Spis treści
Kawasaki Z900 na 2021 rok właśnie trafił do nas na testy. Czy, mimo że większości osób kojarzy się ze streetfighterem, będzie udanym, codziennym motocyklem? Postanowiłem to sprawdzić…
Z900 Performance
Kawasaki Z900 to model, który w aktualnym wcieleniu produkowany jest od kilku lat. Ostatni face lifting przeprowadzono w 2020 roku, kiedy pojazd otrzymał między innymi reflektory wykonane w technologii LED oraz ciekłokrystaliczny, kolorowy wyświetlacz. Nasz egzemplarz to wersja Performance. Od standardowej różni się kilkoma detalami. Pięknie brzmiącym ukadem Akrapovic, nakładką na siedzenie pasażera, naklejkami na zbiorniku oraz nieco bardziej rozbudowaną osłoną zegarów, która przy okazji pełni rolę niewielkiej owiewki.
Testowany motocykl w obecnej odsłonie wygląda świetnie. Dynamicznie, z bardzo ciekawą kolorystyką i efektownym połączeniem czerni, zieleni i białego. Kratownicowa, wyeksponowana rama w połączeniu z filigranowym siodłem oraz potężnym, muskularnym zbiornikiem paliwa wygląda agresywnie. Niewielki spojler pod silnikiem potęguje to wrażenie. Pojazd sprawia wrażenie, jakby zarówno konstruktorzy jak i pracownicy linii produkcyjnej bardzo postarali się przy budowie, ma doskonałą jakość, niezłe spasowanie a użyte materiały nie pozostawiają uczucia pewności i oszczędności.
Wyjątkiem są dwa elementy; pierwszym z nich są gumowe przewody hamulcowe (wciąż standard w „Japończykach”). Drugim zaciski hamulcowe, które wyglądają jak z pierwszych roczników XXI w. Dlaczego nikt nie zdecydował się na radialne zaciski montowane choćby w ZX10R z 2004? Tego nie wiem. Mimo wszystko pojazd robi doskonałe wrażenie a wspomniane podzespoły punktują w praktyce.
Kawasaki Z900R 2021 elektronika
Trójstopniowa kontrola trakcji, trzy tryby mocy silnika, z czego najsłabszy oferuje o 45% skastrowane osiągi, cztery tryby pracy motocykla (Sport, Road, Rain, oraz własny) w których możemy personalizować „czułość” systemów bezpieczeństwa to ukłon w stronę bezpieczeństwa i lepszego wykorzystania osiągów. Ponadto producent zastosował ciekłokrystaliczny, kolorowy wyświetlacz, z komputerem pokładowym.
Motocykl posiada system Bluetooth, za pomocą którego możemy sparować go ze smartfonem. Dzięki aplikacji Rideology możemy odczytać różne parametry motocykla na komórce oraz np. jakie czynności serwisowe nas czekają. Za pomocą apki możemy też konfigurować ustawienia wyświetlacza. W motocyklu zastosowano system dwóch przepustnic. Pierwsza otwierana jest przez kierowcę, drugą steruje komputer, który optymalizuje pracę silnika w zależności od parametrów jazdy.
Tradycyjnie już dla Kawasaki umieszczono kontrolkę ECO, która sygnalizuje kierowcy jazdę optymalną po kątem niskiego spalania.
Kawasaki Z900 jazda
Uruchamiamy Kawasaki. Dźwięk silnika jest nieco chropowaty, niezbyt głośny ale zdecydowanie basowy. Wzbudza szacunek i jest „mięsisty”. Wrzucamy jedynkę i ruszamy. Motocykl okazuje się wygodny, chociaż duża szerokość kierownicy wraz z lusterkami psuje nieco dzielność w korkach. Odprężona pozycja jest wygodna, swobodna, intuicyjna a siodło komfortowe. Mięsisty bak zapewnia dobre trzymanie w złożeniach.
Biegi zmieniają się precyzyjnie, a sprzęgło antyhoppingowe ułatwia gwałtowne redukcje. Siła potrzebna do nacisku klamki jest niewielka. Motocykl chętnie zmienia kierunki i po ruszeniu sprawia wrażenie wyjątkowo lekkiego. Moc 125 KM przy 9900 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 98,6 Nm przy 7700 obr./min powodują, że motocykl nie należy do słabeuszy. Silnik z pewnością ma potencjał na 150 KM, ale dla konstruktorów priorytetem był przebieg momentu obrotowego, którego siła w niskim zakresie obrotów jest imponująca. Motocykl przyspiesza z dołu liniowo, bez szarpnięć od 1500 obr./min. bez względu na prędkość i zapięty bieg. Kultura i aksamitność jego pracy, są genialne. Żadnych szarpnięć, braku siły. Ideał.
Kiedy postanowimy rozpocząć szybką jazdę – motocykl nas w tym wspomaga a szczególnie elektronika. Poczucie bezpieczeństwa jest olbrzymie. Co ciekawe, do 160 km/h za sprawą wspomnianej na początku osłony zegarów nie czujemy naporu powietrza (i to przy wzroście ok 190 cm). Przy tych warunkach chwilowe zużycie paliwa to 9 l/100km, ale dynamiczna jazda miejska i brutalne traktowanie przepustnicy przy jeździe mieszanej skutkuje średnim spalaniem na poziomie 6,8-7,5 l. Przy 17l zbiorniku paliwa zasięg 220-250 km wydaje się formalnością.
Wrażenia z jazdy c.d.
Motocykl jest stabilny w szybkich złożeniach, chętnie zmienia kierunki, ale niezbyt lubi najciaśniejsze zakręty i trzeba nieco zdecydowania, żeby go do takich skrętów zmuszać. Być może to kwestia raczej wysoko umieszczonego środka ciężkości, może masy (gotowy 211 kg) albo po poprostu geometrii ramy. Jednak poza ósemkami na placu, wszelkie zakręty wykonuje fenomenalnie.
Nieco rozczarowują hamulce. Są skuteczne, mają dobrą dozowalność i nie czuć spadku skuteczności przy wielu próbach hamowania. Jednak przy tym potencjale silnika i charakterze motocykla chciałbym w Kawie więcej jadowitości. Wówczas, byłoby idealnie. Tak jest nieźle, ale nie wybitnie.
Kawasaki Z900 nasza opinia
Cena Kawasaki Z900 zaczyna się od 44900 zł. To uczciwa kwota, biorąc pod uwagę jakość wykonania, zastosowaną elektronikę czy osiągi pojazdu. Zeta ma charakter streetfightera, chociaż doświadczony kierowca, wychowany na sportach może go potraktować jako dużo bardziej funkcjonalną alternatywę dla wspomnianego segmentu. Ma zaskakująco dobrą aerodynamikę a poza prędkością maksymalną w codziennej jeździe czy szybkich wypadach będzie wygodniejszy niż superbike, czy supersport.
Miejsce pasażera jest wprawdzie symboliczne, ale u-baga zmieścimy tu bez problemu. Zabierając tak przystosowany pojazd na kilkudniowy wypad w góry, Z900 z pewnością będzie jednym z najbardziej skutecznych modeli w stawce. Osobiście uważam, że to świetny naked na co dzień. Celowo nie użyłem słowa streetfighter, bo wówczas predestynowałoby to Kawasaki głównie do wykonywania tricków na drodze. Tymczasem to bardzo skuteczny i szybki pojazd z mega potencjałem świetny na codzień…
Kawasaki Z900 2021 dane techniczne
Typ silnika | Chłodzony cieczą, 4-suwowy, rzędowy silnik czterocylindrowy |
Pojemność skokowa silnika | 948 cm³ |
Średnica x skok | 73.4 x 56 mm |
Stopień sprężania | 11.8:1 |
Układ zaworów | 16 zaworów DOHC |
Układ paliwowy | Wtrysk paliwa: Ø 36 mm x 4 z podprzepustnicami, |
Układ rozruchowy | Elektryczny |
Smarowanie | Smarowanie wymuszone, mokra miska olejowa |
Moc maksymalna | 92.2 kW {125 KM} / 9,500 obr./min |
Zużycie paliwa | 5.7 l/100 km |
Zestaw dławiący 85 kW | Dostępny |
Emisja C02 | 132 g/km |
Maksymalny moment obrotowy | 98.6 N•m {10.1 kgf•m} / 7,700 obr./min |
Zużycie paliwa przy zastosowaniu zestawu dławiącego 85 kW | 5.7 l/100 km |
Emisja C02 przy zastosowaniu zestawu dławiącego 85 kW | 132 g/km |
Przełożenie | 6-biegowa |
Przeniesienie napędu | Łańcuch uszczelniony |
Przełożenie podstawowe | 1.627 (83/51) |
Przełożenie biegu 1 | 2.692 (35/13) |
Przełożenie biegu 2 | 2.059 (35/17) |
Przełożenie biegu 3 | 1.650 (33/20) |
Przełożenie biegu 4 | 1.409 (31/22) |
Przełożenie biegu 5 | 1.222 (33/27) |
Przełożenie biegu 6 | 1.034 (30/29) |
Sprzęgło | Mokre wielotarczowe, manualne |
Hamulce, przednie | Podwójne tarcze pół-pływające, 300 mm, o obrysie falistym. Zacisk: podwójny, przeciwstawny 4-tłoczkowy |
Hamulce, tylne | Pojedyncza tarcza 250 mm, o obrysie falistym. Zacisk: jednotłoczkowy |
Zawieszenie, przednie | Widelec odwrócony, 41 mm, z tłumieniem odbicia i regulacją napięcia wstępnego sprężyny |
Zawieszenie, tylne | Poziome Back-link. Tłumienie odbicia i regulacja napięcia wstępnego sprężyny |
Typ ramy | Kratowa, stal o dużej wytrzymałości na rozciąganie |
Ślad | 110 mm |
Skok zawieszenia, przednie | 120 mm |
Skok zawieszenia, tylne | 140 mm |
Opona, przednia | 120/70ZR17M/C (58W) |
Opona, tylna | 180/55ZR17M/C (73W) |
Kąt skrętu L/P | 33° / 33° |
Dł x Szer x Wys | 2,070 x 825 x 1,080 mm |
Rozstaw osi | 1,455 mm |
Prześwit pod pojazdem | 145 mm |
Pojemność zbiornika paliwa | 17 litrów |
Wysokość siedzenia | 820 mm |
Masa pojazdu gotowego do użytku | 210 kg |
Zostaw odpowiedź