Yamaha Niken GT 2023 - trójkołowy motocykl gruntownie odświeżony [opis, zdjęcia, film, dane techniczne] - Motogen.pl

Yamaha Niken GT, trójkołowy motocykl z pochylanymi kołami, otrzymała sporo nowości na 2023 sezon – w tym nową elektronikę i zmodernizowany silnik.

Jedną z nowości od Yamahy podczas wystawy EICMA 2022 jest odświeżony Niken GT. Ja osobiście jeździłem Nikenem GT w teście długodystansowym, a więc mam wyrobioną opinię na jego temat. Bardzo się polubiłem z 3-kołowym pochylającym się motocyklem, ale ewidentnie brakowało mu cech turystycznych. Teraz Yamaha dodaje wszystko, co potrzeba – a do tego nowoczesną elektronikę oraz zmodernizowany silnik.

Yamaha Niken GT 2023 – najważniejsze cechy

  • Dwa przednie przechylane koła – poczucie stabilności
  • Układ kierowniczy LMW-Ackermann
  • Nowy silnik 890 cm3 CP3 zgodny z Euro5
  • Nowy 7-calowy ekran TFT
  • Nowa łączność ze smartfonem
  • Nowa zintegrowana nawigacja pełnoekranowa Garmin
  • Nowy komputer ECU
  • Nowa przepustnica ride-by-wire
  • Przeprojektowane przełączniki kierownicy
  • Nowe podgrzewane manetki
  • Nowy quickshifter up&down
  • Nowe sprzęgło Assist & Slip
  • Nowa regulowana szyba +/- 70mm
  • Nowa komfortowa kanapa kierowcy
  • Przeprojektowana rama główna
  • Przeprojektowane tylne zawieszenie na dźwigienkach
  • Wyciszony design układu dolotowego
  • Przeprojektowany układ wydechowy
  • Nowa chłodnica
  • Twarde kufry z uchwytami

Film i zdjęcia – Yamaha Niken GT 2023

Niken GT 2023 – nowy silnik CP3

NIKEN GT 2023 otrzymuje znaczną poprawę osiągów i jakości jazdy dzięki nowo opracowanemu silnikowi EU5 o pojemności 890 cm3. Dzięki zwiększeniu pojemności silnika o prawie 5%, najnowsza generacja bardzo udanego silnika CP3 Yamahy jest odmianą konstrukcji zastosowanej w TRACER 9 GT i MT-09 – dwóch najpopularniejszych modelach w swoich klasach.

Podczas gdy podstawowa architektura jest podobna do zespołu napędowego stosowanego w tych modelach – rzędowy 3-cylindrowy, 12-zaworowy, 890cc, kompresja 11,5 : 1 i średnica cylindra x skok tłoka 78,0 x 62,1 mm – nowy silnik NIKEN GT jest dalszym rozwinięciem tego cenionego projektu.

Kluczową różnicą jest zastosowanie przeformułowanych czopów korbowodu o zwiększonej masie 8% – dających znaczącą zmianę charakteru silnika, która zapewnia większe przyspieszenie z postoju i daje większą łatwość obsługi oraz lepszą kontrolę przy niższych obrotach. Na rok 2023 nowy silnik NIKEN GT jest zamontowany z nachyleniem 5° do przodu dla optymalnego wyważenia podwozia, a aby to pomieścić, nowy silnik o pojemności 890 cm3 ma przeprojektowaną skrzynię korbową – ponadto nowa chłodnica charakteryzuje się zwiększoną wydajnością.

Yamaha Niken GT 2023: 7-calowy wyświetlacz TFT

Wrażenia z jazdy NIKEN GT wzniosły się na nowy poziom dzięki wyposażeniu w 7-calowy ekran TFT o wysokiej jasności, który podkreśla wyjątkowy charakter i wrażenie tej wyjątkowej maszyny.

Kolorowy wyświetlacz oferuje wybór trzech różnych motywów ekranu, z których każdy został zaprojektowany tak, aby pasował do różnych scenariuszy jazdy i osobistych preferencji, aby stworzyć poczucie harmonii między maszyną a kierowcą.

Łączność ze smartfonem

Aby zapewnić bogatsze wrażenia, NIKEN GT jest wyposażony w jednostkę sterującą komunikacją, która umożliwia kierowcy połączenie smartfona z maszyną za pomocą bezpłatnej aplikacji Yamaha MyRide-link. Po nawiązaniu połączenia za pomocą USB, Wi-Fi lub Bluetooth kierowca może wyświetlać informacje o połączeniach przychodzących, wiadomościach e-mail i wiadomościach na ekranie TFT, a za pomocą zestawu słuchawkowego podłączonego przez Bluetooth kierowca i pasażerowie NIKEN GT mogą również słuchać muzyki i odpowiadać na połączenia.

Różne menu i funkcje można wybierać za pomocą joysticka i przycisku Home na lewej kierownicy. Podczas postoju ekran TFT NIKEN GT można ustawić tak, aby wyświetlał wszystko, od raportów pogodowych po szczegółowe powiadomienia.

Nawigacja Garmin

Po połączeniu smartfona z aplikacją MyRide-link i pobraniu aplikacji Garmin Motorize* na podłączonym ekranie TFT może zostać wyświetlone okno nawigacji. Aplikację Garmin Motorize można obsługiwać za pomocą joysticka i przycisku głównego na lewej kierownicy, gdy maszyna jest nieruchoma. Aplikacja jest zablokowana na ekranie TFT i nie można jej obsługiwać za pomocą joysticka, gdy NIKEN GT jest w ruchu.

Aplikacja Garmin Motorize umożliwia kierowcy wybór spośród różnych rodzajów tras, takich jak najszybsza, najkrótsza, autostrada i inne, a szczegółowe wskazówki głosowe mogą być wysyłane do sparowanego zestawu słuchawkowego Bluetooth. Dane mapy są pobierane do smartfona, dzięki czemu kierowca NIKEN GT nadal ma dostęp do nawigacji, nawet jeśli zasięg smartfona może zostać przerwany w regionach górskich.

Funkcje nawigacyjne obejmują informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, szacowany czas przyjazdu i alternatywne trasy w celu uniknięcia zatorów – a aktualizacje w czasie rzeczywistym wyświetlają lokalne informacje o pogodzie, a także sytuację pogodową w wybranym miejscu docelowym. Garmin Motorize zawiera również ostrzeżenia dla motocyklistów, które dostarczają informacji o potencjalnych zagrożeniach, takich jak ostre zakręty – i wyświetlane są obowiązujące ograniczenia prędkości. Istnieje również widok skrzyżowań PhotoReal, który jest automatycznie wyświetlany w formacie podzielonego ekranu podczas zbliżania się do skrzyżowania, dając informacje o najlepszym pasie ruchu do wykorzystania przy następnym zjeździe.

Yamaha Niken GT 2023 – regulowana szyba

Aby zapewnić większy komfort na długich trasach dla motocyklistów o różnym wzroście, NIKEN GT jest wyposażony w nową szybę, która oferuje 70 mm ręcznej regulacji w górę i w dół za pomocą dźwigni obok ekranu. Nowa szyba została specjalnie zaprojektowany, aby rozprowadzać powietrze zarówno na zewnątrz kokpitu, jak i wokół niego, aby wyrównać ciśnienie powietrza dla płynniejszej jazdy.

Yamaha Niken GT 2023 – przeprojektowana komfortowa kanapa

Każda nowa funkcja w NIKEN GT została zaprojektowana tak, aby zapewnić lepszą jakość jazdy i lepsze osiągi, a nowa kanapa został specjalnie zaprojektowana, aby zapewnić lepszy dostęp stóp do podłoża. Dzięki zmienionemu kształtowi i innej grubości wyściółki w miejscu, w którym styka się z wewnętrzną stroną ud motocyklisty, nowe siedzenie sprawia, że wsiadanie i wysiadanie – oraz podpieranie stopami po zatrzymaniu – jest znacznie łatwiejsze i wygodniejsze.

Yamaha Niken GT 2023: Nowe przełączniki kierownicy, dwa gniazda zasilania, podgrzewane manetki

Nowe przełączniki kierownicy obejmują 5-kierunkowy joystick do obsługi różnych funkcji TFT, w tym wyświetlaczy smartfonów i nawigacji Garmin. Kokpit wyposażony jest w gniazdo USB-A – z gniazdem 12V pod siedzeniem. Dla całorocznego użytkowania NIKEN GT jest standardowo wyposażony w podgrzewane manetki.

Pełnowymiarowe twarde kufry boczne w Yamaha Niken GT 2023

Aby podkreślić doskonałe możliwości na długich trasach, NIKEN GT jest wyposażony w twarde boczne kufry o pojemności 30 litrów na stronę. Nowe uchwyty kufrów zapewniają bezpieczne mocowanie, a uchwyt pasażera jest wygodniejszy.

Yamaha Niken GT 2023 – Wysokiej jakości czarne wykończenie z częściami w kolorze brązowym

Czarne nadwozie, silnik i przód NIKEN GT podkreślają wygląd premium i potwierdzają flagowy status tego wyjątkowego Sport Tourera. Idealne dopasowanie i wysokiej jakości wykończenie nie ma sobie równych – a wygląd tej wyjątkowej maszyny jest dodatkowo wzmocniony przez brązowe koła i kluczowe części nadwozia, które wzmacniają jej wysoką specyfikację.

Yamaha Niken GT 2023 – ulepszona elektronika

Aby zapewnić najwyższy stopień kontroli, NIKEN GT jest wyposażony w szereg nowych układów elektronicznych. Przepustnica sterowana chipem Yamaha (YCC-T) i przepustnica elektroniczna ride-by-wire (APSG) zastępują system linek i cięgien poprzedniego modelu, aby zapewnić płynne i naturalne wyczucie przepustnicy. Układ wspomagania ruszania został również zmieniony, aby zapewnić bardziej naturalny poziom interwencji poprzez automatyczne utrzymywanie odpowiedniego poziomu obrotów po użyciu sprzęgła.

Ustawienia trybu D zostały zmienione, aby działały efektywnie z nowym silnikiem o wysokim momencie obrotowym 890cc, a kierowca może wybierać spośród ustawień „SPORT” (bezpośrednia reakcja przepustnicy), „STREET” (płynna reakcja przepustnicy) i „RAIN” (łagodna reakcja przepustnicy). W trybie „RAIN” maksymalna moc jest zmniejszona o 18%, aby zapewnić kierowcy łatwy w obsłudze charakter silnika zapewniający wysoki stopień kontroli.

Parametry systemu kontroli trakcji NIKEN GT również zostały dostosowane do zwiększonych osiągów nowego silnika, a system oferuje trzy poziomy interwencji – „1” oznacza minimum, a „2” jest maksymalnym, a także opcję „OFF”. Stopień interwencji układu kontroli trakcji jest również automatycznie dostosowywany do wybranego trybu D, aby zapewnić kierowcy optymalną kontrolę.

Aby dopasować się do możliwości długodystansowych, NIKEN GT jest również wyposażony w tempomat. Kierowca może aktywować system na 4 biegu lub wyższym i może regulować prędkość w krokach co 2 km/h, aby zapewnić większą wygodę i komfort.

Yamaha Niken GT 2023 – quickshifter w górę i w dół oraz sprzęgło A&S

Aby zapewnić skuteczne przyspieszenie, nowy, mocniejszy silnik NIKEN GT jest wyposażony w quickshifter, a system w modelu 2023 został ulepszony, aby oferować zarówno funkcje w górę, jak i w dół – podczas gdy poprzedni model był tylko w górę biegu na wyższy.

Wraz z nowym sprzęgłem Assist and Slipper (A&S) quickshifter pomaga utrzymać wysoki poziom stabilności NIKEN GT podczas zmiany biegów oraz podczas przyspieszania i zwalniania. 

Yamaha Niken GT 2023: Dopracowana konstrukcja ramy głównej

Unikalna rama główna NIKEN GT to specjalna konstrukcja z rur stalowych z przodu, która mieści przednie zawieszenie LMW, wraz z ramą główną z rury stalowej i tylnymi wspornikami z odlewu aluminiowego. Na rok 2023 kluczowe sekcje ramy głównej zostały przeprojektowane, aby spełnić wymagania nowego, mocniejszego silnika.

Zmienione tylne zawieszenie w Yamaha Niken GT 2023

Aby uzupełnić przeprojektowaną ramę i zapewnić idealną równowagę stabilności z przednią częścią LMW, zmieniono układ tylnego zawieszenia NIKEN GT. Całkowicie nowe ramię w dźwigienkach tylnego amortyzatora jest wykonane z kutego aluminium, co pozwala zaoszczędzić 236 g masy nieresorowanej w porównaniu z poprzednim elementem stalowym.

To nowe lekkie ramię ma zmieniony współczynnik wariancji dźwigienek, który wraz z nowymi ustawieniami tylnego amortyzatora i sprężyną amortyzującą o mniejszej średnicy, zapewniają płynniejszą jazdę solo oraz zapewniają skuteczniejsze działanie tylnego zawieszenia podczas jazdy z pasażerem.

Yamaha Niken GT 2023: Specjalnie zaprojektowane opony przednie

Podwójne pochylone koła przednie są wyposażone w 15-calowe opony radialne, które zostały specjalnie opracowane, aby spełnić szczególne wymagania przedniego układu kierowniczego LMW. Dzięki zoptymalizowanej równowadze sztywności i specjalnej mieszanki, przednie opony 120/17R15 i tylne 190/55R17 zapewniają doskonałe właściwości jezdne wraz ze zwiększonym poczuciem stabilności i pewności siebie związanym z systemem LMW Yamaha.

Yamaha Niken GT 2023 – Nowa konstrukcja układu dolotowego i wydechowego

Każdy szczegół NIKEN GT został oceniony i przeanalizowany w ramach misji Yamahy, aby uczynić go najlepszym sport-tourerem na długich dystansach, a dla jeszcze bardziej relaksującej i przyjemnej podróży, układ dolotowy i filtr powietrza zostały przeprojektowane z myślą o cichszej jeździe. Dostępny jest również nowy układ wydechowy spełniający wymogi EU5, a nowa konstrukcja zapewnia zwiększony prześwit, który pomaga zmniejszyć prawdopodobieństwo przypadkowego uszkodzenia.


Jedna odpowiedź

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany