Na czasie
    Musisz zainstalować Jetpack plugin i włączyć "Statystyki".

Z okazji swojej 60. rocznicy uczestnictwa w motocyklowych mistrzostwach świata World Grand Prix, Yamaha wypuściła wersje specjalne R1, R7, R3 oraz R125. Są fantastyczne, mają piękne malowania i sporo dodatków, a będą dostępne także w Polsce!

Od redakcji: Poniżej znajdziecie oficjalny komunikat prasowy od Yamahy, w którym możecie poznać trochę wyścigowej historii. Jeżeli jednak bardziej zależy Wam na zdjęciach oraz cechach szczególnych każdego z czterech specjalnych modeli, to są one poniżej. Najpierw jednak oficjalny, także wypasiony, film promocyjny:

informacja prasowa

1961-2021: Yamaha od 60 lat uczestniczy w motocyklowych mistrzostwach świata World Grand Prix

Wyścigi są integralną częścią DNA firmy Yamaha od czasu kiedy fabryka została uruchomiona w dniu 1 lipca 1955 roku. Wtedy jej produkty pokazały swoją klasę na torze wyścigowym zaledwie kilka dni po założeniu firmy Yamaha Motor Company, gdy YA-1 wygrał wyścig Mount Fuji Ascent Race już podczas pierwszego startu 10 lipca.

Zachęcona tym sukcesem Yamaha wystartowała w pierwszym międzynarodowym wyścigu w Catalinie, w Stanach Zjednoczonych, w 1958 roku. W tym czasie firma tworzyła już jedne z najbardziej konkurencyjnych maszyn dwusuwowych i podjęto decyzję, aby dokonać sprawdzającego testu kierowcy i maszyny, wystawiając motocykl wyścigowy RD48 o pojemności 250 cm3 w Mistrzostwach Świata Grand Prix we Francji w maju 1961 roku. Rywalizacja na najwyższym poziomie wprowadziła firmę do gry i zapoczątkowała transformację marki w jedną z najbardziej utytułowanych i innowacyjnych marek motocykli na świecie.

Zaledwie dwa lata po debiucie Yamahy w GP kierowca Fumio Ito wygrał pierwszy w historii marki wyścig GP na maszynie RD56 podczas Grand Prix Belgii, a firma od tego dnia zawsze parła do przodu. W 1964 roku Yamaha zdobyła swoje pierwsze mistrzostwo świata, a także pierwszy tytuł konstruktora z Philem Readem w klasie 250 cm3, pierwsze z wielu zwycięstw w tej dekadzie. To był początek niesamowitej drogi dla wszystkich zaangażowanych w program wyścigowy firmy, a w ciągu ostatnich 60 lat Yamaha stała się jednym z najbardziej utytułowanych producentów, z ponad 500 zwycięstwami w wyścigach Grand Prix, 38 tytułami mistrzowskimi dla zawodników, 37 tytułami jako konstruktor i 7 tytułami dla zespołów.

Blok prędkości: Historyczne barwy wyścigowe Yamaha

W 1964 roku dział wyścigowy zadebiutował w Grand Prix w klasie 250 cm3 z nową białą owiewką z czerwonym paskiem i czerwonym przednim błotnikiem. To był dobry omen, a fabryczny zawodnik Phil Read zdobył pierwszy w historii Yamaha tytuł mistrza świata.

Ten odważny, prosty i dynamiczny czerwono-biały schemat kolorów wkrótce stał się znakiem rozpoznawalnym Yamahy w wyścigach Grand Prix i był prekursorem „bloku prędkości” Yamaha: prawdopodobnie najbardziej znaną i najbardziej lubianą kolorystyką, jaka kiedykolwiek pojawiła się na motocyklu wyścigowym.

Biała owiewka z czerwonym blokiem prędkości stała się ostatecznie wyścigowym schematem kolorów motocykli Yamaha w Europie przez następne dwie dekady, aż do ery Raineya i Lawsona. Niesamowita reakcja opinii publicznej na niedawne odsłonięcie fabrycznego M1 ze specjalną kolorystyką bloku prędkości z okazji 60. rocznicy pokazuje, że jest to jeden z najbardziej sugestywnych schematów kolorów firmy, który jest popularny wśród zawodników i fanów w każdym wieku. Prosty, dynamiczny, ponadczasowy i natychmiast rozpoznawalny blok prędkości na zawsze będzie kojarzony z Yamahą i jej bardzo udanymi kampaniami w mistrzostwach świata, z bardzo szczególnej epoki w historii firmy. 

Wspólne, najważniejsze cechy dla każdego modelu World GP 60th Anniversary:

  • Białe nadwozie z czerwoną grafiką bloku prędkości
  • Specjalny emblemat z okazji 60. rocznicy
  • Czerwony pasek wzdłuż górnej części zbiornika i tylnej części motocykla
  • Czerwony przedni błotnik
  • Żółta przednia tablica numerowa
  • Złote obręcze kół

Nowe modele serii R z okazji 60. rocznicy mistrzostw świata

Aby uczcić długą i znakomitą historię wyścigów Yamahy w Grand Prix, firma stworzyła barwy firmowe z okazji 60. rocznicy mistrzostw świata dla modeli R1, R7, R3 i R125 w 2022 roku.

Tak jak słynne maszyny Yamahy zdobywające mistrzostwa świata maszyny R1, R7, R3 i R125 w 60. rocznicę mistrzostw świata charakteryzują się czystą bielą nadwozia z mocnym poziomym czerwonym pasem i białymi pionowymi liniami tworzącymi czerwony blok prędkości. Ta autentyczna kolorystyka motocykla wyścigowego ma całkowicie czerwony przedni błotnik oraz koła w kolorze złota, podobnie jak zwycięskie motocykle fabryczne Yamaha, a ten ponadczasowy wygląd jest uzupełniony żółtą przednią tablicą na numer, emblematem rocznicowym i czerwonym paskiem biegnącym wzdłuż górnej części zbiornika paliwa i tylnej części motocykla.

Odkąd Yamaha zadebiutowała w GP w 1961 roku, odniosła ponad 500 zwycięstw w wyścigach Grand Prix z legendarnymi zawodnikami takimi jak Read, Ivy, Saarinen, Agostini, Roberts, Lawson, Rainey, Lorenzo i Rossi, a ostatnio Quartararo — i ta historyczna kolorystyka wyścigowa podkreśla związek między motocyklami wyścigowymi Yamaha, a każdym modelem serii R.

R1 World GP 60th Anniversary – najważniejsze cechy:

  • Czterocylindrowy silnik o pojemności 998 cm3 z wałem korbowym crossplane, rozwijający moc 200 KM
  • Nowoczesne elektroniczne systemy sterujące
  • Sześcioosiowy moduł bezwładnościowy z żyroskopem/czujnikami przyspieszenia przwtwarzający dane w 3D.
  • Tryby oddawania mocy (PWR)
  • System kontroli trakcji monitorujący kąt pochylenia motocykla (TCS) / system kontroli uślizgu (SCS)
  • System quickshifter (QSS)
  • Nowy 2-trybowy system ABS do kontroli hamowania (BC) na zakrętach
  • Nowy 3-trybowy system hamowania silnikiem (EBM)
  • Przepustnica ride-by-wire APSG
  • Aluminiowa rama typu Deltabox z krótkim rozstawem osi
  • Kratownicowy wahacz i tylny stelaż ze stopu magnezu
  • Obręcze kół ze stopu magnezu i 17-litrowy zbiornik paliwa wykonany z aluminium
  • Zestaw wskaźników z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem TFT
  • Nadwozie w stylu modelu M1

R7 World GP 60th Anniversary – najważniejsze cechy:

  • Kompaktowy silnik CP2 w technologii crossplane o wysokim momencie obrotowym i pojemności 689 cm3,
  • Ultrakompaktowa konstrukcja z czystym DNA serii R
  • Wysoka aerodynamiczna pełna owiewka z aluminiową dolną osłoną
  • Z przodu widelec upside-down Ø41mm o wysokiej specyfikacji
  • Tylny wahacz Monocross z na nowo zestrojonym amortyzatorem
  • Sprzęgło A&S:
  • Lekka rama kratownicowa z aluminiowym elementem centralnym dla optymalnej sztywności podwozia
  • Kierownica typu clip-on i lekkie sety podnóżków ze stylowymi osłonami pięt
  • Sportowa i swobodna pozycja jazdy
  • Agresywny przód z dwoma otworami chcarakterystycznymi dla serii R i diodami LED
  • Mocny przedni reflektor LED
  • Lekkie, dziesięcioramienne obręcze kół z aluminium
  • Radialne przednie zaciski z radialną pompą hamulcową Brembo
  • Konstrukcja kokpitu Supersport z pełnym panelem LCD
  • Centralny przedni kanał powietrzny w kształcie litery M
  • Mocne hamulce przednie 298 mm i tylne 245 mm
  • 13-litrowy zbiornik paliwa Slimline z głębokimi wcięciami na kolana
  • Tył w stylu serii R
  • Opona przednia 120/70, opona tylna 190/55

R3 World GP 60th Anniversary – najważniejsze cechy:

  • Wyjątkowy i lekki motocykl Yamaha klasy supersport.
  • Wysokoobrotowy 2-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 321cm, w układzie DOHC chłodzony cieczą, z 4 zaworami na cylinder, EU5
  • Kompaktowe i lekkie stalowe podwozie rurowe o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie
  • Stylistyka inspirowana M1 MotoGP®
  • Podwójne reflektory LED i światła pozycyjne w stylu R1
  • Wcięty zbiornik paliwa i niska kierownica w celu zapewnienia doskonałej ergonomii sportowej
  • Przedni widelec typu upside-down o skoku 37 mm i tylny amortyzator Monocross
  • Wielofunkcyjny, czytelny wyświetlacz LCD
  • Doskonała wydajność, wyjątkowa niezawodność i doskonała ekonomia
  • Zrównoważony rozkład masy 50/50 w celu zapewnienia łatwego prowadzenia
  • DNA serii R

R125 World GP 60th Anniversary – najważniejsze cechy:

  • Zaawansowany silnik 125 cm3 spełniający normę EURO 5 z układem zmiennych faz rozrządu
  • Znakomita wydajność spalania
  • Kompaktowa rama Deltabox
  • Lekki aluminiowy wahacz
  • Sprzęgło przeciążeniowe ze wspomaganiem (A&S) zapewnia optymalną kontrolę
  • Nadwozie serii R z podwójnymi reflektorami LED
  • 11-litrowy zbiornik paliwa
  • Wygląd inspirowany motocyklem M1 z MotoGP
  • Czytelny wyświetlacz LCD
  • Sportowa i komfortowa pozycja podczas jazdy
  • Szeroka tylna opona w rozmiarze 140 mm
  • Wyjątkowa skuteczność hamowania