Yamaha XSR900 może być jednym z najlepszych nakedów klasy średniej. Świetnie wygląda, ma wysokie wyposażenie, bardzo dobrze jeździ. Przeczytajcie test przeprowadzony podczas Operacji Lato 2022!

Jeżdżąc nową Yamahą XSR900 dochodzę do wrażenia, że to być może jeden z najlepszych nakedów na rynku! Ta opinia wynika częściowo z faktów, a częściowo z osobistych preferencji. Pozwólcie, że opowiem co i jak.

Czym jest Yamaha XSR900?

Motocykle z serii XSR, opatrzone hasłami Faster Sons lub Sport Heritage, to w przypadku Yamahy mniej lub bardziej zmodyfikowane nakedy z serii MT. W naszym konkretnym przypadku dostajemy MT-09, ale w znacznie bardziej stylowych ciuchach oraz z kilkoma zmianami i dodatkami.

XSR900 ukrywa w sobie nowoczesne rozwiązania technologiczne, ale stylistycznie nawiązuje do lat 1980, do modelu Yamaha YZR 500, na której Christian Sarron walczył w Grand Prix, a która jako pierwsza korzystała w wyścigach z ramy Deltabox.

Zobacz też – pierwsze wrażenia z XSR900 na filmie:

Yamaha XSR900 – wygląd

Według mnie stylistycznie jest super! Mamy zbiornik paliwa o kształcie i z wlotami inpirowanymi latami 80. Kształt kanapy z garbem sprawia, że motocykl wygląda jak customowy, a jest przecież fabryczny. Barwa lakieru to małe dzieło sztuki, podobnie zresztą jak sposób na ukrycie tylnej lampy pod kanapą. Z przodu znalazł się klasyczny (ale LEDowy) okrągły reflektor. Ja bym jeszcze natychmiast usunął uchwyt tablicy rejestracyjnej – to akurat łatwa modyfikacja. Gorzej z zegarami – aż się prosi o okrągły, analogowy obrotomierz. Nie można jednak mieć wszystkiego, a więc dostajemy kwadratowy, nieduży (ale za to przejrzysty i wielofunkcyjny) ekran TFT.

Przypomnę raz jeszcze: XSR900 zbudowana jest na bazie MT-09. Przypomnę też, że stylistyka MT-09 jest dość… dyskusyjna. Pod tym względem 900 miażdży 09 z łatwością. Chociażby z tego powodu byłbym skłonny w ciemno wybrać XSR, zamiast MT.

Pozycja na XSR900 2022

Pracując nad XSR900, inżynierowie gruntownie przebudowali tylną ramę pomocniczą, a więc przy okazji zmodyfikowana została pozycja za kierownicą. Siodło jest przesunięte do przodu i w dół. Kierownica także przeniesiona jest jeszcze mocniej do przodu i mocniej w dół. Za to podnóżki przesunięto do tyłu i też w dół (ale są regulowane). W efekcie pozycja na XSR900 jest mniej wyprostowana i bardziej leżąca w porównaniu do MT-09.

Być może jest mniej zrelaksowana, ale ani mi się śni narzekać na pozycję. Jej ogromną zaletą jest wrażenie, że siedzi się „w”, a nie „na” motocyklu. Kanapa jest dość twarda i po dłuższych przejazdach warto się trochę porozciągać, a do tego rozmasować co-nie-co.

Yamaha XSR900 2022: podwozie i prowadzenie

Z przodu znalazł się widelec KYB z pełną regulacją (dobicie, odbicie, naprężenie), natomiast amortyzator centralny KYB pozostał z regulacją tylko naprężenia oraz odbicia. Zawieszenie w sposób poprawny, jak na nowoczesne konstrukcje przystało, łączy gwarancję komfortu w użytkowaniu codziennym, wraz z zapewnieniem osiągów i sportowych wrażeń na szybkich zakrętach czy nawet na torze. Warto jednak wspomnieć o czymś innym:

Geometria przedniej części podwozia pozostała identyczna, jak w MT-09. Z tyłu natomiast zamontowano dłuższy o 55 mm wahacz. XSR stała się mniej nerwowa, mniej agresywnie wstaje na jedno koło, przestała zmieniać kierunki w sposób tak nagły. I w żadnym wypadku nie są to wady! Można powiedzieć, że XSR900 jakby wydoroślała i nabrała klasycznego charakteru. Efektem jest ciekawe połączenie zwrotności i stabilności. Prowadzenie tego motocykla, wraz ze wspomnianą wcześniej pozycją, jest czystą przyjemnością. To jest właśnie ta pierwsza rzecz, o której marzysz wstając w sobotę rano z łóżka.

Hamulce i pompa Brembo w Yamasze XSR900

Na ogromną pochwałę zasługuje układ hamulcowy XSR900 2022. Na przedniej osi kręcą się tarcze 298 mm, a pracują na nich typowe dla Yamahy, 4-tłoczkowe zaciski. Do tej pory nic nadzwyczajnego. Ale za to przy prawej dłoni znalazła się widowiskowo wyglądająca, radialnie montowana pompa hamulcowa Brembo.

Pracuje jeszcze lepiej, niż wygląda. Oferuje ogromną moc hamowania bez konieczności mocnego ściskania klamki. Wyczucie jest także całkiem precyzyjne, choć (celowo) nie ma tutaj ostrego, sportowego momentu ugryzienia klockami o tarczę. Do pełni szczęścia brakowałoby jeszcze przewodów hamulcowych w stalowym oplocie.

IMU, elektronika, quickshifter, asystenci, ABS zakrętowy, kontrola trakcji: Yamaha XSR900

Ogromną zaletą XSR900 jest bogate wyposażenie już w wersji podstawowej. Przede wszystkim na pokładzie jest quickshifter pracujący (płynnie i niezwykle satysfakcjonująco) w obie strony. Uwielbiam go.

Wszystkie pozostałe systemy wspomagające pracują w oparciu o 6-osiowy czujnik IMU, dzięki czemu są w stanie precyzyjnie odczytać aktualną sytuację motocykla. W utrzymaniu bezpieczeństwa pomagają nam: kontrola wheelie, kontrola slajdu, kontrola trakcji – wszystkie kilkustopniowe. Do tego obecne są także tryby jazdy zmieniające charakter jazdy motocyklem.

Istotny jest ABS czuły na pochylenia (tryb BC2). Współpracując z IMU, system odpowiednio dozuje siłę hamowania, aby zapewnić pełną stabilność niezależnie od pochylenia w zakręcie, czy od jazdy z góry lub pod górę. Pracuje skutecznie!

Yamaha XSR900 2022 – Silnik

Nie wiem, czy jest sens opowiadać coś jeszcze o jednostce CP3. Znamy ją dobrze, a w tym przypadku pochodzi w prostej linii z MT-09 2021. Czyli dla przypomnienia: mamy tu 3 cylindry w rzędzie, 890 cm3 pojemności, 119 KM mocy oraz 93 Nm momentu obrotowego.

Silnik ten jak zwykle ciekawie brzmi (mi się podoba, choć z pewnością nie każdy jest fanem) i do tego przyjemnie strzela przy użyciu quickshiftera. Ale co jeszcze ważniejsze, CP3 oferuje sporo mięsa i elastyczności w niskim i średnim zakresie obrotomierza, a to właśnie to są użyteczne obroty dnia codziennego. Przebieg momentu jest płaski jak stół, a więc przy wkręcaniu się na obroty moc maksymalna także buduje się liniowo – w górnym zakresie XSR900 jest naprawdę bardzo, bardzo sprawna. Tutaj szczególnie swoje zalety pokazuje dłuższy wahacz, poprawiający stabilność i trakcję.

Podsumowanie

Skoro już dobrze wiemy wszyscy, jakim motocyklem jest Yamaha XSR900, to pozwólcie że wytłumaczę tezę rzuconą w pierwszym akapicie. XSR jest zaledwie o 5 tysięcy droższa niż MT-09 i kosztuje 51 600 złotych. To naprawdę bardzo dobra i konkurencyjna cena, jak za motocykl z tak dobrym wyposażeniem (zawieszenie, elektronika). W mojej opinii wygląda do tego świetnie (i na pewno wielokrotnie lepiej, niż MT-09). No i oczywiście co najważniejsze, wyśmienicie się prowadzi oraz zapewnia fantastyczną zabawę osiągami.

Czy XSR900 to najlepszy naked klasy średniej na rynku? Nie mam pojęcia. Ale z całą pewnością stwierdzam, że znajduje się w topie mojej osobistej listy.

Dane techniczne i więcej informacji o XSR900

OPERACJA LATO w Motogen.pl trwa!

Materiał powstał w czasie Tygodnia Yamaha podczas Operacji Lato 2022 w Motogen.pl.

Projekt Operacja Lato to pięć tygodni marek, w którym przygotowujemy dla Was filmy, zdjęcia i testy z intensywnego testowania motocykli. Ale to nie wszystko, warto śledzić poczynania na social mediach (Fanpage na FB oraz profil na Instagramie), bo Motogen.pl ma w planie także parę spotkań. Nie zapomnijcie też, że trwa KONKURS #OperacjaLato @motogen.pl! Do wygrania jest kask Schuberth C5, bony zakupowe od InterMotors/4Ride, plecak Motul z chemią motocyklową, klocki TRW i wiele innych gadżetów.

Harmonogram Operacji Lato 2022:

– 4-10 lipca – Suzuki
– 11-17 lipca – Yamaha
– 18-24 lipca – BMW Motorrad
– 25-31 lipca – Piaggio
– 1-7 sierpnia – Kawasaki

Operacja Lato może się odbyć dzięki partnerom

Operacja Lato organizowana jest przez Motogen.pl dla Was, ale nie mogłaby się odbyć, gdyby nie dołączyło do nas wiele firm uwielbiających motocykle, jak:
– SCHUBERTH,
– TRW,
– NGK,
– EXIDE,
– MOTUL,
– 4RIDE,
– BNP PARIBAS,
– a także importerzy motocykli z harmonogramu powyżej.

Dzięki wszystkim tym partnerom, Motogen.pl może stworzyć ciekawe i pasjonujące materiały, organizować wyjazdy i scenografie do nagrań. Za sprawą pomocy partnerów nagrody w konkursach dla motocyklistów będą naprawdę godne uwagi.

Bądźcie na bieżąco i już teraz dodajcie do obserwowanych Fanpage na FB oraz profil na Instagramie, śledźcie wrzuty, relacje i stories!


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany