Zewnętrzne poduszki powietrzne dla pieszych mogą być ważnym kamieniem milowym na drodze do poprawy bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu drogowego. Tylko co z motocyklistami?

Do sieci trafiły właśnie szkice patentowe nowego systemu Hondy, który miałby trafić do samochodów tej japońskiej marki. Są to zewnętrzne poduszki powietrzne umieszczone z przodu samochodu, których celem jest ochrona pieszych i rowerzystów.

System zewnętrznych poduszek działa w oparciu radary, lidary, czujniki i zaawansowane komputery. System ma odróżnić dziecko od człowieka średniego wzrostu lub od człowieka na rowerze, a poduszki napełniają się tuż przed uderzeniem.

W zależności od rozmiaru człowieka (jak widać na zdjęciu głównym), system odpali większą lub mniejszą poduszkę. Może także dopasować ciśnienie napełnienia poduszki. Ponadto wśród systemów znalazł się także układ podnoszący i zmieniający kąt maski silnika. Kolejną częścią jest wysuwana, dolna część zderzaka – zadaniem jest upewnienie się, że człowiek wskoczy na maskę, a nie pod samochód.

Honda chce upewnić się, że w przypadku potrącenia pieszego lub rowerzysty, człowiek zapewnione będzie miał maksymalnie miękkie uderzenie, wraz z rozproszeniem największej ilości energii. Ponadto Honda chce upewnić się, że pieszy nie zostanie odbity w innym kierunku – to może generować ryzyko uderzenia w inny pojazd lub przeszkodę. Dlatego w jednej z wersji znalazła się poduszka powietrzna łapiąca i zatrzymująca pieszego na masce.

W opisie patentu systemu zewnętrznych poduszek powietrznych nie znalazł się żaden opis kolizji z motocyklistą, czy też z wózkiem dziecięcym, psem, czy dziką zwierzyną. Wierzymy, że w finalnej wersji systemu, Honda rozszerzy zastosowanie poduszek (tym bardziej, że przecież Honda produkuje także motocykle!).

Zewnętrzne poduszki mogą być ważnym kamieniem milowym na drodze do poprawy bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu drogowego. Brawo Honda!

Poduszki zewnętrzne ZF – nie dla motocyklistów

Honda nie jest pierwsza. Dnia 5 czerwca 2019 r. firma ZF (gigant w przemyśle motoryzacyjnym) pochwaliła się swoim Systemem Zewnętrznych Poduszek Bezpieczeństwa. W przypadku ZF, poduszki znajdują się w okolicy bocznych progów, a ich celem jest poprawa bezpieczeństwa samochodu uderzanego. Poduszki progowe redukują możliwość penetracji samochodu o 30% oraz o 40% obniżają obrażenia pasażerów. Tak to działa w przypadku poduszek ZF:

System działania, tak jak u Hondy, opiera się na radarach, lidarach i czujnikach, a poduszki odpalają się przed uderzeniem. Niestety nie mają zastosowania dla motocyklistów. Zapytałem o to markę ZF. Mirko Gutemann z działu marketingu ZF odpowiedział:

“Nasz System Zewnętrznych Poduszek Bezpieczeństwa zaprojektowany jest z myślą redukowania niebezpiecznych skutków wypadków pomiędzy samochodami.

Jeżeli system wykryje motocyklistę, nie zostanie aktywowany. Ze względu na nagły i silny sposób napełnienia poduszki, ryzyko dla motocyklisty jest większe, niż potencjalne korzyści.

Więcej w Newsy, Porady, Ze świata
[Warszawa] Skradziono Aprilię RSV4 Factory

Naszemu czytelnikowi skradziono Aprilię RSV4 Factory. Ktokolwiek wiedział, ktokolwiek wie proszony o kontakt...

Zamknij