Spis treści
Yamaha Fazer 600 popularny naked średniej klasy pojemnościowej. Poznaj dane techniczne, naszą opinię oraz historię tego modelu…
Dotychczas w uniwersalnej klasie średniej brylowała Yamaha XJ600N/S, a więc popularny i trwały, przyjazny, ale niezbyt dynamiczny pojazd dostępny w dwóch wersjach: jako golas i model z pół-owiewką wokół reflektora, określany dodatkowo przydomkiem 'Diversion’.
W 1995 roku otrzymała bardzo groźnego konkurenta, Suzuki GSF600 Bandit. Ten model dawał kierowcy coś więcej, niż klasyczny wygląd. Dysponował znacznie bardziej sportowym charakterem, przy zachowaniu zbliżonej uniwersalności i wygodzie jazdy. Niestety, osiągi Bandita deklasowały poczciwą XJtę.
Honda zapowiadała zastąpienie trwałej NTV650 pojazdem bardziej dynamicznym, dlatego Yamaha musiała reagować. W 1998 roku do salonów sprzedaży trafiła Yamaha Fazer 600.
Yamaha Fazer 600 dane techniczne
Yamaha Fazer 600 miał silnik wywodzący się ze sportowej (po prezentacji YZF-R6 spozycjonowanej jako sportowo-turystyczna) YZF-600R Thundercat. W Yamaha Fazer 600 moc osiągnęła wartość 95 KM, co pojazdowi o masie własnej 189 kg umożliwiało rozpędzenie do 100 km/h w 3.3 sekundy i osiągnięcie Yamaha Fazer 600 prędkości maksymalnej rzędu 215 km/h!
Podwozie otrzymało układ hamulcowy z zaciskami identycznymi jak w (wyznaczających wówczas trendy w swojej klasie) YZF-R1 i YZF-R6 oraz zawieszenie umożliwiające przeniesienie tego potencjału na asfalt. W wersji SP, od 2000 r. znajdziemy regulację napięcia wstępnego sprężyny, a od 2002 regulacja dostępna jest już w każdej wersji.
Yamaha Fazer 600 dane techniczne znajdziecie w tabeli poniżej.
Pojemność skokowa | 599 ccm |
599 ccm | Typ silnika |
Typ silnika | Rzędowy czterocylindrowy |
Ilość suwów | 4 |
Moc maksymalna | 95.00 KM (69.3 kW)) przy 11500 RPM |
Maksymalny moment obrotowy | 61.20 Nm (6.2 kgf-m or 45.1 ft.lbs) przy 9500 RPM |
Stopień sprężania | 12.0:1 |
Średnica cylindra x skok tłoka | 62.0 x 49.6 mm |
Liczba zaworów na cylinder | 4 |
Rozruch | Elektryczny |
System chłodzenia | Ciecz |
Waga na sucho | 189 kg |
Wysokość siodła | 790 mm |
Wysokość całkowita | 1,180 mm |
Długość całkowita | 2,080 mm |
Szerokość całkowita | 710 mm |
Prześwit | 130 mm |
Rozstaw osi | 1,415 mm |
Skok zawieszenia przedniego | 120 mm |
Skok zawieszenia tylnego | 120 mm |
Opona przednia | 110/60-ZR17 |
Opona tylna | 160/60-ZR17 |
Hamulec przedni | Dwutarczowy |
Średnica przedniej tarczy (lub bębna) | 298 mm |
Hamulec tylny | Jednotarczowy |
Średnica tylnej tarczy (lub bębna) | 245 mm |
Yamaha Fazer 600 części i słabe punkty
W Yamaha Fazer 600 osiągi i moc motocykla nie powodują szybkiego zużycia podzespołów. W Yamaha Fazer 600 części takie jak opony, łańcuch czy klocki hamulcowe wytrzymują długo. Zastosowanie sprawdzonych komponentów wpłynęło na dużą trwałość modelu. Motocykl nie cierpi na typowe wady więc jeśli znajdziecie zadbany, serwisowany egzemplarz z pewną historią, poza typowymi elementami eksploatacyjnymi nie powinniście bać się wejścia w dłuższy kontakt z tym udanym jednośladem.
Szczególnie warto zwrócić uwagę na stan króćców ssących guma, z której zostały wykonane, rzadko wytrzymuje dłużej niż 5-6 lat. Duży przebieg nie powinien stanowić problemu. Silnik bez trudu zniesie przebiegi rzędu 100 – 150 tys. kilometrów. Dobra informacja: interwał serwisowy regulacji luzu zaworowego określono na 42 000 km.
Yamaha Fazer 600 tuning
Najczęstsze modyfikacje to montaż akcesoriów turystycznych (stelaże, szyby, grzane manetki), ochronnych (gmole) a także sportowego tłumika. Często użytkownicy decydują się na poprawę dozowalności układu hamulcowego poprzez wymianę przewodów na te w stalowym oplocie.
W Fazerze przy włączonych światłach mijania świeci się tylko lewa żarówka (mimo że obydwie są takie same i mają takie samo gniazdo). Użytkownicy instalują przewód doprowadzający zasilanie tak, aby obydwie żarówki świeciły się po włączeniu świateł mijania. Znacząco wzrasta wówczas wydajność reflektora, co przekłada się na bezpieczniejszą jazdę w nocy. Pod względem wizualnym w Yamaha Fazer 600 tuning ogranicza się do nakładek na siedzenie, wymiany kierunkowskazów na mniejsze, zmianę kolorystyki itp.
Nasza opinia
Od strony praktycznej motocykl wypadał przyzwoicie. Mini owiewka zapewniała pewną izolację od warunków atmosferycznych, niezłe osiągi dużą dzielność mobilną, podwójna kanapa komfort jazdy dla dwóch osób a centralna podstawka łatwiejszą obsługę codzienną Yamahy. Motocykl okazał się wyjątkowo zwinny, poręczny i bardzo chętnie wykonywał wszelkie manewry. Na drogach o gorszej nawierzchni motocykl miał tendencję do 'trzepotania’ kierownicą. Montaż amortyzatora skrętu rozwiązywał sprawę. Uwagi krytyczne wzbudzał niezbyt precyzyjny wskaźnik paliwa oraz zbyt krótkie wysięgniki lusterek (warto zamontować akcesoryjne lub te z roczników 2002-2003).
Dość specyficzna pozycja ułatwia jazdę miejską, ale w trasie, szczególnie dla kierowców o słusznym wzroście, bywa uciążliwa. Wysokość owiewki (nieco lepiej wypadają roczniki 2002-2003, których owiewka wyraźnie nawiązuje stylistyką do Yamhay YZF-R1) powoduje, że będą odczuwać niezbyt przyjemny napór na barki i ramiona, a kształt zbiornika wymusi szerokie rozchylenie nóg. Jednak kilku zaprzyjaźnionych właścicieli twierdzi, że przebiegi dzienne rzędu 700 km nie stanowią dla naszego organizmu wyzwania.
Yamaha Fazer 600 cena
Motocykl w zależności od stanu, rocznika i wyposażenia znajdziemy w przedziale 5000-12000 zł. Biorąc pod uwagę jej trwałość, praktyczność, osiągi i relację ceny do jakości: cena Yamaha Fazer 600 wydaje się okazją. W końcu obcujemy ze świetnym pojazdem na co dzień i do okazjonalnej turystyki. Zadowoli każdego kierowcę, który szuka sprawnego, uniwersalnego i trwałego pojazdu. A do tego całkiem ładnego…
Zobacz także Yamahę MT 01, SR500 oraz FZ1!
Błąd w specyfikacji, przednia opona to 110/70ZR 17.