Yamaha FJR 1300 2004 - Motocykl Używany - opinia właściciela, wrażenia, wady i zalety, historia wersji 2001-2013 - Motogen.pl

Yamaha FJR 1300 jest jednym z najpopularniejszych motocykli turystyczno-sportowych. Piotrek jeździ taką od 10 lat. Poznaj wady, zalety, cechy, historię modelu, no i oczywiście opinię użytkownika. Zapraszamy do filmu i artykułu.

Bohaterem odcinka jest Yamaha FJR 1300 z roku 2004 oraz Piotrek, który jeździ tym motocyklem od ponad 10 lat. FJRa to świetny motocykl sportowo-turystyczny. Motocykl Piotrka miał pewien problem, w związku z tym wymagane były dwa przeszczepy silnika – na nowy, i znowu na oryginalny. Poznajcie wady i zalety FJRki, przekonajcie się o co chodzi z wymianą silnika, sprawdźcie opinię użytkownika. Zapraszamy na film!

Partnerzy cyklu „Motocykl Używany” na Motogen.pl to marki TRW, NGK, 4RIDE, EXIDE, Castrol. Dzięki za wsparcie!

Yamaha FJR1300 z roku 2004 – opinia właściciela:

Cykl „Motocykl Używany” w roku 2022 na motogen.pl

„Motocykl Używany” to nowy cykl na Motogen.pl, w którym użytkownicy prezentują swoje motocykle, mówią o ich wadach, zaletach, słabościach oraz o tym, dlaczego pokochali swój jednoślad.

W każdym odcinku przedstawiamy rys historyczny konstrukcji, kolejne generacje i zmiany oraz komentarz mechanika na temat słabych lub mocnych punktów pojazdu. Naszym ekspertem jest uznany tuner i zawodnik wyścigów na ¼ mili, ale przede wszystkim mechanik, Przemek Badowski z serwisu Speedbike.pl.

Do współtworzenia cyklu „Motocykl Używany” zapraszamy każdą i każdego z Was. Każdy motocyklista, który u nas wystąpi, otrzyma od nas pakiet części przygotowanych przez partnerów serii, marki: TRW, NGK, 4RIDE, EXIDE, Castrol – aby dalsze bezawaryjnie użytkowanie swojego motocykla stało się jeszcze łatwiejsze!

Cykl „Motocykl Używany” nie mógłby powstać bez wsparcia partnerów, a są nimi firmy:

  • TRW – akcesoria motocyklowe
  • NGK – układy zapłonowe
  • 4RIDE – polska marka akumulatorów i akcesoriów
  • EXIDE – wysokiej jakości akumulatory
  • Castrol – oleje i chemia motocyklowa

Yamaha FJR 1300 z lat 2001-2013 – historia modelu

Yamaha FJR 1300 z lat 2001 do 2013, a więc pierwsza generacja modelu dostępna jest już tylko, jako motocykl używany. Poznaj jej wady, zalety, historię zmian oraz naszą opinię na temat tego udanego turystyka…

Przez wiele lat Yamaha posiadała prawdziwą bombę cenową w segmencie dużych, szosowych modeli turystyczno-sportowych model FJ1100/1200. To ona była pierwszym modelem marki z dostępnym ABSem. Trwała, dynamiczna, wygodna – za sprawą sensownej ceny przez wiele lat świetnie radziła sobie na rynku.

yamaha fjr1300 wersja policyjna
Yamaha FJR 1300 wersja policyjna

Chociaż pierwsze modele trafiły na rynek w 1984 roku, w produkcji pozostała do 1997. Jej następca, zaprezentowany dopiero w 2000 roku, Yamaha FJR 1300 miała do zaoferowania jeszcze więcej, a na rynku przetrwała porównywalnie długo. Szybko bowiem okazało się, że jest lepsza praktycznie pod każdym względem…

Koncepcja

Motocykl narysowano dynamiczną kreską. Wygląda przy tym elegancjo. Jakość wykonania i zastosowane materiały były w Yamasze FJR1300 znacznie lepsze niż w serii FJ. Silnik otrzymał wreszcie chłodzenie cieczą, a kręgosłupem była aluminiowa rama.

Wprowadzony napęd wałem kardana był ukłonem w stronę dalszej turystyki. Użytkowników najbardziej irytowała pięciobiegowa skrzynia niejako „inspirowana” poprzednikiem. Kolejne przełożenie mogłoby zmniejszyć hałas, zużycie paliwa. Masa własna była spora i nieco ograniczała zwrotność i poręczność. Dobry balans motocykla ułatwiał dynamiczną jazdę po zakrętach, chociaż masa była tutaj pewną przeszkodą.

W moim odczuciu FJR była znacznie wygodniejsza od FJ zarówno pod względem naporu powietrza jak i pozycji oraz siedzenia. Niedługo po rozpoczęciu sprzedaży motocykl szybko zdobył uznanie wśród klientów jako pojazd bezawaryjny, wygodny, dynamiczny i zaskakująco poręczny. A przy tym wyposażony w ABS. W efekcie był chętnie zamawiany przez wiele lokalnych służb w różnych krajach.

Yamaha FJR 1300 zmiany

Już po trzech latach dokonano pierwszej modernizacji. Yamaha FJR1300 miała odtąd bardziej miękko zestrojone zawieszenia oraz wyższą szybę. Od tego momentu ABS zaczął być seryjny. Przy okazji zwiększono średnicę tarcz z 298 do 320 mm. Przednie kierunkowskazy zostały „wrysowane” w kształt owiewki, zmieniono schowki i nieznacznie przestylizowano motocykl.

W rok 2004 FJR weszła z nową pompa paliwa, dodano także grubsze maty izolacyjne. Kufry boczne odtąd stały się wyposażeniem standardowym. W 2005 roku wprowadzono model z automatycznym sprzęgłem. Zmiana biegów mogła się odbywać tradycyjnie nogą, lub przyciskami przy kierownicy.

Yamaha FJR1300
Jakość, która niewiele traci na wartości…

W kolejnym roku modelowym wydłużono przełożenie, zintegrowano pracę zacisków hamulcowych oraz wprowadzono regulację wysokości kanapy. Motocykl otrzymał nową ramę, wahacz oraz owiewki. W 2007 roku wprowadzono standardowe podgrzewane manetki.

Ostatnie modyfikacje przeprowadzono rok później: wyższa szyba i nowy ABS uaktualniły motocykl na tyle, że przetrwał do końca 2013 roku. Na kolejny przewidziano już tak zaawansowane zmiany, że możemy śmiało to uznać za wprowadzenie kolejnej generacji…

Solidna, ale mało odporna na „gleby”

Yamaha FJR 1300 to motocykl trwały. Serwis przewidziano co 10 tys. km a regulację luzów co 42 000 km. Wał kardana wyklucza konieczność smarowania łańcucha. W niektórych modelach słabym punktem jest wadliwie działający napinacz rozrządu, co wymaga rozbiórki silnika. Drugim słabym punktem jest uszczelniacz wału napędowego. Niestety, nawet niezbyt groźne upadki skutkują uszkodzeniem owiewek i tłumików, dlatego zestaw gmoli wydaje się tutaj wyposażeniem obowiązkowym.

Yamaha FJR 1300 nasza opinia

Yamaha FJR 1300 jest motocyklem drogim. Bez względu na rok produkcji. Najtańsze ogłoszenia poniżej 12 tys. zł dotyczą z reguły egzemplarzy powypadkowych bądź wymagających inwestycji. Rozsądne oferty znajdziemy od 14 tys zł, a kwota maksymalna to nawet 35 tysięcy złotych. Utrata wartości jest jednak niewielka a i podaż mocno ograniczona. Nic dziwnego, bowiem to bardzo wygodny, trwały, dynamiczny i świetnie zaprojektowany sprzęt.

Bez trudu pokonamy nim dalekie trasy z pasażerem i bagażem. Jazda na co dzień jest jak najbardziej możliwa, a dynamiczne przeloty nie zrobią na nikim większego wrażenia. Zwłaszcza na motocyklu. To świetna inwestycja na lata co potwierdzą dziesiątki wygranych w testach porównawczych.

Yamaha FJR 1300 Wady i zalety

Zalety:

-dynamiczny silnik

-Stabilne podwozie

-trwałość i jakość wykonania

-Uniwersalny charakter

-Bezobsługowy wał kardana

-Dobra ochrona

Wady:

-Brak 6 przełożenia

-wysoka cena

-masa


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany