grozi nam zwarcie. I analogicznie, w przypadku montażu akumulatora, masę przykręcamy jako ostatnią.

4. Zimowanie powinno odbywać się w ciepłym i suchym pomieszczeniu. Warto co jakiś czas doładować baterię, lub podpiąć go na stałe do nowoczesnej ładowarki Spadek napięcia poniżej 10V powoduje nieodwracalne uszkodzenie Waszego akumulatora.

5. Ładowanie akumulatora powinno odbywać się ładowarką motocyklową. Najlepszym rozwiązaniem są urządzenia z opcją zarówno ładowania, jak i zimowania baterii. Samochodowe, są przeznaczone do akumulatora o znacznie większej pojemności; mogą być przyczyną jego zniszczenia.

6. Klemy należy dokręcać z wyczuciem. Warto po dokręceniu posmarować styki smarem do styków lub wazeliną. Ważne, aby smarować po przykręceniu klem. W przeciwnym razie pogorszymy przewodność połączenia.

7. Elektrolit należy uzupełniać tylko i wyłącznie wodą destylowaną (nigdy kranówką ani samym elektrolitem). Rozlany należy spłukać wodą, inaczej może powodować uszkodzenie skóry, lakieru oraz ubrań (dziury po pierwszym praniu).