Yamaha sprzedała MILION sztuk tego motocykla! W Polsce znamy... jego mniejszego kuzyna [porównanie] - Motogen.pl

Yamaha R15 sprzedała się w liczbie 1 000 000 sztuk! W Europie znamy znamy jej bliskiego kuzyna, model R125. Czym się różnią te dwa motocykle?

Indyjski oddział Yamahy chwali się, że od momentu debiutu, sprzedanych zostało już milion sztuk tego sportowego motocykla. Chodzi o model R15, który zadebiutował na rynku w roku 2008, a aktualnie dostępny jest już w swojej czwartej generacji i święci swoją popularność w Indiach. W Europie model R15 w ogóle nie występuje, ponieważ pojemność 155 ccm nie ma sensu prawnego w naszej części świata. Mamy za to Yamahę YZF-R125, która jest bliskim kuzynem R15, a która w Polsce jest jednym z najbardziej zaawansowanych modeli sportowych klasy 125. Moment debiutu, wprowadzenie kolejnych generacji, konstrukcja ramy, czy poziom wyposażenia postępują niemal idealnie równolegle dla obu tych Yamaha. Tylko wolumen sprzedaży się „trochę” różni (zresztą tak jak rozmiar rynku).

Sprzedaż motocykli w Indiach – liczby

Rynek indyjski jest zdecydowanie inny, niż europejski. Jednoślady są domyślnym środkiem transportu. O ile uwielbienie do motocykli sportowych pozostaje uniwersalne na całym świecie, to w Indiach ze względów praktycznych, motocykle o dużych rozmiarach, a tym bardziej motocykle sportowe, zdecydowanie nie znajdują się na szczytach list popularności. Spośród 10 najlepiej sprzedających się motocykli w Indiach w 2024 roku, zaledwie jeden model miał pojemność przekraczającą 165 ccm pojemności i był to Royal Enfield Classic 350.

Łączna liczba sprzedanych motocykli w Indiach w 2024 to kosmiczne 20,5 miliona sztuk. Jest to nie tylko rekord w historii Indii, ale także największa liczba osiągnięta na pojedynczym rynku w światowej historii. Wyszukiwarka podaje, że w roku 2024 liczba ludności w Indiach wynosiła 1 438 635 000, co stanowi niemal 18% populacji całego globu.

Yamaha R125 (Europa)

Yamaha Motor India wystosowała swój komunikat dnia 4 lutego 2024, jednak nie zostało określone, kiedy dokładnie milionowa sztuka R15 zjechała z taśm produkcyjnych. Nie wiemy też, czy trafiła do gablotki w sali konferencyjnej Yamahy, czy do szczęśliwego (może nieświadomego?) nabywcy.

Wiadomo za to, że produkcja R15 odbywa się w fabryce w Surajpur i aż 90% z miliona wyprodukowanych R15 zostało sprzedanych w Indiach.

Zobacz też: Milionowy egzemplarz BMW GS wyjechał z fabryki w Berlinie w 2023 roku.

Yamaha R15 (Indie) kontra Yamaha R125 (Europa) – różnice i podobieństwa

Yamaha R15, tak samo jak R125, zadebiutowała w 2008 roku i leci już 17. rok, kiedy model ten reprezentuje cechy topowych, sportowych superbików, ale dopasowane do małych pojemności, początkujących motocyklistów i do codziennego użytku.

Yamaha R15 (Indie)

Mówiąc o modelu R15, spokojnie można wizualizować sobie europejską R125, ponieważ są to modele identyczne pod względem wizualnym oraz bardzo zbliżone technologicznie. Ale czym konkretnie różnią się R15 i R125?

Przede wszystkim pojemnością (155 vs 125 ccm) i mocą (18,4 vs 15 KM), ale oba silniki mają zmienne fazy rozrządu VVT. Co ciekawe, zawieszenie ma delikatnie inną specyfikację, co wpływa na inny prześwit lub skok. O dziwo także zmienia się strona montażu hamulca przedniego (nie znamy powodów). Oba modele mają kontrolę trakcji, ABS, dwa tryby jazdy, czy łączność BT ze smartfonem. R15 posiada quickshifter (w górę) w standardzie dla jednej z wersji, a w R125 zawsze pozostaje to opcją dodatkowo płatną. Dokładne dane techniczne poniżej:

 Yamaha R125 (Europa)Yamaha R15 (Indie)
SILNIK  
Typ silnika4-suwowy, Chłodzony cieczą, SOHC, 4-zaworowy4-suwowy, Chłodzony cieczą, SOHC, 4-zaworowy
Pojemność125cm3155cm3
Średnica x skok tłoka52,0 mm x 58,7 mm58.0 mm × 58.7 mm
Stopień sprężania11.2 : 111.6:1
Moc maksymalna11,0kW (15.0 KM) @ 10.000 obr./min13.5kW(18.4PS)/10000 RPM
Maksymalny moment obrotowy11,5Nm (1,16kg-m) @ 8.000 obr./min14.2 Nm (1.4 kgfm) @7,500 RPM
Układ smarowaniaMokra miska olejowaMokra miska olejowa
Typ sprzęgłaMokre, wielotarczoweMokre, wielotarczowe
Układ zapłonuTCI (cyfrowy)TCI (cyfrowy)
Układ rozrusznikaElektrycznyElektryczny
Skrzynia biegówZ kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowaZ kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowyŁańcuchŁańcuch
Spalanie2,1 l/100kmb.d.
Emisja CO247 g/kmb.d.
Układ zasilaniaUkład elektronicznego wtrysku paliwaUkład elektronicznego wtrysku paliwa
PODWOZIE  
RamaStalowa, DeltaboxStalowa, Deltabox
Kąt wyprzedzania główki ramy26ºb.d.
Wyprzedzenie95mmb.d.
Układ przedniego zawieszeniaWidelec teleskopowy typu upside-down, Ø41mmWidelec teleskopowy typu upside-down, Ø37mm
Układ tylnego zawieszeniaWahacz, (Link type suspension)Wahacz, (Link type suspension)
Skok przedniego zawieszenia130 mmb.d.
Skok tylnego zawieszenia110 mmb.d.
Hamulec przedniHydrauliczny jednotarczowy, Ø292 mmHydrauliczny jednotarczowy, Ø282 mm
Hamulec tylnyHydrauliczny jednotarczowy, Ø220 mmHydrauliczny jednotarczowy, Ø220 mm
Opona przednia100/80-17 M/C100/80-17 M/C
Opona tylna140/70-17 M/C140/70-17 M/C
WYMIARY  
Długość całkowita1.990 mm1.990 mm
Szerokość całkowita715 mm725 mm
Wysokość całkowita1.145 mm1.135 mm
Wysokość siodełka820 mm815 mm
Rozstaw kół1.325 mm1.325 mm
Minimalny prześwit160 mm170 mm
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa)144 kg141 kg
Pojemność zbiornika paliwa11,0 litrów11,0 litrów
Pojemność zbiornika oleju1,15 litrówb.d.

Leave a Reply

Your email address will not be published.