Ważne zmiany! Euro NCAP zajmie się bezpieczeństwem motocyklistów! - Motogen.pl

Euro NCAP już w 2023 wprowadza pierwsze nowości w testowaniu samochodowych systemów bezpieczeństwa, względem motocyklistów. Do 2030 roku zapowiadane są poważne i ważne zmiany!

źródło: FEMAmotorcycling.eu
autor tekstu oryginalnego: Dolf Willigers
grafika główna: abdynamics.com

Wraz ze wzrostem popularności różnych systemów wspomagających bezpieczeństwo w samochodach (ADAS), coraz głośniej mówiło się o tym (na przykład w naszej publikacji w 2021 roku), że wspomniane systemy ignorują motocykle – co w praktyce powoduje jeszcze większe zagrożenie.

Wszystko wskazuje na to, że sytuacja właśnie mocno się zmienia. Główna agencja kontrolująca bezpieczeństwo samochodów w Europie, czyli Euro NCAP, dnia 9 września opublikowała plan „Vision 2030: a Safer Future For Mobility” (zobacz w pdf). Jest to nie tylko plan rozwoju programów testowania bezpieczeństwa, ale także wskazówka dla producentów pojazdów.

Jak donosi FEMA, czyli Federacja Europejskich Związków Motocyklowych, z planu wynika, że większy nacisk położony zostanie m.in. na testowanie automatycznych systemów wspierających kierowcę; systemów badających jego zmęczenie; czy weryfikację łatwości obsługi wszystkiego. Testowane będą także funkcje związane z V2V, V2I oraz V2X, czyli autonomiczna komunikacja z innymi pojazdami, z infrastrukturą oraz ze wszystkim (tzw. internet rzeczy).

Testy Euro NCAP zajmą się bezpieczeństwem motocyklistów!

Jak przeanalizowała FEMA, w planie Vision 2030, agencja Euro NCAP położyła także spory nacisk na bezpieczeństwo segmentu PTW, czyli Powered Two Wheelers, czyli po prostu jednośladów z silnikiem. Wyszczególnić można kilka podpunktów.

  1. Testy wypadkowe będą miały nowe scenariusze, lepiej wliczające pieszych, cyklistów oraz – po raz pierwszy – motocyklistów.
  2. Weryfikując aktywne bezpieczeństwo, testy będą mniej wyidealizowane, lepiej symulując sytuacje rzeczywiste, pogodowe oraz czynnik ludzki.
  3. Testy obejmą też komunikację „internetu rzeczy” dzięki 4G i 5G, pomiędzy pojazdami oraz infrastrukturą i innymi pojazdami i użytkownikami dróg.
  4. Scenariusze wypadków prowadzone będą nie tylko na trasach, ale też w innych sytuacjach. Już od 2024 roku pojawią się testy wypadków samochodów z motocyklami (ważny kamień milowy!), wzdłużne wypadki z narażonymi uczestnikami ruchu, czy testowanie systemów asystujących w rozpoznawaniu prędkości.
  5. Testy samochodów z AEB (Automatic Emergency Braking) będą teraz zawierały „przeciwników” w postaci pieszych, cyklistów i motocyklistów. Scenariusze będą dalej rozwijane o więcej sytuacji spotykanych w życiu, na skrzyżowaniach.
  6. Testy będą prowadzone w zróżnicowanych warunkach pogodowych i oświetleniowych, co ma lepiej symulować prawdziwe sytuacje. Będzie także zmieniany wygląd różnych przeszkód infrastruktury.
  7. Skuteczniej weryfikowane będzie pogorszenie skuteczności systemów ADAS wraz z pogarszającymi się warunkami pogodowymi.
  8. Więcej motocykli i jednośladów pojawi się w scenariuszach unikania wypadków. Zwiększona zostanie prędkość. Jednoślady zostaną także dodane do scenariuszy dla lekkich i ciężkich ciężarówek.
  9. Możliwe, że Euro NCAP zajmie się także testowaniem systemów bezpieczeństwa obecnych w motocyklach (jak ABS, zakrętowy ABS, kontrole trakcji, wykrywanie przeszkód w martwym polu, eCall itp…) aby wskazać konsumentowi te, które działają najbardziej skutecznie. Testy mogą być także rozszerzone o weryfikowanie odzieży PPE.

Zmiany na lepsze – pierwsze już w 2023!

Wszystkie opisywane zmiany należy przyjąć z radością. Zwiększone zainteresowanie motocyklami (oraz jednośladami, pieszymi i wszystkimi innymi narażonymi użytkownikami ruchu) oznacza, że obszary te będą skuteczniej badane przez Euro NCAP, a to oznacza, że producenci poświęcą więcej uwagi na odpowiednie dopracowanie swoich sytemów.

Powyższy plan dotyczy najbliższych kilku lat… Jednak pierwsze poważne zmiany wchodzą już w 2023 roku. W procedurze weryfikowania bezpieczeństwa samochodów wdrożony zostanie nowy element polegający na teście systemów zwanych AEB/LSS VRU. Chodzi o skuteczniejsze testowanie i więcej scenariuszy dla systemów hamujących i ostrzegających, w których to scenariuszach pojawi się więcej jednośladów

– AEB = Autonomous Emergency Braking = autonomiczne hamowanie awaryjne;
– LSS = Lane Support Systems – systemy utrzymania w pasie ruchu;
– VRU = Vulnerable Road Users – niechronieni uczestnicy ruchu.

FEMA rozpoczęła współpracę z Euro NCAP w zakresie doskonalenia procedur mających na celu podniesienie bezpieczeństwa kierowców jednośladów.

Euro NCAP wyjaśnia sprawę autopilotów zabijających motocyklistów

W poprzednim artykule wspominaliśmy, że autopiloty Tesli zabijają motocyklistów, a agencje weryfikujące bezpieczeństwo nic z tym nie robią. Euro NCAP za pośrednictwem FEMA wystosowało krótkie wyjaśnienie.

Euro NCAP chce wyjaśnić, że wspomniane wypadki zdarzyły się w USA i nie powinny być łączone z testami Euro NCAP, ponieważ europejskie normy homologacyjne różnią się od norm amerykańskich. Inne są także warunki jazdy, co (w zależności od regionu) prowadzi do różnych algorytmów decyzyjnych dla systemów aktywnego bezpieczeństwa.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany