Kawasaki ER-5, poprzednik ER-6 był produkowany 10 lat i zbudował solidną rzeszę zadowolonych fanów. W stosunku do konkurencji wypadał bardzo przyzwoicie. Jednak w pierwszym dziesięcioleciu XXI wieku klienci oczekiwali nieco więcej a konkurencja reagowała szybko. W 2005 roku Kawasaki zaprezentowało bliźniacze motocykle złotego środka: gołego ER-6N i dysponującego owiewką ER-6F.

Udany od początku

Kawasaki pod względem konstrukcyjnym stworzyło nowość: całkowicie od podstaw zaprojektowano zawieszenia i  ramę, przesuwając amortyzator na prawą stronę. Tłumik trafił pod silnik, zastosowano także tarcze typu wave. Za dopłatą można było zamówić ABS. Całościowo motocykl wyglądał bardzo obiecująco.

Kawasaki ER-6N
Kawasaki ER-6N

Założenia konstrukcyjne silnika pozostały podobne do ER-5, zwiększono jednak pojemność i dodano układ wtryskowy. Ciekawostką było zastosowanie kasetowej skrzyni biegów – do naprawy skrzyni nie trzeba było demontować silnika. Motocykl był dynamiczny a zestrojenie zawieszenia umożliwiało przekucie potencjału silnika w szybką jazdę.

Kawasaki er-6f 2005
Kawasaki ER-6F z 2005 r…

Zmiany

Duża zwrotność, oszczędny ale dynamiczny silnik, nisko umieszczona kanapa, niewielka masa oraz dobre hamulce spawiły, że ER-6 pokonał w testach Suzuki Bandita i SV650 650, Hondę CBF600, oraz Yamahę FZ6. Kawasaki poddawało ER-6 ciągłym zmianom. Najwięcej z nich zastosowano w 2009 roku. Usztywniono i zwężono ramę, zmodernizowano wahacz a w widelcu utwardzono zestrojenie. Mocowania silnika otrzymały gumowe tuleje, co ograniczyło drgania. Zmieniło się także zestrojenie wtrysku i dopracowano jakość wykonania. Wersja z pełną owiewką otrzymała zmiany stylistyczne, najbardziej zauważalne w obrębie reflektora (podwójnego w miejsce pojedynczego).

W 2012 roku znów skorygowano kształt ramy, oraz przestylizowano obydwa modele. Zmieniono także wygląd deski rozdzielczej. W wersji N nowy był także reflektor. Model obudowany otrzymał regulowaną szybę i zmienione mocowanie kierunkowskazów a obydwa modele wygodniejszą i obszerniejszą kanapę. W 2016 roku ER-6 został zastąpiony przez Kawasaki Z650.

Kawasaki ER-6F po liftingu z 2012 roku
Kawasaki ER-6F 2012…

Awaryjność

Największym problemem w Kawasaki ER-6 był zbyt miękki amortyzator podczas jazdy z dużym obciążeniem. We znaki daje się także korozja spawów ramy. Poza tym brak typowych awarii. ER-6 to model trwały i pozbawiony typowych bolączek. Do tego wszystkiego rozpędza się do 200 km/h a pierwszą setkę osiąga w 4 sekundy. Czy zatem polecamy zakup tego modelu?

Nasza opinia

Zdecydowanie tak. Motocykl jest trwały, bezawaryjny, zwrotny, dynamiczny i ładny. Zaawansowani kierowcy wykorzystają jego potencjał, ale łagodna charakterystyka będzie przyjazna dla początkujących. Polecamy Wam zwłaszcza wersję z owiewką i ABS: sprawdzi się w weekendowej turystyce nie generując kosztów, ochroni przed deszczem i umożliwi codzienne dojazdy do pracy. W razie potrzeby dotrzyma tempa mocniejszym sportom,  będzie też dobry do pierwszych kroków na niezbyt szybkim torze. Podaż motocykli jest duża a w zależności od stanu i rocznika ceny wahają się od 5 do 22 tysięcy złotych.

Dane techniczne (model 2014)

Silnikrzędowy 
Układ i liczba cylindrówrzędowy, cylindrów: 2 
Średnica cylindra83,0 mm 
Skok tloka60,0 mm 
Pojemność skokowa649 cm3 
Rozrząddohc 
Liczba zaworów na cylinder4
Moc maksymalna kW53 kW 
Moc maksymalna KM72 KM 
Przy obrotach/min8500 obr/min 
Maksymalny mom obr66,0 Nm 
Przy obrotach/min7000 obr/min 
Zasilaniewtrysk 
Rozrusznikb.d. 
Stopień sprężania10,8
Liczba biegów6
Napęd tylnego kołałańcuch 
System oczyszczania spalinkatalizator regulowany + system dopalania spa 
Rama – budowarama kratownicowa, stalowa
Skoki zawieszeń przód125 mm 
Skoki zawieszeń tył130 mm 
Hamulce przóddwie tarcze 
Hamulce tyłjedna tarcza 
ABSjest 
Rozstaw osi1410 mm 
Kąt główki ramy65,0 ° 
wyprzedzenie110 mm 
Rozmiar opon przód (szerokość/profil-średnica)120/70 ZR 17 
Rozmiar rozmiar opon tył (szerokość/profil-średnica)160/60 ZR 17 
Wysokość siedzenia805 mm 
Pojemnosć zbiornika paliwa16,0 l 
Rezerwab.d. 
Masa własna211 kg 
Ładownośc198 kg 
Dopuszczalna masa całkowita411 kg 
Prędkość maksymalna205 km/h 
Masa z paliwem213 kg 
Przyspieszenie 0-100 km/h4,0 s 
Średnie zużycie paliwa3,9 l/100 km 
Więcej w Motocykle, Używane, Wyróżnione
Trajki z motocykli: R1, VFR750F, GS750G, V-Roda, Hayabusy, ZX12R…

Czasami rozbicie motocykla może być początkiem drugiego życia dla podzespołów. Niektóre z poniższych pojazdów przypominają sprzęty z filmu Mad Max,...

Zamknij