Spis treści
MT-09 SP na 2021 dostaje widelec KYB i amortyzator Ohlins z pełną regulacją. Do tego tempomat i parę innych dodatków.
Na rok 2021 Yamaha zaprezentowała już zupełnie nowy model MT-09. Dostaliśmy mocniejszy silnik, niższą masę, lepsze podwozie i więcej elektronicznych dodatków, w tym IMU, a więc też zaawansowaną kontrolę trakcji i ABS
Yamaha MT-09 SP 2021
Wczoraj Yamaha pochwaliła się też modelem MT-09 SP — maszynę jeszcze ostrzejszą, inteligentniejszą i bardziej ekskluzywną, wykończoną w agresywnym stylu nawiązującym do motocykli klasy Supersport i wyposażoną w zawieszenie klasy premium.
MT-09 SP na filmie:
Kolory i grafika dedykowane modelowi SP
Unikatowa dla modelu MT-09 SP nowa kolorystyka Icon Performance inspirowana modelem R1M wyróżnia się niebiesko/czarnym wielotonowym lakierem na zbiorniku paliwa i kanałach powietrza, co nadaje jeszcze bardziej agresywnego i niepowtarzalnego wyglądu tej maszynie, stojącej na szczycie rodziny Hyper Naked. Wysokiej klasy wykończenie uzupełniają idealnie wkomponowane grafiki, a kolory nawiązujące do serii Supersport umacniają sportowy wizerunek motocykla i podkreślają bliskie powiązania technologiczne z R1M — najbardziej zaawansowaną Yamahą do użytku cywilnego, jaką kiedykolwiek zbudowano.
Tempomat
Oprócz obszernego pakietu elektronicznych układów wspomagających kierowcę, stosowanych w standardowym modelu MT-09, wersja premium MT-09 SP zawiera dodatkowo wygodny tempomat. Pracuje od 50 km/h i 4. biegu.
Wysokiej klasy przednie zawieszenie KYB
Wysokiej jakości przedni widelec KYB ma lagi o średnicy 41 mm pokryte wytrzymałą warstwą węgla diamentopodobnego (DLC), który zapewnia bardzo płynne i czułe działanie zawieszenia. Można w nim w pełni regulować napięcie wstępne oraz siłę tłumienia odbicia i dobicia, dzięki czemu kierowca zawsze jest w stanie dostroić zawieszenie do konkretnych warunków drogowych.
Dodatkowo ten zaawansowany technicznie widelec ma osobną regulację siły tłumienia dla niskich i wysokich prędkości, co dodatkowo zwiększa możliwości precyzyjnego dostrojenia.
Tylny amortyzator Öhlins
Wysokiej klasy przedniemu zawieszeniu dorównuje zawieszenie tylne, które wyposażono w amortyzator Öhlins. Umożliwia ono kierowcy pełną regulację dobicia i odbicia oraz zawiera wyprowadzony regulator napięcia wstępnego, pozwalający szybko i łatwo dobrać żądane ustawienie.
Ogółem tylne zawieszenie wprowadza do klasy Hyper Naked precyzję prowadzenia znaną z motocykli klasy Supersport.
Siedzenie z podwójnym przeszyciem
Unikatowe dla modelu MT-09 SP siedzenie z podwójnym przeszyciem i kontrastującymi szwami skonstruowano w taki sposób, aby kierowca miał wrażenie maksymalnego zespolenia z maszyną. Kształt siedziska i zbiornika paliwa, a także całościową ergonomię, opracowano według zasady Kanno Hyoka – czyli na podstawie odczuć i informacji zwrotnych przekazanych przez kierowcę testowego. Ten wyczerpujący proces daje gwarancję, że gotowy produkt będzie maksymalnie przyjemny w użytkowaniu.
Aluminiowy wahacz z anodowanego, szczotkowanego aluminium
Inną wyjątkową cechą modelu MT-09 SP jest pięknie wykończony wahacz o specjalnie szczotkowanej, anodowanej powierzchni, która doskonale pasuje do nowej ramy w kolorze krystalicznego grafitu. W połączeniu z innymi niepowtarzalnymi detalami, takimi jak żółta sprężyna w tylnym amortyzatorze Öhlins czy czarna zębatka napędowa, wahacz wersji SP podkreśla wrażenie produktu premium oraz sportowy wygląd, tego najlepszego w klasie modelu Hyper Naked.
Elementy podwozia unikatowe dla linii SP
Cechy specyficzne dla linii SP, takie jak anodowana czarna kierownica i dźwignie, zbiorniki płynu hamulcowego z przodu i z tyłu wykonane z przezroczystego, przydymionego plastiku oraz czarna zębatka napędowa, podkreślają status MT-09 SP jako najbardziej ekskluzywnego modelu Hyper Naked w swojej klasie.
Najważniejsze dane techniczne modelu MT-09 SP
Cechy specyficzne dla wersji SP:
- Specjalna kolorystyka „Icon Performance” inspirowana modelem YZF-R1M
- Tempomat
- Wysokiej klasy przednie zawieszenie KYB®
- Tylny amortyzator Öhlins
- Siedzenie z podwójnym przeszyciem
- Aluminiowy wahacz z anodowanego, szczotkowanego aluminium
- Dźwignie, kierownica i czarna tylna zębatka z anodowanego aluminium
- Zbiorniki płynu hamulcowego z przodu i z tyłu z przezroczystego, przydymionego plastiku
Cechy wspólne modeli MT-09 SP i MT-09:
- Nowy, 3-cylindrowy, chłodzony cieczą, 4-zaworowy silnik DOHC o pojemności 889 cm3, spełniający wymagania normy EURO 5
- Większa moc w każdym zakresie prędkości obrotowej silnika
- Wyższy o 7% maksymalny moment obrotowy osiągany przy niższych obrotach
- Maksymalna moc większa o 4 KM
- Nowe, lżejsza o 2,3 kg rama typu Deltabox, wykonana z aluminium odlewanego metodą CF (kontrolowane wypełnianie wnęki formy)
- Masa z płynami 189 kg — redukcja o 4 kg powoduje, że jest to najlżejszy motocykl typu naked w klasie 900 cm3
- Krótszy rozstaw osi poprawiający dynamikę prowadzenia
- Nowy, lekki aluminiowy wahacz
- Piękna, surowa „bezosłonowa” stylistyka nowej serii MT
- Wysoka jakość w każdym detalu, z ramą wykończoną w kolorze krystalicznego grafitu
- Pełne oświetlenie LED w charakterystycznym dla marki układzie Y z przodu i z tyłu
- Nowy system szybkiej zmiany biegów (quickshifter) działający w górę i w dół
- Ulepszone sprzęgło antyhoppingowe z funkcją docisku (A&S)
- Lekki i kompaktowy, nowy 6-osiowy moduł bezwładnościowy (IMU)
- Układy wspomagające kierowcę, rozpoznające pochylenie motocykla: TCS, SCS i LIFt, z trzema trybami interwencji
- ABS i system kontroli hamowania (BC)
- Wybór trybu pracy silnika D-MODE
- Nowe, ultralekkie 17-calowe, 10-szprychowe obręcze kół SpinForged
- Większa tylna opona 180/70-17, przednia bez zmian 120/70-17
- Kolorowy 3,5-calowy wyświetlacz TFT z przełącznikiem funkcji na kierownicy
- Radialna przednia pompa hamulcowa, dwie przednie tarcze o średnicy 298 mm
Galeria zdjęć – MT-09 SP 2021:
Yamaha MT-09 SP 2021 – dane techniczne:
Silnik | |
Typ silnika | 3-cylindrowy, 4-suwowy, Chłodzony cieczą, DOHC, 4-zaworowy |
Pojemność | 847cm³ |
Średnica x skok tłoka | 78.0 mm x 59.1 mm |
Stopień sprężania | 11.5 : 1 |
Moc maksymalna | 84.6kW (115 KM) @ 10,000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 87.5Nm (8.9kg-m) @ 8,500 obr./min |
Układ smarowania | Mokra miska olejowa |
Typ sprzęgła | Mokre, wielotarczowe |
Układ zapłonu | TCI |
Układ rozrusznika | Elektryczny |
Skrzynia biegów | Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa |
Napęd końcowy | Łańcuch |
Spalanie | 5.5l/100km |
Emisja CO2 | 127g/km |
Podwozie | |
Kąt wyprzedzania główki ramy | 25º |
Układ przedniego zawieszenia | Widelec teleskopowy |
Układ tylnego zawieszenia | Coil spring/Gas-hydraulic damper |
Skok przedniego zawieszenia | 137 mm |
Skok tylnego zawieszenia | 130 mm |
Hamulec przedni | Podwójny, hydrauliczny tarczowy, Ø298 mm |
Hamulec tylny | Hydrauliczny jednotarczowy, Ø245 mm |
Opona przednia | 120/70ZR17M/C (58W) (Tubeless) |
Opona tylna | 180/55ZR17M/C (73W) (Tubeless) |
Wymiary | |
Długość całkowita | 2075 mm |
Szerokość całkowita | 815 mm |
Wysokość całkowita | 1120 mm |
Wysokość siodełka | 820 mm |
Rozstaw kół | 1440 mm |
Minimalny prześwit | 135 mm |
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) | 193 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 14l |
Pojemność zbiornika oleju | 3.4l |
Zostaw odpowiedź