Spis treści
Współczesny, wychowany w dobie cyfrowej jeździec jest zupełnie inny od swojego pierwowzoru. Przede wszystkim taki facet jest przeważnie umyty i czasem nawet ogolony, a jego maszyna najczęściej błyszczy (skutek wielu godzin polerowania oraz wyboru właściwej, niezbyt zakurzonej trasy). Od motocykla oczekuje on odpowiedniego dla swych potrzeb brzmienia silnika, niezawodności, komfortu jazdy i umiarkowanego zużycia paliwa. W odpowiedzi na jego potrzeby powstała Yamaha XVS 1100.
Geneza
W 2000 roku wprowadzono wersję XVS Classic. Podstawowe różnice w porównaniu do poprzednika to zastąpienie wyeksponowanego, przedniego widelca bardziej masywnym. Krótkie błotniki zmieniono na głębsze a podnóżki na szerokie podłogi. Przednią oponę o szerokości 110 mm zastąpiono szerszym o 2 cm laciem na 16 calowej obręczy (w custom 18 cali). W 2001 r. XVS 1100 doczekał się pierwszej modernizacji. Silnik otrzymał system dopalania spalin (zmniejszenie emisji toksycznych składników w spalinach), zmieniono przednie przewody hamulcowe i reflektor. Od 2003 r. oferowana jest tylko wersja Classic, w której wprowadzono pewne modyfikacje. Dzięki zmianom w gaźnikach i zastosowaniu katalizatora motocykl może podołać normie czystości spalin Euro 2. Classic otrzymał światła awaryjne i chroniącą przed kradzieżą blokadę zapłonu. W późniejszych wersjach, jak przystało na ekskluzywny motocykl, oferowano (podobnie jak producenci akcesoriów motocyklowych) różnorodne wyposażenie dodatkowe – od szyby czołowej, przez oparcie pasażera, aż po boczne sakwy.
Jazda…
Wady
Yamaha XVS 1100 ma jeden poważny feler. Kiedy w słoneczne popołudnie, na parkingu przy trasie, czy na miejskiej starówce rozrusznik zrobi to co zawsze, lecz silnik nie zaskoczy, oznaczać to będzie jedno – uszkodzone sprzęgło jednokierunkowe startera. W niektórych motocyklach tego typu awaria ta może nastąpić już po przebiegu 10 tyś. km, w innych po 80 tyś i trudno stwierdzić, czym jest spowodowana. Tak jest i już. Ponadto modele XVS mają słabe tylne amortyzatory, których niska sprawność objawia się bujaniem tylnej części motocykla i tak zwanym pływaniem maszyny. Ponadto trzeba pamiętać, że ostra jazda na tym modelu i utrzymywanie wysokich obrotów może owocować przedostawaniem się oleju z silnika do filtra powietrza poprzez odpowietrzenie skrzyni korbowej i powoduje nieestetyczne wycieki po silniku.
Reasumując
Motocykl Yamaha XVS 1100 jest stosunkowo dobrą pozycją oferowaną na rynku wtórnym. Głównym powodem jest to, iż maszyny tego typu są zazwyczaj zadbane i dobrze traktowane przez swoich właścicieli. Inną zgoła sprawą jest stan techniczny, który często pozostawia wiele do życzenia. Tak jak w przypadku innych motocykli używanych należy przed zakupem zwrócić baczną uwagę na stan łożysk główki ramy, kół i pracę poszczególnych podzespołów. Trzeba pamiętać o opinii krążącej na temat importowanych zza oceanu motocykli, mówiącej o dużych i trudnych do zweryfikowania licznikowych przebiegach. W takich egzemplarzach znacznie szybciej wystąpią oznaki zużycia jednośladu takie jak np. ślizgające się sprzęgło, utrudniona praca rozrusznika, zanikające prądy nie mówiąc już o wypadkowej historii. Przy zachowaniu zdrowego rozsądku i znalezieniu właściwego dla siebie kompromisu pomiędzy ceną, a jakością motocykla powinno nie być większego problemu ze znalezieniem właściwej sztuki. Tym bardziej, że typoszereg modeli XVS to jedne z najlepiej dopracowanych i niezawodnych konstrukcji.
- Mocny i bardzo elastyczny silnik
- Dobre hamulce
- Atrakcyjny wygląd
- Wygodna pozycja za kierownicą
- Niewielki zakres czynności obsługowych
- Twarde zawieszenie tylne
- Utrudniony montaż bagażu
- Niewiele miejsca dla pasażera
- Ograniczone przechyły boczne
1999: Wprowadzenie do sprzedaży
2000: Wersja Classic (koło przednie 16 cali, głęboki błotnik przedni, podesty, szersza kierownica, obudowy widelca teleskopowego, zmienione wskaźniki, wygodniejsze siedzenia, tablica rejestracyjna nad tylną lampą)
2001: System dopalania spalin, nowe przewody hamulcowe z przodu, nowy reflektor
2003: W ofercie tylko wersja Classic. Nowe gaźniki, katalizator, światła awaryjne, przeciwkradzieżowa blokada zapłonu
Zostaw odpowiedź