Spis treści
Yamaha R15 sprzedała się w liczbie 1 000 000 sztuk! W Europie znamy znamy jej bliskiego kuzyna, model R125. Czym się różnią te dwa motocykle?
Indyjski oddział Yamahy chwali się, że od momentu debiutu, sprzedanych zostało już milion sztuk tego sportowego motocykla. Chodzi o model R15, który zadebiutował na rynku w roku 2008, a aktualnie dostępny jest już w swojej czwartej generacji i święci swoją popularność w Indiach. W Europie model R15 w ogóle nie występuje, ponieważ pojemność 155 ccm nie ma sensu prawnego w naszej części świata. Mamy za to Yamahę YZF-R125, która jest bliskim kuzynem R15, a która w Polsce jest jednym z najbardziej zaawansowanych modeli sportowych klasy 125. Moment debiutu, wprowadzenie kolejnych generacji, konstrukcja ramy, czy poziom wyposażenia postępują niemal idealnie równolegle dla obu tych Yamaha. Tylko wolumen sprzedaży się „trochę” różni (zresztą tak jak rozmiar rynku).
Sprzedaż motocykli w Indiach – liczby
Rynek indyjski jest zdecydowanie inny, niż europejski. Jednoślady są domyślnym środkiem transportu. O ile uwielbienie do motocykli sportowych pozostaje uniwersalne na całym świecie, to w Indiach ze względów praktycznych, motocykle o dużych rozmiarach, a tym bardziej motocykle sportowe, zdecydowanie nie znajdują się na szczytach list popularności. Spośród 10 najlepiej sprzedających się motocykli w Indiach w 2024 roku, zaledwie jeden model miał pojemność przekraczającą 165 ccm pojemności i był to Royal Enfield Classic 350.
Łączna liczba sprzedanych motocykli w Indiach w 2024 to kosmiczne 20,5 miliona sztuk. Jest to nie tylko rekord w historii Indii, ale także największa liczba osiągnięta na pojedynczym rynku w światowej historii. Wyszukiwarka podaje, że w roku 2024 liczba ludności w Indiach wynosiła 1 438 635 000, co stanowi niemal 18% populacji całego globu.
Yamaha R125 (Europa)
Yamaha Motor India wystosowała swój komunikat dnia 4 lutego 2024, jednak nie zostało określone, kiedy dokładnie milionowa sztuka R15 zjechała z taśm produkcyjnych. Nie wiemy też, czy trafiła do gablotki w sali konferencyjnej Yamahy, czy do szczęśliwego (może nieświadomego?) nabywcy.
Wiadomo za to, że produkcja R15 odbywa się w fabryce w Surajpur i aż 90% z miliona wyprodukowanych R15 zostało sprzedanych w Indiach.
Zobacz też: Milionowy egzemplarz BMW GS wyjechał z fabryki w Berlinie w 2023 roku.
Yamaha R15 (Indie) kontra Yamaha R125 (Europa) – różnice i podobieństwa
Yamaha R15, tak samo jak R125, zadebiutowała w 2008 roku i leci już 17. rok, kiedy model ten reprezentuje cechy topowych, sportowych superbików, ale dopasowane do małych pojemności, początkujących motocyklistów i do codziennego użytku.
Yamaha R15 (Indie)
Mówiąc o modelu R15, spokojnie można wizualizować sobie europejską R125, ponieważ są to modele identyczne pod względem wizualnym oraz bardzo zbliżone technologicznie. Ale czym konkretnie różnią się R15 i R125?
Przede wszystkim pojemnością (155 vs 125 ccm) i mocą (18,4 vs 15 KM), ale oba silniki mają zmienne fazy rozrządu VVT. Co ciekawe, zawieszenie ma delikatnie inną specyfikację, co wpływa na inny prześwit lub skok. O dziwo także zmienia się strona montażu hamulca przedniego (nie znamy powodów). Oba modele mają kontrolę trakcji, ABS, dwa tryby jazdy, czy łączność BT ze smartfonem. R15 posiada quickshifter (w górę) w standardzie dla jednej z wersji, a w R125 zawsze pozostaje to opcją dodatkowo płatną. Dokładne dane techniczne poniżej:
Yamaha R125 (Europa) | Yamaha R15 (Indie) | |
SILNIK | ||
Typ silnika | 4-suwowy, Chłodzony cieczą, SOHC, 4-zaworowy | 4-suwowy, Chłodzony cieczą, SOHC, 4-zaworowy |
Pojemność | 125cm3 | 155cm3 |
Średnica x skok tłoka | 52,0 mm x 58,7 mm | 58.0 mm × 58.7 mm |
Stopień sprężania | 11.2 : 1 | 11.6:1 |
Moc maksymalna | 11,0kW (15.0 KM) @ 10.000 obr./min | 13.5kW(18.4PS)/10000 RPM |
Maksymalny moment obrotowy | 11,5Nm (1,16kg-m) @ 8.000 obr./min | 14.2 Nm (1.4 kgfm) @7,500 RPM |
Układ smarowania | Mokra miska olejowa | Mokra miska olejowa |
Typ sprzęgła | Mokre, wielotarczowe | Mokre, wielotarczowe |
Układ zapłonu | TCI (cyfrowy) | TCI (cyfrowy) |
Układ rozrusznika | Elektryczny | Elektryczny |
Skrzynia biegów | Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa | Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa |
Napęd końcowy | Łańcuch | Łańcuch |
Spalanie | 2,1 l/100km | b.d. |
Emisja CO2 | 47 g/km | b.d. |
Układ zasilania | Układ elektronicznego wtrysku paliwa | Układ elektronicznego wtrysku paliwa |
PODWOZIE | ||
Rama | Stalowa, Deltabox | Stalowa, Deltabox |
Kąt wyprzedzania główki ramy | 26º | b.d. |
Wyprzedzenie | 95mm | b.d. |
Układ przedniego zawieszenia | Widelec teleskopowy typu upside-down, Ø41mm | Widelec teleskopowy typu upside-down, Ø37mm |
Układ tylnego zawieszenia | Wahacz, (Link type suspension) | Wahacz, (Link type suspension) |
Skok przedniego zawieszenia | 130 mm | b.d. |
Skok tylnego zawieszenia | 110 mm | b.d. |
Hamulec przedni | Hydrauliczny jednotarczowy, Ø292 mm | Hydrauliczny jednotarczowy, Ø282 mm |
Hamulec tylny | Hydrauliczny jednotarczowy, Ø220 mm | Hydrauliczny jednotarczowy, Ø220 mm |
Opona przednia | 100/80-17 M/C | 100/80-17 M/C |
Opona tylna | 140/70-17 M/C | 140/70-17 M/C |
WYMIARY | ||
Długość całkowita | 1.990 mm | 1.990 mm |
Szerokość całkowita | 715 mm | 725 mm |
Wysokość całkowita | 1.145 mm | 1.135 mm |
Wysokość siodełka | 820 mm | 815 mm |
Rozstaw kół | 1.325 mm | 1.325 mm |
Minimalny prześwit | 160 mm | 170 mm |
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) | 144 kg | 141 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 11,0 litrów | 11,0 litrów |
Pojemność zbiornika oleju | 1,15 litrów | b.d. |
Leave a Reply