100 lat BMW - najważniejsze motocykle BMW Motorrad - Motogen.pl
TO JEST NASZE ARCHIWUM KATEGORII 'Artykuły'

Marka BMW Motorrad dopiero będzie świętowała swoje setne urodziny, ale motocykle są w historii BMW równie ważne jak samochody, więc przybliżymy Wam ich historię już teraz. Opracowanie powstało częściowo na podstawie przeglądu motocykli przygotowanego przez BMW Motorrad na 90 urodziny marki w 2013 roku.

W 1921 roku BMW rozpoczęło produkcję dwucylindrowego silnika M2B15, który był montowany w motocyklach Victoria i Helios. Autorem projektu był Max Friz. Friz najpierw pracował w Daimler Motoren Gesselschaft, a w 1916 roku zasilił szeregi Rapp Motorenwerke. W 1917 roku Rapp Motorenwerske zostało przechrzczone na Bayerische Motoren Werke GmbH.

28 września 1923 roku, podczas salonu motoryzacyjnego w Berlinie pokazano motocykl R32, który był autorskim projektem Maxa Friza. Friz potrzebował czterech tygodni, by szkice stały się rzeczywistością. BMW R32 było napędzane silnikiem o pojemności 486 cm3, który generował moc zaledwie 8,5 konia mechanicznego, co pozwalało rozpędzić go do 100 km/h. Silnik i skrzynia stanowiły jedną całość. Smarowanie odbywało się przez recyrkulację oleju. Takie rozwiązanie stosowano w silnikach BMW Motorrad do 1969 roku. Moc była przenoszona na koło przy pomocy wału napędowego. Pierwszy motocykl BMW, w którym zastosowano łańcuch pojawił się dopiero w 1994 roku i było to F650.

 


W 1925 roku na rynek trafia model R37, który jest mocniejszy od swojego poprzednika. Silnik o pojemności 500 cm3 generuje moc 16 koni mechanicznych. To zachęca BMW do startu w wyścigach. Bawarczycy zdominowali klasę 500 cm3 w Mistrzostwach Niemiec na pięć lat - od 1924 do 1929 roku. Pierwsze zwycięstwo zdobył jeszcze model R32. Rudolf Schleicher wygrał na nim wyścig Mittenwalder Gsteig.

Apetyt rósł w miarę jedzenia i w 1929 roku BMW postanowiło ustanowić nowy rekord prędkości. Przebudowane BMW R37 otrzymało kompresor. 19 września 1929 roku Ernst Henne rozpędził się na Ingolstadter Landstrasse do prędkości 216 km/h i tym samym poprawia stary rekord o 10 km/h.

Lata 30. przyniosły motocyklom BMW prawdziwy rozkwit. W 1935 roku na rynek trafiają modele R12 i R17. Zastosowano w nich hydrauliczne teleskopy przedniego zawieszenia. Były to pierwsze motocykle na świecie, w których znalazło się to rozwiązanie.

W 1936 i 1937 Roch Rudolf Schleicher tworzy BMW R 5. Motocykl wyposażono w silnik o pojemności 500 cm3, który generował moc 24 koni mechanicznych. Motocykl posiadał rurową ramę, nożną dźwignię zmiany biegów, regulację tłumienia.

28 listopada 1937 roku na autostradzie z Frankfurtu do Darmstadt pojawia się Ernst Henne na BMW z silnikiem o pojemności 500 cm3, którego moc zwiększono przy pomocy kompresora do 108 koni mechanicznych. Henne rozpędził motocykl do 279,503 km/h. Ten rekord prędkości utrzymał się aż przez 14 lat.

 


W 1938 roku postrach w europejskich seriach wyścigowych siał Schorsch Meier i jego BMW z silnikiem, który po doładowaniu kompresorem generował moc 65 koni mechanicznych. W 1938 roku Meier zdobył tytuł Mistrza Europy. W 1939 roku wygrał Senior TT i został pierwszym zawodnikiem spoza Wielkiej Brytanii, któremu udała się ta sztuka.

 


W 1938 roku wypuszczono ostatni motocykl BMW przed wybuchem II wojny światowej. Był nim model R66. Sercem motocykla był silnik o pojemności 600 cm3, który generował moc 30 koni mechanicznych. To pozwalało rozpędzić maszynę do 145 km/h.

 

W 1941 roku BMW stworzyło dla wojska model R75 z wózkiem bocznym. Maszyna była przystosowana do jazdy w terenie. Ciekawostką była skrzynia biegów z biegiem wstecznym. Napęd przenosił moc nie tylko na tylne koło, ale również na koło wózka bocznego.

W 1948 roku BMW przedstawiło model R24, który jest pierwszym powojennym pojazdem niemieckiego producenta. Droga do jego powstania była wyboista, ponieważ BMW musiało uzyskać zgodę od Aliantów. Ci jej udzielili, ale ograniczyli producenta do jednocylindrowego silnika o maksymalnej pojemności 250 cm3. Do nadwozia modelu R23 wsadzono silnik o pojemności 247 cm3, który generował moc 12 koni mechanicznych. Tak powstało BMW R24. W pierwszym roku wyprodukowano 10 000 egzemplarzy tego modelu, a pierwsze trafiły do klientów przed Bożym Narodzeniem. Nowością technologiczną, która pojawiła się w R24 była czterostopniowa skrzynia biegów obsługiwana nogą oraz gaźnik Bing.

W 1951 roku BMW zaprezentowało model R51/3, w którym zastosowano centralny wałek rozrządu. W 1952 roku na rynek trafia R68, które już na starcie oferuje silnik o mocy 35 koni mechanicznych, który rozpędza maszynę do 160 km/h.


W roku 1954 pojawia się R25/3. Motocykl był na wskroś nowoczesny. Mocny silnik, bębnowe hamulce, koła o rozmiarze 18 cali i hydrauliczny amortyzator z przodu okazały się być przepisem na sukces. Motocykl trafił do 47 700 klientów i aż do lat 90. był najlepiej sprzedającym się jednośladem BMW.

Lata 50. to również wyścigi. Stworzono model RS, który mógł rozpędzić się do 200 km/h. Pierwsze tytuły na RS zdobyli Wilhelm Noll i Fritz Cron w wyścigach motocykli z wózkiem bocznym. Oprócz tego ustanowiono na nim nowy rekord prędkości wynoszący 280 km/h.

W latach 60. motocykle BMW były już doceniane na całym świecie. W 1960 roku zaprezentowano model R69S, którego silnik generował moc 42 koni mechanicznych. Motocykl rozpędzał się do 175 km/h. W motocyklu zamontowano hydrauliczny amortyzator skrętu. W 1967 roku rynek Stanów Zjednoczonych był największym zagranicznym rynkiem zbytu dla motocykli BMW. Z tej okazji producent przedstawił model R69, który sprzedawano tylko za oceanem.


Rok 1969 należał do nowej serii /5. W ramach niej pojawiły się modele R50/5, R60/5 i R75/5. Wspólną cechą tych motocykli była lekka, kołyskowa rama, elektryczny starter oraz próżniowa przepustnica. Dodatkowo w modelu R75/5 zamontowano silnik o pojemności 750 cm3, który generował moc 50 koni mechanicznych i rozpędzał motocykl do prędkości 175 km/h.

W latach 70. BMW zaczęło eksperymentować z owiewkami. W 1973 roku światło dzienne ujrzało legendarne R90S, które było wyposażone w przednią owiewkę z szybą. Motocykl rozpędzał się do 200 km/h. Z przodu zainstalowano dwie tarcze hamulcowe. W roku 1976 do salonów wjechało R100RS. Był to pierwszy motocykl na świecie z pełnymi owiewkami. Jego kształty opracowywano z użyciem tunelu aerodynamicznego. Rok później wypuszczono R100RT, które było motocyklem turystycznym. Oznaczenie RT jest używane do dziś.


Lata 80. to chyba najlepszy okres dla motoryzacji. Inżynierowie prześcigali się w nowinkach technicznych, styliści wymyślali kosmiczne formy, a księgowi płakali, kiedy podpisywali faktury. W 1980 roku ma swój początek seria GS. Przedstawiono wtedy model R80 G/S. G oznaczało Gelande - czyli of-road, a S oznaczało Strasse - czyli drogę. Hubert Auriol, a później Gaston Rahier wygrali na R80 G/S Rajd Paryż-Dakar.

 


W 1983 roku BMW przedstawia model K100, którego silnik był chłodzony cieczą. Zastosowano w nim wahacz monolever i wzdłużny wałek rozrządu. W 1987 roku zaktualizowano model R80GS i wypuszczono R100GS. Model R80 wyposażono w szprychowe felgi i zbiornik paliwa o pojemności 24 litrów. Model R100GS miał silnik o pojemności 980 cm3. Nowością był podwójny wahacz paralever. Do tego doszły jeszcze felgi szprychowe.

Lata 80. BMW zakończyło modelem K1 wypuszczonym w roku 1989. K1 było pierwszym seryjnie produkowanym motocyklem wyposażonym w elektrohydrauliczny system ABS. Ciekawie rozwiązano kwestię przewożenia bagażu, ponieważ zamiast klasycznych kufrów zastosowano „siatki”, które wyjmowało się z zadupka. Produkcję BMW K1 zakończono w 1993 roku. Do tego czasu znalazł on 7 tysięcy nabywców. Problem K1 polegał głównie na tym, że wraz z początkiem lat 90. japońscy producenci sprawili, że konstrukcja BMW szybko uległa przedawnieniu.

 

W latach 90. niemiecki producent kontynuował swoją przygodę z terenem. W 1993 roku pojawiło się BMW F650, które miało stalową ramę, teleskopowy widelec, owiewki i podwójny wahacz. F650 ważyło 189 kilogramów, co jak na tamte czasy było bardzo dobrym wynikiem. Silnik motocykla stworzono wspólnie z austriackim Rotaxem. W 1993 roku do motocykli BMW trafiły nowe czterozaworowe boxery BMW, a na rynku pojawił się R1100RS. Był to motocykl do bólu przyjazny, ponieważ klient mógł dobrać pod swoją sylwetkę takie elementy jak owiewka (!) czy kierownica. Wysokość siedziska mogła być regulowana. Rok później na rynek trafił następca R100RS - model R1100GS. W 1997 roku pojawił się pierwszy w historii cruiser BMW - R1200C. Motocykl był ujeżdżany przez Jamesa Bonda w filmie „Tomorrow Never Dies”. Był to pierwszy i jak dotąd jedyny cruiser tej marki. W 1999 roku pojawia się R1150GS z przeprojektowanym silnikiem, skrzynią biegów, nadwoziem i przednim zawieszeniem. W tym samym roku na rynek trafia C1, który trochę wyprzedził swoje czasy. BMW chciało nim zachęcić kierowców samochodów do porzucenia czterech kółek na rzecz dwóch. Dach miał nie tylko chronić przed deszczem, ale przede wszystkim zapewniać bezpieczeństwo. BMW dbało również o środowisko i od maja 1995 roku wszystkie motocykle tej marki standardowo posiadały katalizator.

 


Tak oto dochodzimy do XXI wieku. W 2000 roku BMW F650GS zostało zaktualizowane i wyposażone w ABS. Rok później pojawiło się F650CS, które było motocyklem szosowym. Wyposażono je w spory schowek umieszczony na zbiorniku paliwa, gniazdo 12V i napęd paskowy. W 2002 roku na rynek trafia K1200GT do dalekobieżnej turystyki. Rok 2003 to premiera sprzedażowego hitu BMW - modelu R1200GS. W 2007 roku R1200GS po raz pierwszy zostało najlepiej sprzedającym się na świecie motocyklem z silnikiem o pojemności powyżej 600 cm3. W 2013 przedstawiono nową generację modelu. BMW R1200GS po dziś dzień napędza światową sprzedaż motocykli BMW.


Kolejny przełomowy model BMW pojawił się w 2008 roku i było to S1000RR. Motocykl wyposażono w czterocylindrowy silnik, aluminiową ramę i zaawansowaną elektronikę. W 2009 roku Ruben Xaus i Troy Corser wystartowali na motocyklach BMW S1000RR w cyklu Superbike World Championship. Rezultaty nie były jednak zadowalające, a najlepszym wynikiem Corsera było piąte miejsce zodbyte w Czechach. W 2010 roku S1000RR dosiadał Ayrton Badovini, który zdominował cykl FIM Superstock 1000 Championship. W 2012 roku BMW S1000RR zaliczyło pierwsze zwycięstwo w klasie Superbike, a zdobył je Marco Melandri. Drugi na podium był jego kolega zespołowy - Leon Haslam.

W 2014 roku na motocykl BMW S1000RR wsiadł Michael Dunlop, który wystartował w barwach Buildbase BMW Motorrad w Isle of Man Tourist Trophy. Niemcy nie bez przyczyny zdecydowali się na taki ruch, ponieważ 75 lat wcześniej Schorsch Meier został pierwszym zawodnikiem spoza Wielkiej Brytanii, który wygrał Senior TT. Michael Dunlop poszedł „o krok” dalej i wygrał aż pięć wyścigów. W 2015 roku w ostatniej chwili przesiadł się z Yamahy na BMW, ale to nie przyniosło mu zwycięstwa. W 2016 roku Dunlop ponownie wystartuje w TT na motocyklu BMW.

 


W 2015 roku BMW S1000RR zostało całkowicie przebudowane. Silnik generuje teraz moc 199 koni mechanicznych przy wadze 204 koni mechanicznych - to o 4 kg mniej od poprzednika z zachowaniem systemu ABS i kontroli trakcji.

W 2014 roku na targach INTERMOT BMW pokazało model S1000R, którym producent dołączył do wojny na super nakedy. Złośliwi mogą powiedzieć, że producent poszedł na łatwiznę obierając S1000RR z owiewek i zmniejszając moc do 160 koni mechanicznych. BMW S1000R to jednak prawdziwy psychopata - wygląda niepozornie i czysto, ale pod tym wyglądem kryją się duże pokłady szaleństwa.

To jednak nie są jedyne ciekawe modele wprowadzone do oferty BMW w ostatnich latach. W 2010 roku producent przedstawił luksusowego turystyka K1600GTL i jego lżejszą odmianę - K1600GT. Motocykl powstał na bazie konceptu z 2009 roku. Napędza go rzędowa szóstka o mocy 160 koni mechanicznych, która waży 102,6 kg, co jest najlepszym wynikiem w tej klasie. W motocyklu zastosowano tryby jazdy (Rain, Road, Dynamic), ABS, kontrolę trakcji, elektroniczne zawieszenie ESA II, adaptacyjne reflektory, wyświetlacz TFT, system audio z Bluetooth i centralny zamek dla kufrów.

W 2012 roku na ulice Londynu wyjeżdża elektryczny maksi skuter C Evolution. Do sprzedaży trafił on dopiero w 2014 roku. Silnik generuje moc 15 koni mechanicznych. Zasięg skutera to nieco ponad 100 kilometrów na jednym ładowaniu. W trybie Eco Pro można zyskać dodatkowych 30 kilometrów. Ładowanie do pełna zajmuje 4 godziny.

 


Rok 2012 to również rewolucja silnikowa. W R1200GS pojawia się bowiem pierwszy w historii marki boxer chłodzony cieczą. Generuje on moc 125 koni mechanicznych - to o 15 koni więcej od poprzednika. To jednak nie oznacza porzucenia wersji chłodzonej powietrzem. Ta trafiła do modeli R nineT, R1200R i R1200RS.

 


W 2015 roku na rynek trafił model S1000XR. To kolejny model z silnikiem od S1000RR. BMW pozycjonuje go jako krzyżówkę motocykla sportowego z motocyklem enduro. Przy czym enduro odnosi się do pozycji za kierownicą, która ma być maksymalnie wygodna i przypominać tą z modelu R1200GS. To pierwszy sportowy motocykl adventure zbudowany przez BMW. Moc silnika pozostawiono na poziomie 160 koni mechanicznych.

Najnowszym z przełomowych modeli BMW jest G310R. Motocykl ten zaprezentowano na targach EICMA 2015. Prace nad nim trwały od 2013 roku. BMW Motorrad stworzyło go wspólnie z indyjskim TVS. Stylistyka nawiązuje do modelu S1000R. Motocykl będzie sprzedawany zarówno z logo BMW jak i TVS. Napędza go jednocylindrowy silnik o pojemności 313 cm3, który generuje moc 34 koni mechanicznych. Model ten docenią początkujący motocykliści, ale powstał on głównie z myślą o rynkach Azji i Ameryki Południowej, na których najlepiej sprzedają się motocykle z silnikami o małych pojemnościach. Cena G310R nie jest jeszcze znana, ale według przecieków z Indii będzie ona konkurencyjna. Jednocześnie BMW zapewnia, że nie ucierpi na tym jakość motocykla.

Co czeka nas w przyszłości? Z pewnością rozwój nowinek technologicznych. BMW oraz inni producenci skupiają się na urban mobility oraz na zwiększeniu bezpieczeństwa z wykorzystaniem nowych technologii. W maksi skuterze C650 GT pojawił się asystent zmiany pasa ruchu. To rozwiązanie było dotychczas zarezerwowane dla samochodów. Producent powoli wyposaża swoje motocykle w system ABS ze wspomaganiem w zakrętach - jest to więc połączenie ABS-u z funkcjami kontroli trakcji. Kolejnym projektem są prace nad komunikacją między pojazdami, która ma ułatwić podróże i poruszanie się po mieście. Producent chce również montować w swoich motocyklach reflektory laserowe, które są już dostępne w samochodach jako opcjonalne wyposażenie. BMW pracuje także nad kaskiem z wyświetlaczem HUD.


BMW Motorrad swoje setne urodziny będzie obchodziło w 2023 roku.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany