ZX9R Kawasaki dla fanatyków sportu. Ale nie tylko. Zobacz dane techniczne i opis tego nieco zapomnianego sportowo-turystycznego klasyka…

Historia

Prezentowany model, Kawasaki ZX9R zadebiutował w 1994 r. jako pojazd sportowo-turystyczny. Pierwsze zmiany nastąpiły w 1995. Dotyczyły dysz i przepustnic gaźnika, korekty przełożeń, oraz charakterystyk zapłonu. Zyskała na tym reakcja na gaz oraz elastyczność pojazdu. Nowy tłumik zmniejszył emisję hałasu. W 1996 roku pojawiły się uchwyty dla pasażera oraz nowe, sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe.

Dwa lata później pojawiła się druga generacja modelu, oznaczona ZX900C. Model wyraźnie kierował się w stronę sportu. Nowe owiewki, rama, konwencjonalny widelec KYB oraz jednokolorowe malowanie były wyraźnie zauważalną zmianą. Na samym widelcu Kawasaki zaoszczędziło 10 kg, a cały pojazd stracił 38 kg. Silnik otrzymał nowy układ rozrządu, powiększenie średnicy cylindra i skrócenie skoku spowodowało wzrost mocy o 4 KM, przy dużo żwawszym wkręcaniu się na obroty. Rok później zmniejszono grubość tarcz hamulcowych oraz zastosowano mniejszy tylny błotnik.

Zwalono to na klocki hamulcowe, ale akcja serwisowa polegająca na ich wymianie niewiele dała. W 2002 przekonstruowano podwozie, zmieniono charakterystykę amortyzatorów, a także wzmocniono wahacz. Cięższy wał korbowy poprawił środkowy zakres obrotów silnika, wrócono także do czterotłoczkowych zacisków z przodu. W 2004 roku wprowadzono ekstremalnie sportowe ZX10R, wycofując Kawasaki ZX9R z rynku…

Kawasaki ZX9R dane techniczne

Kawasaki ZX9R dane techniczne – znajdziecie je w poniższej tabeli, a dotyczą rocznika 1999…

Pojemność skokowa899 ccm
Typ silnikaRzędowy czterocylindrowy
Ilość suwów4
Moc maksymalna143.00 KM (104.4 kW)) przy 11000 RPM
Maksymalny moment obrotowy101.00 Nm (10.3 kgf-m or 74.5 ft.lbs) przy 9000 RPM
Stopień sprężania11.5:1
Średnica cylindra x skok tłoka75.0 x 50.9 mm
Liczba zaworów na cylinder4
RozruchElektryczny
System chłodzeniaCiecz.
Skrzynia biegów6 biegowa
Wtórne przeniesienie napęduŁańcuch
Waga motocykla gotowego do jazdy213.0 kg
Obciążenie osi przedniej50.5
Wysokość siodła815 mm
Rozstaw osi1,415 mm
Skok zawieszenia przedniego120 mm
120 mmSkok zawieszenia tylnego
Skok zawieszenia tylnego130 mm
130 mmOpona przednia
Opona przednia120/70-ZR17
120/70-ZR17Opona tylna
Opona tylna180/55-ZR17
180/55-ZR17Hamulec przedni
Hamulec przedniDwutarczowy
DwutarczowyŚrednica przedniej tarczy (lub bębna)
Średnica przedniej tarczy (lub bębna)296 mm
Średnica tylnej tarczy (lub bębna)220 mm
Prędkość maksymalna272.0 km/h (169.0 mph)
0-100 km/h2.9 sek.
60-140 km/h7.2 sek.
Pojemność zbiornika paliwa19.0 l

Kawasaki Ninja ZX9R waga

Pierwsza generacja Kawasaki ZX9R ważyła 216 kg na sucho. W kolejnej masa spadła do ok. 188 kg. W ostatniej generacji Kawasaki Ninja ZX9R waga zatrzymywała się na wskazaniu 186 kg. Oczywiście „na sucho”. Za sprawą świetnego rozkładu mas oraz środka ciężkości umieszczonego w sposób niezakłócający manewrów parkingowych masa pojazdu zupełnie nie jest odczuwalna.

Użytkownicy uwielbiali ten motocykl za świetne wyważenie pomiędzy komfortem a osiągami. Wyższym użytkownikom przeszkadzały lusterka w Kawasaki ZX9R (widzieliśmy w nich ramiona).  W Kawasaki ZX9R akumulator warto odłączyć na dłuższy postój, często dodatkowe akcesoria (ledy, dodatkowe ładowarki) są zamontowane w sposób niewłaściwy i potrafią go szybko rozładować. Amatorzy jazdy na gumie mogą łatwo uszkodzić ramę oraz spowodować zatarcie silnika (głównie pierwsza generacja). W Kawasaki ZX9R sprzęgło z racji dużej mocy nie zawsze wytrzymuje strzały mające unieść przód.

Poza tym to wygodny, dynamiczny motocykl o dużym potencjale do szybkiej turystyki. A co ważniejsze, nieodkryty jeszcze przez kolekcjonerów, a górujący osiągami nad Hondą Fireblade. Przez wielu uważany za najlepszy motocykl sportowo-turystyczny lat 90.

Przeczytaj także: Kawasaki Vulcan S, Z750, Ninja 1000 oraz W650!


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany