Spis treści
Z okazji swojej 60. rocznicy uczestnictwa w motocyklowych mistrzostwach świata World Grand Prix, Yamaha wypuściła wersje specjalne R1, R7, R3 oraz R125. Są fantastyczne, mają piękne malowania i sporo dodatków, a będą dostępne także w Polsce!
Od redakcji: Poniżej znajdziecie oficjalny komunikat prasowy od Yamahy, w którym możecie poznać trochę wyścigowej historii. Jeżeli jednak bardziej zależy Wam na zdjęciach oraz cechach szczególnych każdego z czterech specjalnych modeli, to są one poniżej. Najpierw jednak oficjalny, także wypasiony, film promocyjny:
informacja prasowa
1961-2021: Yamaha od 60 lat uczestniczy w motocyklowych mistrzostwach świata World Grand Prix
Wyścigi są integralną częścią DNA firmy Yamaha od czasu kiedy fabryka została uruchomiona w dniu 1 lipca 1955 roku. Wtedy jej produkty pokazały swoją klasę na torze wyścigowym zaledwie kilka dni po założeniu firmy Yamaha Motor Company, gdy YA-1 wygrał wyścig Mount Fuji Ascent Race już podczas pierwszego startu 10 lipca.
Zachęcona tym sukcesem Yamaha wystartowała w pierwszym międzynarodowym wyścigu w Catalinie, w Stanach Zjednoczonych, w 1958 roku. W tym czasie firma tworzyła już jedne z najbardziej konkurencyjnych maszyn dwusuwowych i podjęto decyzję, aby dokonać sprawdzającego testu kierowcy i maszyny, wystawiając motocykl wyścigowy RD48 o pojemności 250 cm3 w Mistrzostwach Świata Grand Prix we Francji w maju 1961 roku. Rywalizacja na najwyższym poziomie wprowadziła firmę do gry i zapoczątkowała transformację marki w jedną z najbardziej utytułowanych i innowacyjnych marek motocykli na świecie.
Zaledwie dwa lata po debiucie Yamahy w GP kierowca Fumio Ito wygrał pierwszy w historii marki wyścig GP na maszynie RD56 podczas Grand Prix Belgii, a firma od tego dnia zawsze parła do przodu. W 1964 roku Yamaha zdobyła swoje pierwsze mistrzostwo świata, a także pierwszy tytuł konstruktora z Philem Readem w klasie 250 cm3, pierwsze z wielu zwycięstw w tej dekadzie. To był początek niesamowitej drogi dla wszystkich zaangażowanych w program wyścigowy firmy, a w ciągu ostatnich 60 lat Yamaha stała się jednym z najbardziej utytułowanych producentów, z ponad 500 zwycięstwami w wyścigach Grand Prix, 38 tytułami mistrzowskimi dla zawodników, 37 tytułami jako konstruktor i 7 tytułami dla zespołów.
Blok prędkości: Historyczne barwy wyścigowe Yamaha
W 1964 roku dział wyścigowy zadebiutował w Grand Prix w klasie 250 cm3 z nową białą owiewką z czerwonym paskiem i czerwonym przednim błotnikiem. To był dobry omen, a fabryczny zawodnik Phil Read zdobył pierwszy w historii Yamaha tytuł mistrza świata.
Ten odważny, prosty i dynamiczny czerwono-biały schemat kolorów wkrótce stał się znakiem rozpoznawalnym Yamahy w wyścigach Grand Prix i był prekursorem „bloku prędkości” Yamaha: prawdopodobnie najbardziej znaną i najbardziej lubianą kolorystyką, jaka kiedykolwiek pojawiła się na motocyklu wyścigowym.
Biała owiewka z czerwonym blokiem prędkości stała się ostatecznie wyścigowym schematem kolorów motocykli Yamaha w Europie przez następne dwie dekady, aż do ery Raineya i Lawsona. Niesamowita reakcja opinii publicznej na niedawne odsłonięcie fabrycznego M1 ze specjalną kolorystyką bloku prędkości z okazji 60. rocznicy pokazuje, że jest to jeden z najbardziej sugestywnych schematów kolorów firmy, który jest popularny wśród zawodników i fanów w każdym wieku. Prosty, dynamiczny, ponadczasowy i natychmiast rozpoznawalny blok prędkości na zawsze będzie kojarzony z Yamahą i jej bardzo udanymi kampaniami w mistrzostwach świata, z bardzo szczególnej epoki w historii firmy.
Wspólne, najważniejsze cechy dla każdego modelu World GP 60th Anniversary:
- Białe nadwozie z czerwoną grafiką bloku prędkości
- Specjalny emblemat z okazji 60. rocznicy
- Czerwony pasek wzdłuż górnej części zbiornika i tylnej części motocykla
- Czerwony przedni błotnik
- Żółta przednia tablica numerowa
- Złote obręcze kół
Nowe modele serii R z okazji 60. rocznicy mistrzostw świata
Aby uczcić długą i znakomitą historię wyścigów Yamahy w Grand Prix, firma stworzyła barwy firmowe z okazji 60. rocznicy mistrzostw świata dla modeli R1, R7, R3 i R125 w 2022 roku.
Tak jak słynne maszyny Yamahy zdobywające mistrzostwa świata maszyny R1, R7, R3 i R125 w 60. rocznicę mistrzostw świata charakteryzują się czystą bielą nadwozia z mocnym poziomym czerwonym pasem i białymi pionowymi liniami tworzącymi czerwony blok prędkości. Ta autentyczna kolorystyka motocykla wyścigowego ma całkowicie czerwony przedni błotnik oraz koła w kolorze złota, podobnie jak zwycięskie motocykle fabryczne Yamaha, a ten ponadczasowy wygląd jest uzupełniony żółtą przednią tablicą na numer, emblematem rocznicowym i czerwonym paskiem biegnącym wzdłuż górnej części zbiornika paliwa i tylnej części motocykla.
Odkąd Yamaha zadebiutowała w GP w 1961 roku, odniosła ponad 500 zwycięstw w wyścigach Grand Prix z legendarnymi zawodnikami takimi jak Read, Ivy, Saarinen, Agostini, Roberts, Lawson, Rainey, Lorenzo i Rossi, a ostatnio Quartararo — i ta historyczna kolorystyka wyścigowa podkreśla związek między motocyklami wyścigowymi Yamaha, a każdym modelem serii R.
R1 World GP 60th Anniversary – najważniejsze cechy:
- Czterocylindrowy silnik o pojemności 998 cm3 z wałem korbowym crossplane, rozwijający moc 200 KM
- Nowoczesne elektroniczne systemy sterujące
- Sześcioosiowy moduł bezwładnościowy z żyroskopem/czujnikami przyspieszenia przwtwarzający dane w 3D.
- Tryby oddawania mocy (PWR)
- System kontroli trakcji monitorujący kąt pochylenia motocykla (TCS) / system kontroli uślizgu (SCS)
- System quickshifter (QSS)
- Nowy 2-trybowy system ABS do kontroli hamowania (BC) na zakrętach
- Nowy 3-trybowy system hamowania silnikiem (EBM)
- Przepustnica ride-by-wire APSG
- Aluminiowa rama typu Deltabox z krótkim rozstawem osi
- Kratownicowy wahacz i tylny stelaż ze stopu magnezu
- Obręcze kół ze stopu magnezu i 17-litrowy zbiornik paliwa wykonany z aluminium
- Zestaw wskaźników z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem TFT
- Nadwozie w stylu modelu M1
R7 World GP 60th Anniversary – najważniejsze cechy:
- Kompaktowy silnik CP2 w technologii crossplane o wysokim momencie obrotowym i pojemności 689 cm3,
- Ultrakompaktowa konstrukcja z czystym DNA serii R
- Wysoka aerodynamiczna pełna owiewka z aluminiową dolną osłoną
- Z przodu widelec upside-down Ø41mm o wysokiej specyfikacji
- Tylny wahacz Monocross z na nowo zestrojonym amortyzatorem
- Sprzęgło A&S:
- Lekka rama kratownicowa z aluminiowym elementem centralnym dla optymalnej sztywności podwozia
- Kierownica typu clip-on i lekkie sety podnóżków ze stylowymi osłonami pięt
- Sportowa i swobodna pozycja jazdy
- Agresywny przód z dwoma otworami chcarakterystycznymi dla serii R i diodami LED
- Mocny przedni reflektor LED
- Lekkie, dziesięcioramienne obręcze kół z aluminium
- Radialne przednie zaciski z radialną pompą hamulcową Brembo
- Konstrukcja kokpitu Supersport z pełnym panelem LCD
- Centralny przedni kanał powietrzny w kształcie litery M
- Mocne hamulce przednie 298 mm i tylne 245 mm
- 13-litrowy zbiornik paliwa Slimline z głębokimi wcięciami na kolana
- Tył w stylu serii R
- Opona przednia 120/70, opona tylna 190/55
R3 World GP 60th Anniversary – najważniejsze cechy:
- Wyjątkowy i lekki motocykl Yamaha klasy supersport.
- Wysokoobrotowy 2-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 321cm, w układzie DOHC chłodzony cieczą, z 4 zaworami na cylinder, EU5
- Kompaktowe i lekkie stalowe podwozie rurowe o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie
- Stylistyka inspirowana M1 MotoGP®
- Podwójne reflektory LED i światła pozycyjne w stylu R1
- Wcięty zbiornik paliwa i niska kierownica w celu zapewnienia doskonałej ergonomii sportowej
- Przedni widelec typu upside-down o skoku 37 mm i tylny amortyzator Monocross
- Wielofunkcyjny, czytelny wyświetlacz LCD
- Doskonała wydajność, wyjątkowa niezawodność i doskonała ekonomia
- Zrównoważony rozkład masy 50/50 w celu zapewnienia łatwego prowadzenia
- DNA serii R
R125 World GP 60th Anniversary – najważniejsze cechy:
- Zaawansowany silnik 125 cm3 spełniający normę EURO 5 z układem zmiennych faz rozrządu
- Znakomita wydajność spalania
- Kompaktowa rama Deltabox
- Lekki aluminiowy wahacz
- Sprzęgło przeciążeniowe ze wspomaganiem (A&S) zapewnia optymalną kontrolę
- Nadwozie serii R z podwójnymi reflektorami LED
- 11-litrowy zbiornik paliwa
- Wygląd inspirowany motocyklem M1 z MotoGP
- Czytelny wyświetlacz LCD
- Sportowa i komfortowa pozycja podczas jazdy
- Szeroka tylna opona w rozmiarze 140 mm
- Wyjątkowa skuteczność hamowania
Ceny i dostępność
Dostawy modeli serii R z okazji 60. rocznicy mistrzostw świata do europejskich dealerów Yamaha rozpoczną się od listopada 2021 roku.
Zostaw odpowiedź