Oczywiście nie chodzi nam o regulację samej dźwigni, a o to jaki luz powinno mieć cięgno sprzęgła, aby prawidłowo działał cały mechanizm. Aby wyregulować sprzęgło należy najpierw się upewnić jak realizowane jest sterowanie tym sprzęgłem. Nacisk na dźwignię lewą ręką powoduje, w zależności od typu - przemieszczenie się cięgna Bowdena (stalowej linki) w pancerzu, albo wytworzenie ciśnienia hydraulicznego, podobnie jak w układzie hamulcowym. Niezależnie od metody skutek jest taki sam – rozłączenie sprzęgła i zatrzymanie przekazywania momentu obrotowego silnika na skrzynię biegów. Skoro mamy 2 typy sterowania sprzęgłem – cięgłem, albo hydraulicznie, to musimy wiedzieć, że możliwość regulacji mamy jedynie w pierwszym przypadku.
Dlaczego prawidłowy luz na dźwigni sprzęgła jest tak ważny?
W przypadku regulacji dźwigni sprzęgła musimy uważać aby nie popełnić tych dwóch błędów:
1. Zbyt mały luz
Czasem występujące trudności przy wrzuceniu 1 biegu, bądź też zmianie wyższych biegów chcemy pozornie zniwelować zmniejszeniem luzu cięgna. Właścicielu/właścicielko motocykla, nie idźcie tą drogą. Zbyt mały luz spowoduje, że sprzęgło nie będzie w pełni dociśnięte przez sprężyny, a tym samym będzie ono miało mniejszą zdolność do przekazywania momentu obrotowego. Skutek zawsze będzie ten sam – sprzęgło zacznie się ślizgać i w przyspieszony sposób zużywać, a w końcu nie będzie w ogóle przekazywać momentu obrotowego z silnika na układ napędowy. Krótko mówiąc będzie w permanentnym poślizgu, a to jak szybko to nastąpi, wyniknie jedynie z tego, jak mocno wymagany luz na dźwigni sprzęgła zredukowaliście. Przy zbyt małym luzie na dźwigni zmiany biegów uszkodzeniu może ulec sprzęgło (tzw. spalenie!)
2. Zbyt duży luz
Jeżeli luz na dźwigni sprzęgła jest zbyt duży, wówczas sprzęgło nie będzie w pełni rozłączane przy wciśnięciu dźwigni. Zatem moment obrotowy silnika, mimo wciśniętej dźwigni, będzie nadal przekazywany do układu napędowego. Czyli przy pracującym silniku będą trudności z wrzuceniem 1 biegu, objawiające się tym, że po wrzuceniu biegu silnik gaśnie. Dodatkowo, jeżeli już się uda go wrzucić, to będą temu towarzyszyć nieprzyjemne zgrzyty. Przy większym luzie może wystąpić problem tzw. pełzania. Czyli motocykl na pracującym silniku i załączonym biegu - mimo wciśniętej dźwigni sprzęgła - nadal ochoczo nas ciągnie do przodu. Przy nadmiernym luzie na dźwigni sprzęgła uszkodzeniu może ulec skrzynia biegów!
UWAGA!!! Prawidłową wartość luzu dźwigni sprzęgła zawsze podaje producent w instrukcji obsługi.
W przypadku większości motocykli prawidłowy luz na dźwigni sprzęgła powinien zawierać się w przedziale od 10 do 20 mm. Wykonujemy pomiar odległości końca dźwigni w 2 pozycjach: bez nacisku i po lekkim naciśnięciu kasującym luz cięgna Bowdena.
Ale jeżeli mimo prawidłowej regulacji luzu dźwigni sprzęgła występują problemy ze sprzęgłem z objawami jak powyżej – nadmierny poślizg sprzęgła, trudności ze zmianą biegów, pełzanie, wówczas będzie konieczna dokładniejsza weryfikacja całego podzespołu sprzęgła.
Dodatkowo, jeżeli operowanie dźwignią sprzęgła nie jest zbyt wygodne, gdyż nasze palce są zbyt krótkie bądź zbyt długie, wówczas w przypadku dźwigni nieposiadającej regulacji, można wymienić ją na regulowaną:
Pozwoli to nam na dokładniejsze dostosowanie położenia dźwigni sprzęgła i ułatwi kontrolę dozowania napędu np. podczas jazdy w korku.
Zostaw odpowiedź