Wiele osób tęskni za mitem swobodnego jeźdźca. Takiego, który włóczy się bez celu, podziwia przyrodę, czasami jest na bakier z prawem. Człowieka, który hołduje tradycji motocyklowego stylu życia. Inspiracją do takich marzeń stały się kultowe filmy, takie jak nie przymierzając „Easy Rider” i wiele innych, których fabuła została oparta na kanwie filozofii drogi.
 

Współczesny, wychowany w dobie cyfrowej jeździec jest zupełnie inny od swojego pierwowzoru. Przede wszystkim taki facet jest przeważnie umyty i czasem nawet ogolony, a jego maszyna najczęściej błyszczy (skutek wielu godzin polerowania oraz wyboru właściwej, niezbyt zakurzonej trasy). Od motocykla oczekuje on odpowiedniego dla swych potrzeb brzmienia silnika, niezawodności, komfortu jazdy i umiarkowanego zużycia paliwa. W odpowiedzi na jego potrzeby powstała Yamaha XVS 1100.

Geneza

Yamaha DragStar 1100 XVS 1100 i XVS 1100A, w pierwszej wersji sprzedawany był jako chopper o nazwie Custom, a następnie Cruiser (skoro wspomniany wcześniej motocyklowy nurt modelowy nazywamy chopper, to dalej konsekwentnie przy tym pozostańmy – zatemtyposzereg cruiser z małej literki), czyli Classic. Za oceanem znany jest bardziej jako V-Star 1100. Początki omawianego modelu sięgają 1998 roku, kiedy na rynku pojawił się model XVS650. Rok później model ten zastąpiono sprzętem z silnikiem o większej pojemności. W ten sposób narodził się XVS1100 Custom. Nowszy silnik bazował na konstrukcji, której rodowód sięga lat 80. Z powodzeniem stosowany był w modelach Virago. Nowa, dwucylindrowa, widlasta jednostka również była chłodzona powietrzem, lecz wprowadzono w niej wiele innowacji. Dwa gaźniki o średnicy przelotu 37 mm z czujnikami położenia przepustnic zapewniały znakomitą dynamikę, mimo stosunkowo niewielkiej mocy. Wszystko za sprawą wysokiego momentu obrotowemu (obrotowego), uzyskiwanemu (uzyskiwanego) już od niskich obrotów. Do przeniesienia napędu, tak jak w Viagro, wykorzystano bezobsługowy wał kardana. Zmieniono natomiast zawieszenie, instalując zamiast dwóch amortyzatorów pojedynczy element resorująco – tłumiący. Nowa była także rama.
Do przeniesienia napędu, tak jak w Viagro, wykorzystano bezobsługowy wał kardana

W 2000 roku wprowadzono wersję XVS Classic. Podstawowe różnice w porównaniu do poprzednika to zastąpienie wyeksponowanego, przedniego widelca bardziej masywnym. Krótkie błotniki zmieniono na głębsze a podnóżki na szerokie podłogi. Przednią oponę o szerokości 110 mm zastąpiono szerszym o 2 cm laciem na 16 calowej obręczy (w custom 18 cali). W 2001 r. XVS 1100 doczekał się pierwszej modernizacji. Silnik otrzymał system dopalania spalin (zmniejszenie emisji toksycznych składników w spalinach), zmieniono przednie przewody hamulcowe i reflektor. Od 2003 r. oferowana jest tylko wersja Classic, w której wprowadzono pewne modyfikacje. Dzięki zmianom w gaźnikach i zastosowaniu katalizatora motocykl może podołać normie czystości spalin Euro 2. Classic otrzymał światła awaryjne i chroniącą przed kradzieżą blokadę zapłonu. W późniejszych wersjach, jak przystało na ekskluzywny motocykl, oferowano (podobnie jak producenci akcesoriów motocyklowych) różnorodne wyposażenie dodatkowe – od szyby czołowej, przez oparcie pasażera, aż po boczne sakwy.

 

Jazda…

Przestronne siedzenie znajduje się na niewielkiej wysokości, dlatego usadowienie się na kanapie nie nastręcza żądnych kłopotów. Dzięki temu konstrukcja cieszy się dużym uznaniem wśród niższych kierowców. Komfortowa jest także pozycja za kierownicą. Obsługa urządzeń jest intuicyjna, lekka praca sprzęgła nie budzi żadnych zastrzeżeń. Zmiana biegów nie zniechęca do jazdy po mieście, a nisko umiejscowiony środek ciężkości ułatwia manewrowanie przy małych prędkościach, nawet przy obciążeniu bagażami i pasażerem. Skuteczne hamulce z podwójnym mechanizmem tarczowym z przodu i niezłe podwozie pozwalają na bezpieczne wykorzystanie możliwości układu jezdnego. Podczas jazdy na zakrętach kierowca musi pamiętać o szeroko i nisko rozstawionych podłogowych podnóżkach, którymi łatwo otrzeć o asfalt przy głębokim pochyleniu. Z powodu braku owiewki (w starszych egzemplarzach) wielu użytkowników stosuje akcesoryjne szyby, które nie tylko poprawiają komfort jazdy powyżej 100 km/h, ale również częściowo ochraniają przed niesprzyjającymi warunkami pogodowymi. Przedni reflektor o znacznych rozmiarach charakteryzuje się właściwie rozplanowanym strumieniem światła i skutecznie rozświetla drogę po zapadnięciu zmroku. Zużycie paliwa kształtuje się od 5,5 litra przy utrzymywaniu prędkości na poziomie 110 km/h, do około 7,5 litra przy 140 km/h i więcej.

Wady

Yamaha XVS 1100 ma jeden poważny feler. Kiedy w słoneczne popołudnie, na parkingu przy trasie, czy na miejskiej starówce rozrusznik zrobi to co zawsze, lecz silnik nie zaskoczy, oznaczać to będzie jedno – uszkodzone sprzęgło jednokierunkowe startera. W niektórych motocyklach tego typu awaria ta może nastąpić już po przebiegu 10 tyś. km, w innych po 80 tyś i trudno stwierdzić, czym jest spowodowana. Tak jest i już. Ponadto modele XVS mają słabe tylne amortyzatory, których niska sprawność objawia się bujaniem tylnej części motocykla i tak zwanym pływaniem maszyny. Ponadto trzeba pamiętać, że ostra jazda na tym modelu i utrzymywanie wysokich obrotów może owocować przedostawaniem się oleju z silnika do filtra powietrza poprzez odpowietrzenie skrzyni korbowej i powoduje nieestetyczne wycieki po silniku.

Reasumując

Motocykl Yamaha XVS 1100 jest stosunkowo dobrą pozycją oferowaną na rynku wtórnym. Głównym powodem jest to, iż maszyny tego typu są zazwyczaj zadbane i dobrze traktowane przez swoich właścicieli. Inną zgoła sprawą jest stan techniczny, który często pozostawia wiele do życzenia. Tak jak w przypadku innych motocykli używanych należy przed zakupem zwrócić baczną uwagę na stan łożysk główki ramy, kół i pracę poszczególnych podzespołów. Trzeba pamiętać o opinii krążącej na temat importowanych zza oceanu motocykli, mówiącej o dużych i trudnych do zweryfikowania licznikowych przebiegach. W takich egzemplarzach znacznie szybciej wystąpią oznaki zużycia jednośladu takie jak np. ślizgające się sprzęgło, utrudniona praca rozrusznika, zanikające prądy nie mówiąc już o wypadkowej historii. Przy zachowaniu zdrowego rozsądku i znalezieniu właściwego dla siebie kompromisu pomiędzy ceną, a jakością motocykla powinno nie być większego problemu ze znalezieniem właściwej sztuki. Tym bardziej, że typoszereg modeli XVS to jedne z najlepiej dopracowanych i niezawodnych konstrukcji.

 

Zalety

 

  • Mocny i bardzo elastyczny silnik
  • Dobre hamulce
  • Atrakcyjny wygląd
  • Wygodna pozycja za kierownicą
  • Niewielki zakres czynności obsługowych
Wady
  • Twarde zawieszenie tylne
  • Utrudniony montaż bagażu
  • Niewiele miejsca dla pasażera
  • Ograniczone przechyły boczne
Daty i zakres modernizacji

1999: Wprowadzenie do sprzedaży
2000: Wersja Classic (koło przednie 16 cali, głęboki błotnik przedni, podesty, szersza kierownica, obudowy widelca teleskopowego, zmienione wskaźniki, wygodniejsze siedzenia, tablica rejestracyjna nad tylną lampą)
2001: System dopalania spalin, nowe przewody hamulcowe z przodu, nowy reflektor
2003: W ofercie tylko wersja Classic. Nowe gaźniki, katalizator, światła awaryjne, przeciwkradzieżowa blokada zapłonu

Więcej w Testy Moto
Nolan N84 N-com – duma wloskiej marki?

Do naszego laboratorium trafił Nolan N84 N-com, najwyższy model włoskiej marki (poza replikami), który wg. wielu zachodnich magazynów, jest jednym...

Zamknij