Spis treści
Honda Africa Twin na 2024 ma nową owiewkę i mocniejszy silnik. Wersja Adventure Sports dostała 19″ z przodu do jazdy bardziej asfaltowej!
Honda odświeżyła Africę Twin na sezon 2024. Najgłośniejsza i największa zmiana, to wprowadzenie mniejszego, 19-calowego koła w wersji Adventure Sports dla wszystkich tych motocyklistów, którzy więcej czasu spędzają na asfalcie, a nie w offroadzie. Z tego powodu teraz podstawowa Africa (czyli nie-Adventure, z 21-calowm kołem) może zostać wyposażona w elektroniczne zawieszenie.
Ponadto poprawiono osiągi. Moc maksymalna wprawdzie pozostała identyczna, ale zwiększyła się jej dostępność w średnich obrotach. Za to moment obrotowy wzrósł o 7% w punkcie szczytowym, a do tego punkt ten pojawia się wcześniej.
Przy okazji gruntownie przemodelowano przednią owiewkę oraz szybę, która posiada 5 stopni regulacji. Poniżej znajdziecie informację prasową na temat zmian.
Zdjęcia i film – Africa Twin i Adventure Sports na 2024
informacja prasowa poniżej
Africa Twin i Adventure Sports na 2024 – zmiany
CRF1100L Africa Twin i CRF1100L Africa Twin Adventure Sports, najsłynniejsze motocykle wyprawowe Hondy w wersji modelowej na rok 2024, otrzymały lepsze osiągi, nowe rozwiązania techniczne i usprawnienia, które jeszcze skuteczniej podnoszą ich możliwości i atrakcyjność.
Sercem modelu Africa Twin pozostał bardzo ceniony, szeregowy dwucylindrowy silnik o pojemności 1084 cm3, jednak w modelu 2024 oferuje on znaczny wzrost mocy i momentu obrotowego przy niskich i średnich obrotach. Moc maksymalna jednostki to nadal 102 KM (75 kW), ale o 7% wzrasta maksymalny moment obrotowy, który teraz wynosi 112 Nm i jest dostarczany wcześniej – przy 5500 obr/min zamiast przy 6250 obr/min. Stopień sprężania wzrósł z 10,1:1 do 10,5:1, co – wraz ze zmianami faz rozrządu i modyfikacją kanałów dolotowych oraz ustawień ECU – pozwala silnikowi uzyskiwać lepszą wydajność praktycznie w każdych warunkach.
Dodatkowe zmiany w układzie wydechowym również przyczyniają się do wzrostu osiągów, a jednocześnie nowy tłumik zapewnia przyjemny pulsacyjny dźwięk przy niższych obrotach i mocniejszy basowy ton pojawiający się wraz ze wzrostem obrotów.
Oba modele będą dostępne z manualną lub dwusprzęgłową skrzynią biegów (DCT). Honda sprzedała ponad 240 000 motocykli wyposażonych w przekładnię DCT w całej Europie od czasu, gdy system ten po raz pierwszy pojawił się jako opcja w modelu VFR1200F w 2009 roku. System sterowania przekładnią DCT w Africa Twin na rok modelowy 2024 został udoskonalony. Aby w pełni wykorzystać podwyższone osiągi silnika, redukuje on biegi wcześniej niż dotychczas. System korzysta również z ulepszonego algorytmu wykrywania zakrętów i oferuje teraz bardziej naturalne wrażenia przy ruszaniu oraz zmianie biegów z pierwszego na drugi, co poprawia wyczucie motocykla i precyzję informacji zwrotnych, docierających do kierowcy.
W ubiegłym roku oba modele Africa Twin były najlepiej sprzedającymi się motocyklami Hondy, a 49% właścicieli CRF1100L Africa Twin, i aż 71% właścicieli CRF1100L Africa Twin Adventure Sports wybrało opcję z unikalną, opracowaną przez Hondę przekładnią DCT.
CRF1100L AFRICA TWIN na 2024
Najważniejszą aktualizacją w zakresie podwozia atletycznego, lekkiego, sportowego CRF1100L Africa Twin będzie – dostępny opcjonalnie – system Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA™), z ustawieniami zawieszenia opracowanymi specjalnie dla tego motocykla. Dostępny wcześniej tylko w modelu Adventure Sports, system Showa EERA™ ™ oferuje zoptymalizowane tłumienie w każdych warunkach jazdy, a także możliwość zmiany napięcia wstępnego tylnej sprężyny w czasie jazdy, za pośrednictwem 6,5-calowego ekranu dotykowego. Działając w 5 trybach – SOFT, MID, HARD, OFF-ROAD i USER, system oferuje elastyczność pozwalającą na zmianę regulacji tłumienia, zgodnie z preferencjami kierowcy, za naciśnięciem jednego przycisku.
Model CRF1100L Africa Twin, który zachował 21-calowe przednie koło, zorientowane na osiągi w terenie, jest teraz standardowo wyposażony w bezdętkowe opony Metzler Karoo Street, co umożliwia szybką naprawę przebitej opony, bez konieczności zdejmowania koła. Z myślą o właścicielach tego motocykla, planujących wyruszenie w teren, Honda dobrała i zatwierdziła do użytku opony Michelin Anakee Wild z blokowym bieżnikiem.
Aby zwiększyć komfort jazdy na długich dystansach, do zmodernizowanej, zaprojektowanej w drapieżnym stylu owiewki zamontowano większą szybę z 5-stopniową regulacją. Zapewnia ona lepszą widoczność lub zwiększoną ochronę przed wiatrem, w zależności od preferowanego przez kierowcę konta ustawienia.
CRF1100L Africa Twin będzie dostępny w kolorach Grand Prix Red i Matte Ballistic Black Metallic. CRF1100 Africa Twin z zawieszeniem Showa EERA™ będzie dodatkowo oferowany w trzecim kolorze o nazwie Pearl Glare White Tricolour i zostanie standardowo wyposażony w podgrzewane manetki oraz gniazdo ACC.
CRF1100L Africa Twin Adventure Sports 2024
Zdolny do przemierzania całych kontynentów, CRF1100L Africa Twin Adventure Sports, w 2022 roku stanowił 56% sprzedaży modelu Africa Twin w Europie. W wersji na rok modelowy 2024 otrzymał on szereg aktualizacji poprawiających osiągi i walory praktyczne, które dodatkowo zwiększają przyjemność jazdy drogowej na długich dystansach.
Najbardziej zauważalną zmianą w stosunku do poprzedniego modelu jest gruntowna aktualizacja przedniej części motocykla. Po wprowadzeniu 19-calowego przedniego koła, skok zawieszenia Showa EERA™, oferowanego w tym modelu w wyposażeniu standardowym, został zmniejszony o 20 mm. Uwzględniając większą szerokość przedniej opony, zmiany te zapewniają kierowcy większą przyczepność przedniego koła i bardziej precyzyjne wyczucie motocykla, zwłaszcza gdy jest on w pełni obciążony lub gdy jazda odbywa się z pasażerem, a wszystko to z zachowaniem osiągów w terenie. Zmiany konstrukcyjne w przedniej części motocykla doprowadziły również do obniżenia środka masy CRF1100L Africa Twin Adventure Sports, przyczyniając się do poprawy zwrotności przy niskich prędkościach i łatwiejszego kontaktu stóp kierowcy z nawierzchnią.
Zaprojektowany z myślą o długodystansowej jeździe, CRF1100L Africa Twin Adventure Sports otrzymał agresywnie wystylizowaną przednią owiewkę, aby poprawić opływ powietrza wokół górnej części tułowia kierowcy i obniżyć opory aerodynamiczne w czasie jazdy. Podobnie jak siostrzany model, Adventure Sports wyposażony został w 5-stopniową regulację wysokości szyby. Nowe siedzenie wykorzystuje poduszkę z pianki uretanowej o grubości powiększonej o 15 mm i o zoptymalizowanej gęstości pianki, aby zredukować zmęczenie podczas jazdy na długich dystansach.
Africa Twin na 2024 – dodatki
Aby zagwarantować właścicielom Africa Twin, że każdy z nich może mieć motocykl dokładnie taki, jaki sobie wymarzył, dostępne są dedykowane akcesoria, które zwiększają wytrzymałość i osiągi w terenie, komfort na długich dystansach i walory praktyczne maszyny. Do akcesoriów tych, dostępnych pojedynczo lub w ramach czterech dedykowanych pakietów – Rally, Adventure, Urban i Travel – należą kufry o pojemności do 128 litrów, dodatkowa ochrona podwozia i obniżone siedzenie.
Od czasu zwiększenia pojemności skokowej silnika do 1100 cm3 w roczniku modelowym 2020, w całej Europie zostało sprzedanych około 20 000 motocykli CRF1100L Africa Twin i 25 000 CRF1100L Africa Twin Adventure Sports, a od powrotu modelu w 2016 roku – ponad 85 000.
Africa Twin 2024 – dostępność i kolory
CRF1100L Africa Twin i CRF1100L Africa Twin Adventure Sports na rok modelowy 2024 zaczną pojawiać się u dealerów w całej Europie od listopada tego roku.
CRF1100L Africa Twin Adventure Sports będzie dostępny w kolorach: Matte Ballistic Black Metallic i Pearl Glare White Tricolour.
Dane techniczne – Honda CRF1100L Africa Twin i Adventure Sports na 2024
CRF1100L Africa Twin | Adventure Sports | |
---|---|---|
CRF1100L Africa Twin | Adventure Sports | |
SILNIK | ||
Typ | Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy OHC, z wykorbieniami co 270° i z rozrządem Unicam | Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy OHC, z wykorbieniami co 270° i z rozrządem Unicam |
Pojemność skokowa | 1084 cm3 | 1084 cm3 |
Średnica cylindra i skok tłoka | 92 mm x 81,5 mm | 92 mm x 81,5 mm |
Stopień sprężania | 10.5:1 | 10.5:1 |
Dopuszczalne Maksymalna | 75 kW przy 7 500 obr/min | 75 kW przy 7 500 obr/min |
Dopuszczalne Moment obrotowy | 112 Nm przy 5500 obr./min | 112 Nm przy 5500 obr./min |
Poziom hałasu | MT: Lurban 75,1 dB, Lwot 80,1 dB | MT: Lurban 75,0 dB, Lwot 80,5 dB |
DCT: Lurban 75,0 dB, Lwot 79,9 dB | DCT: Lurban 75,4 dB, Lwot 80,4 dB | |
Pojemność układu smarowania | SKRZYNIA MANUALNA: 4,8 l | MT: 4,8 l |
DCT: 5.2 l | DCT: 5,2 l | |
SYSTEM PALIWOWY | ||
Zasilanie | Elektroniczny wtrysk PGM-FI | Elektroniczny wtrysk PGM-FI |
Zbiornik paliwa | 18,8 l | 24,8 l |
Emisja CO2 | 114 g/km | 114 g/km |
Zużycie paliwa | SKRZYNIA MANUALNA: 20,5 km/l [4,9 l/100km] | SKRZYNIA MANUALNA: 20,5 km/l [4,9 l/100km] |
DCT: 20,5 km/l [4,9 l/100km] | DCT: 20,5 km/l [4,9 l/100km] | |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA | ||
Pojemność akumulatora | 12V-6Ah akumulator litowo-jonowy (20h) | Akumulator litowo-jonowy 12 V-6 Ah |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU | ||
Typ sprzęgła | SKRZYNIA MANUALNA: Mokre wielotarczowe ze sprężynami walcowymi, krzywkowe wspomaganie i antyhopping | MT: Mokre wielotarczowe ze sprężynami walcowymi, krzywkowe wspomaganie i antyhopping |
DCT: 2 mokre sprzęgła wielotarczowe ze sprężynami walcowymi | DCT: 2 mokre sprzęgła wielotarczowe ze sprężynami walcowymi | |
Typ skrzyni biegów | 6-biegowa manualna (6-biegowa DCT) | 6-biegowa manualna (6-biegowa DCT) |
Przełożenie główne | Łańcuch z uszczelnieniem O-ring | Łańcuch z uszczelnieniem O-ring |
RAMA | ||
Typ | Częściowo podwójna, kołyskowa | Częściowo podwójna, kołyskowa |
PODWOZIE | ||
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 2330 mm x 960 mm x 1485 mm | 2305 mm x 960 mm x 1475 mm |
Rozstaw osi | 1575 mm | 1570 mm |
Kąt pochylenia główki ramy | 27,5° | 27,5° |
Wyprzedzenie | 113 mm | 106 mm |
Wysokość siedziska | 850/870 mm (opcjonalne siedzenie obniżone 825 mm, opcjonalne siedzenie komfortowe 885 mm) | 835/855 mm (opcjonalne niskiego siedzenie 795 mm) |
Prześwit | 250 mm | 220 mm |
Masa własna | SKRZYNIA MANUALNA: 231 kg | MT: 243 kg |
DCT: 242 kg | DCT: 253 kg | |
ES SKRZYNIA MANUALNA: 233kg | ||
ES DCT: 244 kg | ||
Promień skrętu | b.d. | 2,6 m |
ZAWIESZENIE | ||
Przednie | Odwrócony widelec teleskopowy Showa 45 mm z kartridżem, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie dobicia, skok 230 mm | Widelec teleskopowy SHOWA o średnicy wewnętrznej 45 mm i elektroniczna jednostka sterująca (SHOWA EERATM) z regulacją tłumienia dobicia i odbicia, skok 210 mm |
CRF1100L Africa Twin ES – widelec teleskopowy SHOWA o średnicy wewnętrznej 45 mm i elektroniczna jednostka sterująca (SHOWA EERATM) z regulacją tłumienia dobicia i odbicia, skok 230 mm | ||
Tył | Jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie odbicia, przemieszczenie koła 220 mm. | Jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym Showa, hydrauliczna zdalna regulacja napięcia wstępnego i elektroniczna kontrola tłumienie odbicia i dobicia (SHOWA EERATM), skok koła 200 mm. |
CRF1100L Africa Twin ES – jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym Showa, hydrauliczna zdalna regulacja napięcia wstępnego i elektroniczna kontrola tłumienia odbicia i dobicia (SHOWA EERATM), skok koła 220 mm. | ||
KOŁA | ||
Przednie | 21M/C x MT2.15, stalowe szprychy, aluminiowa obręcz | 19M/C x MT2.50 stalowe szprychy, aluminiowa obręcz |
Tył | 18M/C x MT4.00, stalowe szprychy, aluminiowa obręcz | 18M/C x MT4.00 stalowe szprychy, aluminiowa obręcz |
Opona przednia | 90/90-21M/C 54H (bezdętkowa) Metzler Karoo Street | 110/80-R19M/C 59V (bezdętkowa) Bridgestone Battlax Adventure A41 |
Opona tylna | 150/70R18M/C 70H (bezdętkowa) Metzler Karoo Street | 150/70-R18M/C 70H (bezdętkowa) Bridgestone Battlax Adventure A41 |
HAMULCE | ||
Układ ABS | 2-kanałowy współpracujący z IMU | 2-kanałowy współpracujący z IMU |
Wybór trybu pracy ABS z ustawieniami drogowym i terenowym | Wybór trybu pracy ABS z ustawieniami drogowym i terenowym | |
Przednie | Podwójne pływające faliste tarcze hamulcowe 310 mm z aluminiową piastą, promieniowo mocowane 4-tłoczkowe zaciski i klocki ze spieku metalu | Podwójne pływające faliste tarcze hamulcowe 310 mm z aluminiową piastą, promieniowo mocowane 4-tłoczkowe zaciski i klocki ze spieku metalu |
Tył | Tarcza hamulcowa 256 mm typu „wave” z 1-tłoczkowym zaciskiem i klocki ze spieku metalu. | Tarcza hamulcowa 256 mm typu „wave” z 2-tłoczkowym zaciskiem i klocki ze spieku metalu. Dwukanałowy ABS z możliwością wyłączenia ingerencji w hamowanie tylnego koła |
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY | ||
Zespół wskaźników | Wyświetlacz LCD, TFT 6,5 calowy multiinformacyjny ekran dotykowy | Wyświetlacz LCD, TFT 6,5 calowy multiinformacyjny ekran dotykowy |
Reflektor | LED | LED |
Światła tylne | LED | LED |
Łączność | Bluetooth i Apple CarPlay®/Android Auto® (przewodowy) | Bluetooth i Apple CarPlay®/Android Auto® (przewodowy) |
USB | Tak | Tak |
Gniazdo zasilania 12V | Tak | Tak |
Automatyczny wyłącznik kierunkowskazów | Tak | Tak |
Quickshifter | Opcjonalnie (tylko skrzynia manualna) | Opcjonalnie (tylko skrzynia manualna) |
System zabezpieczeń | Immobilizer | Immobilizer |
Tempomat | Tak | Tak |
Doświetlanie zakrętów | Nie | Tak |
Dodatkowe wyposażenie | System ostrzegania o nagłym hamowaniu (ESS), 6-osiowy IMU, system kontroli momentu obrotowego (HSTC) i kontroli unoszenia przedniego koła | System ostrzegania o nagłym hamowaniu (ESS), 6-osiowy IMU, system kontroli momentu obrotowego (HSTC) i kontroli unoszenia przedniego koła |
CRF1100L Africa Twin | Adventure Sports |
Zostaw odpowiedź