Spis treści
Pod tekstem pojawiło się sporo komentarzy. Wasza dyskusja, a nasza wrodzona ciekawość nie pozwoliła nam długo zwlekać i poprosiliśmy producenta o jeden egzemplarz do testów. Zwróćcie uwagę, że napisaliśmy producenta, nie importera. Keratronik ISR-M jest bowiem polskim patentem produkowanym i obsługiwanym w naszym kraju.
Czym jest ISR-M?
ISR-M to urządzenie skonstruowane we współpracy z Wojskową Akademią Techniczną w Warszawie. Cała wiedza i elektronika została zamknięta w niewielkim module, który dyskretnie montujemy w motocyklu. Po zamontowaniu działa bezobsługowo. ISR-M jest wyposażony we własny system zasilania. Urządzenie to pełni trzy funkcje: informuje służby ratunkowe o wypadku, działa jak zabezpieczenie antykradzieżowe i przydaje się podczas turystyki.
To fragment pełnego materiału, który dokładnie tłumaczy wszelkie techniczne sprawy i dokładniej objaśnia dostępne funkcje. Skoro w każdej chwili możemy do niego wrócić, zainteresowanych odsyłam do niego po więcej technicznych informacji.
Dziś, po dwóch tygodniach korzystania z tego systemu postanowiliśmy podzielić się z Wami praktycznymi doświadczeniami. System założony został do dwóch nowych Triumphów: Trophy 1200 oraz Street Triple 675 i oddany w ręce testerów MOTOGEN.
Montaż
Przede wszystkim jest to chyba pierwszy materiał na MOTOGEN, gdzie nie pokazujemy bezpośrednio na zdjęciach miejsca zainstalowania testowanego produktu. Powód jest oczywisty, ISR-M pełni na co dzień funkcję alarmu, wiec jako taki powinien być jak najlepiej schowany i niedostępny dla osób trzecich. Montuje się go w miejscu, które nie zakłóca sygnału i jest niedostępne bez wcześniejszego zdemontowania elementów konstrukcyjnych, tak aby wyeliminować możliwość demontażu bez poruszenia motocykla, a w efekcie uruchomienia alarmu.
Montażem nie zajmujemy się osobiście, a pozostawiamy to przeszkolonym fachowcom w wybranych przez producenta serwisach. Aktualnie dystrybutorem motocyklowych urządzeń Keratronik jest sieć Inter Motors i w ich filiach możecie kupić oraz na miejscu założyć ISR-M.
Funkcja alarmu
Codziennie wykorzystywaną przez nas funkcją Keratronik ISR-M jest jego alarm. Warto wspomnieć, że w chwili, kiedy chcemy wykupić AC na motocykl, firmy ubezpieczeniowe honorują to urządzenie jako drugie zabezpieczenie obok fabrycznego immobilizera. Jeżeli finansowo klientowi to odpowiada, kupując nowy motocykl można od razu zażyczyć sobie montaż urządzenia i wyjechać z salonu z pełnym zestawem wraz z pakietem ubezpieczeniowym.
Więcej informacji na temat warunków ubezpieczeń znajdziecie w tabelce poniżej:
Wymaganymi, przy zawarciu umowy, urządzeniami zabezpieczającymi motocykl przed kradzieżą są:
a) w motocyklach o wartości do 20.000 zł (brutto) – co najmniej jedno zabezpieczenie mechaniczne*,
b) w motocyklach o wartości powyżej 20.000 zł (brutto) – co najmniej jedno samodzielne zabezpieczenie przed kradzieżą**,
c) w motocyklach o wartości powyżej 40.000 zł (brutto) – co najmniej dwa różne, samodzielne urządzenia** w tym jeden auto-alarm.
*Za zabezpieczenie mechaniczne uważa się miedzy innymi: blokady kierownicy, blokady tarczy hamulcowej, urządzenia odcinające dopływ paliwa lub prądu. **Za samodzielne zabezpieczenie przed kradzieżą uznaje się następujące zabezpieczenia: auto-alarm, immobiliser lub inne urządzenie elektroniczne. |
Jeśli chodzi o czynności, które musi wykonać użytkownik systemu alarmowego, wygląda to w następujący sposób. Aby uzbroić ISR-M musimy wyłączyć motocykl i pozostawić go w bezruchu na 20 sekund. Możemy więc bezproblemowo wyjąć rzeczy z kufrów. Aby go rozbroić musimy włożyć kluczyk do stacyjki i pamiętać, aby killer switch (czerwony przycisk) odcięcia zapłonu był ustawiony w pozycji ON. To wszystko. Jeżeli motocykl zostanie poruszony w wystarczający sposób, np. podczas próby podniesienia pojazdu do pionu, nastąpi odliczanie wraz z alarmem dźwiękowym.
Nieodblokowanie po dziesięciu wstępnych sygnałach ostrzegających powoduje uruchomienie alarmu i automatyczne wysłanie sygnału do centrali Keratronik. Pracownik centrum monitorowania otrzymuje komunikat o próbie kradzieży, podgląd na mapie z obecnym położeniem motocykla i numer kontaktowy do właściciela. W ciągu dwóch tygodni celowo wywołaliśmy około dziesięciu prób kradzieży o różnych porach dnia i nocy. Za każdym razem od momentu uruchomienia alarmu do telefonu do nas mijała mniej więcej minuta.
Mieliśmy także okazję podejrzeć jak wygląda praca w centrum monitorowania. Za podwójnie zabezpieczonym wejściem pracuje sztab ludzi, którzy co chwila wykonują telefon – to znak, że system działa i przydaje się cały czas, 24 godziny na dobę. Od pewnego czasu firma Keratronik systemy o podobnym działaniu z powodzeniem instaluje w samochodach, więc wszystko jest już dopięte na ostatni guzik.
Podczas rozmowy z centrum monitorowania jesteśmy powiadomieni o wykryciu próby kradzieży. Wtedy możemy odwołać alarm specjalnym kodem, który wcześniej ustalamy lub jeżeli rzeczywiście nie wiemy co dzieje się z motocyklem i mamy obawy o jego bezpieczeństwo, można prosić o wysłanie zgłoszenia na policję.
Funkcja systemu ratunkowego
Wbudowane w urządzenie czujniki przyspieszeń i odpowiednia technologia z oprogramowaniem monitoruje zachowanie motocykla. Jeżeli system odczyta parametry jazdy, które świadczą o tym, że właśnie mieliśmy wypadek, następuje podobna procedura jak w przypadku kradzieży. Pracownik centrum monitorowania dostaje sygnał alarmowy, informacje o położeniu i dzwoni pod wcześniej zdefiniowany numer telefonu. Jeżeli abonent nie odbiera lub prosi o pomoc, na miejsce wysyłane są służby ratunkowe. Na szczęście przez dwa tygodnie jazdy ta funkcja nam się nie przydała. Owszem, mina importera marki Triumph, powiadomionego o tym, że rozbiliśmy najnowszego Street Tripla tylko po to aby przekonać się czy zadzwoni telefon, mogłaby być warta siniaków, ale zdrowy rozsądek wziął górę.
Nasze próby oszukania systemu spełzły na niczym. Jazda na jednym kole, gwałtowne hamowania, ostre pochylenia… W końcu w akcie desperacji rzuciliśmy Streetem na babciny materac. ISR-M nie dał się nabrać.
Funkcja turystyczna
Ostatnia z omawianych funkcji to ciekawy dodatek, którego aż szkoda byłoby nie wdrożyć w życie, skoro w urządzeniu są już odbiorniki GPS. Funkcja turystyczna pozwala nam na sprawdzenie co dzieje się aktualnie z naszym motocyklem, możemy też przejrzeć historię podróży. Program do obsługi działa na zasadzie strony do której logujemy się lub jako aplikacja na smartfon (sprawdziliśmy kompatybilność z Androidem i iOS, wszystko działa stabilnie). Możemy tam (oprócz aktualnej pozycji i prędkości) sprawdzić na mapie przebytą trasę, dowiedzieć się ile kilometrów zrobiliśmy na każdym odcinku, ile trwała jazda, a ile postój.
Podsumowanie
Jak zwykle na końcu pojawia się pytanie o cenę urządzenia. Polacy są narodem raczej sceptycznie nastawionym do wielu rzeczy, a zwłaszcza do technologii i czegoś, za co muszą płacić. Urządzenie Keratronik ISR-M kosztuje 1170 pln. Do niego należy wykupić abonament. Z uwagi na to jak wygląda u nas sezon, producent oferuje opcję wykupu abonamentu na sześć miesięcy, który w opcji Standard kosztuje 179 pln, natomiast w wersji Touring 290 pln. Myślę, że na cenę tą możemy spojrzeć bardzo łaskawie, jeżeli weźmiemy pod uwagę różne inne wydatki, które i tak nas czekają po zakupie własnego jednośladu.
Jak wspomniałem wcześniej, ISR-M pełni funkcję alarmu i jest honorowany przez ubezpieczycieli jako dodatkowe zabezpieczenie motocykla. Na dobrej klasy alarm musimy wydać kilkaset złotych, a to tylko kilka kabelków i syrena alarmowa. Keratronik daje nam dużo, dużo więcej. Z takim zabezpieczeniem nie bałem się zostawić motocykla pod blokiem, wiedząc o tym, że jeżeli coś złego będzie się z nim działo, zostanę natychmiast o tym poinformowany. Za garaż, w którym trzymałem kiedyś motocykle płaciłem 300 pln miesięcznie. Z prostego rachunku wynika, że półroczny abonament może się zwrócić po miesiącu, jeżeli szukaliście schronienia dla motocykla tylko z obawy o kradzież.
Druga, ale najważniejsza sprawa to nasze życie i zdrowie, które jak wiadomo – nie ma ceny! Przypominam sobie sytuację, gdy kilka lat temu moje spotkanie z hardkorowym supermoto skończyło się lotem moim i motocykla na dwa metry w górę i solidną glebą. Na szczęście, nic oprócz obolałego tyłka i honoru nie ucierpiało. Ale faktem jest, że przez 15 minut w czasie których się zbierałem, nikt do mnie nie podszedł i nie zapytał się czy wszystko OK. Aha, zapomniałem dodać, że nie jeździłem wtedy po pustyni Mojave, tylko po centrum miasta.
A co, gdybym wypadł gdzieś przy mało uczęszczanej drodze i rzeczywiście się połamał, gdzie nikt nie byłby w stanie mi pomóc? Takie rzeczy przecież się zdarzają.
Przy tym wszystkim funkcja Touring jest już tylko bajerem, na szczęście całkiem dobrze wykonanym i przydatnym! Podsumowując, przez dwa tygodnie testów nie wykryliśmy wad Keratronika, a o zaletach właśnie się dowiedzieliście. Szczerze polecamy.
Cena urządzenia wynosi 1170 zł | |||
Pakiet STANDARD Inteligentny System Ratunkowy + System antykradzieżowy | Pakiet TOURING Inteligentny System Ratunkowy + System antykradzieżowy + Touring | ||
Abonament 6 miesięcy | Abonament 12 miesięcy | Abonament 6 miesięcy | Abonament 12 miesięcy |
179 zł | 329 zł | 290 zł | 490 zł |
WIĘCEJ INFORMACJI U PRODUCENTA:
Keratronik
e-mail: [email protected]
infolinia: 801 880 800
www.facebook.com/Keratronik
Adresy punktów sprzedaży na www.keratronik.pl/isrm
Zostaw odpowiedź