Spis treści
Prawdopodobnie najdroższa autostrada w Europie, znana także z wiecznych remontów, już niedługo doświadczy prawdziwej rewolucji. Resort infrastruktury zapowiedział, że nie przedłuży koncesji na jej obsługę.
Nie ma wątpliwości, że koncesyjny system zarządzania autostradami okazał się sukcesem tylko dla koncesjonariuszy, którzy praktycznie bezkarnie mogą łupić kierowców za przejazd stosunkowo krótkimi odcinkami. Słowo „łupić” jest tutaj nieprzypadkowe – stawka za kilometr jest bowiem na koncesyjnych odcinkach znacznie wyższa niż najdroższe autostrady we Włoszech, Francji, czy Chorwacji.
Polska z najdroższą autostradą!
Wydaje się to nieprawdopodobne? A jednak – za przejechanie 1 km po francuskiej, chorwackiej, czy włoskiej autostradzie nie zapłacisz więcej niż 50 groszy. Tymczasem 1 km Autostrady Małopolskiej kosztuje kierowcę osobówki aż 54 grosze. Całe szczęście, że motocykliści płacą połowę tej stawki.
Koncesjonariuszem 55-kilometrowego odcinka z Katowic do Krakowa jest Stalexport Autostrada Małopolska. Supertajna umowa na utrzymanie i obsługę autostrady zawarta została w 1997 roku na 30 lat. Praktycznie przez cały czas jej trwania ten krótki odcinek utrzymywany jest w stanie permanentnego remontu, co zresztą wielokrotnie powodowało konflikty z kierowcami, którzy odmawiali uiszczenia opłaty za przejazd ze względu na fakt niespełniania przez tę drogę warunków stawianych autostradzie.
To jednak w żaden sposób nie wpłynęło na sposób zarządzania drogą przez koncesjonariusza. Wielokrotnie podnosił on opłaty, będąc chronionym przez zapisy utajnionej umowy. Ta jednak kończy się w 2027 roku, a resort infrastruktury zapowiada, że nie planuje przedłużenia koncesji.
Za cztery lata A4 będzie bezpłatna
Zamiast tego planowane są dobudowanie kolejnego pasa ruchu, przebudowa węzłów, obiektów inżynierskich, budowa lub rozbudowa Miejsc Obsługi Podróżnych oraz, oczywiście, rozbiórka punktów poboru opłat. Prace prowadzone będą w dwóch etapach. Pierwszy, zaplanowany na lata 2024-2028, obejmie 25-kilometrowy odcinek od węzła Murckowska do węzła Byczyna. Dobudowany zostanie 3. lub 4. pas autostrady, przebudowane lub rozbudowane będą cztery węzły drogowe: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń i Byczyna, planowana jest również przebudowa 36 obiektów inżynierskich i budowę 8.
Drugi etap, zaplanowany na lata 2024-2029 obejmie odcinek Byczyna – Balice I, o długości 34,5 km. Tam także zostanie dobudowany 3. lub 4. pas ruchu i wykonana zostanie przebudowa lub rozbudowa trzech węzłów drogowych: Balin, Chrzanów i Rudno. Po przejęciu odcinka A4 w 2027 roku, autostrada stanie się bezpłatna dla motocykli i samochodów osobowych do 3.5 tony.
Zostaw odpowiedź