Uwaga! Yamaha zmienia swoje logo! 70-lecie firmy! (Spojler: pozostaje niemal takie samo, ale...) - Motogen.pl

Logo Yamahy ulega delikatnym zmianom, staje się spłaszczone. Przy okazji powstaje logo 70th Anniversary na 70. rocznicę powstania motocyklowej marki Yamaha!

Być może pamiętacie dramat, jaki rozegrał się w motoryzacyjnym internecie pod koniec 2024 roku, kiedy to Jaguar zmienił swoje logo, a wszyscy zaczęli wyć, że nowy logotyp jest nędzny w porównaniu z poprzednim (nie nam to oceniać). Na szczęście w przypadku Yamahy nie ma żadnych drastycznych zmian, uf!

Japończycy publicznie zakomunikowali o modyfikacji komunikacji wizualnej dnia 10 stycznia 2025 roku i zapowiedzieli, że zmiany będą stopniowo wprowadzane globalnie (mówimy tu nie tylko o stronach internetowych, ale też o znaczkach na motocyklach oraz neonach na fasadach salonów).

Adnotacja, od redakcji: Pierwotnie informacje tę opublikowaliśmy jeszcze w styczniu, gdy znaleźliśmy ją na japońskiej stronie korporacji Yamaha. Niedługo później artykuł "zdjęliśmy" ze strony, ponieważ nieopatrznie wyprzedziliśmy bieg zdarzeń. Europejski oddział Yamahy, przed publicznym zaprezentowaniem logo, chciał przeprowadzić komunikację z klientami i partnerami biznesowymi - aby wszystko przebiegło w najlepszych warunkach. Przez naszą przedwczesną logo wywołaliśmy niepotrzebne zamieszanie. Przepraszamy!

Yamaha Motor świętuje 70-lecie tworzenia w duchu Kando

Przeczytajcie oficjalny komunikat Yamahy na temat logotypu, wraz z ciekawostką o pierwszym motocyklu Yamaha. W kolejnych akapitach znajdziecie porównanie starego i nowego logo, a także kolejną ciekawostkę, tym razem muzyczną.

-oficjalny komunikat-
Yamaha Motor z dumą obchodzi 70. rocznicę powstania marki. By upamiętnić ten ważny moment, firma prezentuje zmodyfikowane logo i towarzyszące mu video, które oddaje hołd bogatemu dziedzictwu Yamahy, podkreśla jej misję i podstawowe wartości, a jednocześnie ukazuje sedno jej wizerunku – Revs Your Heart.

Założona 1 lipca 1955 roku przez wizjonera Genichi Kawakamiego, Yamaha Motor narodziła się z odważnym duchem innowacji i wkroczyła na rynek motocyklowy pełen silnych graczy. Firma wprowadziła na rynek swój pierwszy motocykl, YA-1, nazywany „Czerwoną ważką”, chłodzony powietrzem, 2-suwowy, jednocylindrowy silnik o pojemności 125 cm3, który ucieleśnił perfekcyjne wykonanie, kreatywność i doskonałość marki. Aby potwierdzić wysoką jakość swoich maszyn, Yamaha wystawiła do wyścigu YA-1 zaledwie dziesięć dni po założeniu firmy ‑ w trzecim wyścigu Mount Fuji Ascent Race i pierwszym Asama Highlands Race w jednym roku. W obu wyścigach YA-1 zwyciężyła w klasie 125 cm3. Po dziś dzień te wczesne triumfy uosabiają naszego ducha współzawodnictwa, który motywuje nas do rywalizacji na najwyższym poziomie.

Od samego początku Yamaha zawsze realizowała swoją misję, aby dostarczać klientom filozofię Kando za pośrednictwem swoich produktów i usług. Kando to japońskie słowo, które wyraża głębokie zadowolenie i ekscytację, jakie odczuwa się w kontakcie z rzeczami o wyjątkowej wartości, jakości i osiągach. To ekscytujące uczucie, które dodaje życiu emocji i pobudza serca naszych klientów i nasze. Przez 70 lat wytrwałego dążenia do doskonałości, projektujemy, rozwijamy i wytwarzamy produkty oraz usługi — również poprzez wymianę technologii opracowywanych przez nasze zespoły wyścigowe i projektowe — które przekraczają oczekiwania klientów. I będziemy robić to nadal, kierując się i inspirując naszymi pięcioma wartościami:

  • Innowacja: ciągle poszukujemy nowych i oryginalnych pomysłów z różnych kreatywnych perspektyw, których nie ograniczają konwencje i obowiązujące normy. 
  • Pasja: staramy się znajdować i zapewniać naszym klientom to, co ich uszczęśliwia, a cały ten proces sprawia nam wielką radość. 
  • Zaufanie: nasze produkty i usługi mają zapewniać naszym klientom poczucie zaufania i spokoju poprzez ich jakość. 
  • Emocje: staramy się dostarczać produkty i usługi, które fascynują zmysły swą artystyczną estetyką i tworzą długotrwałe wspomnienia.
  • Więzi: Staramy się podbijać serca ludzi na całym świecie i stworzyć z nimi więź poprzez tworzenie wartości, która przekracza ich oczekiwania.

„Siedemdziesiąt lat naszej firmy to niezwykły kamień milowy, a my jesteśmy zaszczyceni mogąc świętować i być częścią tego dziedzictwa. Podróż Yamaha Motor została ukształtowana przez bogatą historię pełną licznych osiągnięć i doświadczeń, na których opierają się nasze wartości. Wartości te napędzają nas obecnie do dążenia do doskonałości we wszystkim, co robimy, w celu ciągłego rozwoju, innowacji i tworzenia Kando dla naszych klientów. Pragnę z tego miejsca pogratulować naszej japońskiej firmie-matce z okazji jej 70-lecia. Ten sukces nie byłby możliwy bez zaangażowania i wsparcia wszystkich. Dziękuję naszym klientom, pracownikom, sieci dystrybutorskiej i dostawcom, że towarzyszyliście nam w tej podróży i wspólnie z nami pokonywaliście kolejne wyzwania. Za następne 70 lat sukcesów!” — Olivier Prévost, Prezes Zarządu Yamaha Motor Europe

Z okazji jubileuszu firma pokazała specjalne logo na 70-lecie. Zaprojektowane zgodnie z koncepcją „Wszystko zaczyna się od wyzwania” logo jest inspirowane wyścigową tablicą z numerem, która widniała na YA-1 w 1955 roku. Yamaha będzie obchodzić swoją rocznicę i upamiętniać swoje dziedzictwo przez cały rok, przybliżając filozofię Kando (tworzenie doświadczeń pełnych głębokich emocji) wszystkim, których to zaciekawi.
-koniec komunikatu-

Nowe logo Yamaha od 2025

nowe stare logo yamaha porównanie 2025
Stare i nowe (od 2025) logo Yamaha Motor Co. Ltd.

Jak widać, zmiana jest kosmetyczna. Typografia logotypu (czyli napisu) pozostaje identyczna. (Nie zwracajcie uwagi na zmianę odcienia koloru czerwonego, to wina naszego nieudolnego grafika Jędrzejaka.) Modyfikacji ulega sygnet, czyli okrąg z trzema skrzyżowanymi sygnetami. Producent zrezygnował z wypukłości i rozbłysków, na rzecz wyglądu płaskiego i dwuwymiarowego. Jak komunikuje firma, nowy sygnet „został zaprojektowany z myślą o zastosowaniach cyfrowych”. Co ciekawe, jest to pierwsza zmiana motocyklowego logo od 27 lat.

Dopisek Revs Your Heart widoczny jest już w komunikacji Yamahy od wielu lat, a oznacza dosłownie „kręci Twoim sercem”. Ale jest coś jeszcze z nowości!

Logo „70th Anniversary” na urodziny Yamahy

Ten japoński producent motocykli został założony w 1955 roku (przeczytaj o historii Yamahy), a to oznacza, że w bieżącym roku 2025, Yamaha obchodzi swoje 70. urodziny! Z okazji okrągłego jubileuszu zaprezentowane zostało także dodatkowe, specjalne logo „70th Anniversary”.

Logo „70th Anniversary” na urodziny Yamaha Motor w 2025

Głosy w internecie narzekają, że to logo jest wręcz dramatycznie proste, niczego nie przedstawia i nie komunikuje marki. Yamaha z kolei twierdzi, że jubileuszowe logo bazuje na wyścigowym numerze, który był używany na pierwszym wyścigowym motocyklu Yamahy, niedługo po założeniu firmy. Domyślamy się, że rocznicowe logo będzie prezentowane w parze z logiem marki Yamaha, a jak twierdzi firma: „logo używane będzie przy okazji różnych wydarzeń, narzędzi marketingowych czy na przedmiotach reprezentujących markę w całym roku, zarówno wewnętrznie jak i zewnętrznie, aby podkreślać ten kamień milowy [70. urodziny]”.

Czy możemy spodziewać się widowiskowych, jubileuszowych wersji różnych motocykli Yamaha, a szczególnie z rodziny XSR? Na to liczymy!

A teraz czas na małą (ale ważną!) ciekawostkę!

Yamaha (ta od fortepianów) to inne logo i oddzielna firma – różnice

Na pewno słyszałeś, że poza motocyklami, Yamaha produkuje też fortepiany (oraz przeróżny sprzęt związany z branżą muzyczną i dźwiękową). Masz rację. Tak się składa, że muzyczna Yamaha (dokładnie: Yamaha Corporation) ma znacznie dłuższą historię sięgającą aż 1887 roku. Motocyklowa Yamaha (dokładnie: Yamaha Motor Co. Ltd.) powstała w 1955 roku i dziś z praktycznego punktu widzenia są to oddzielne firmy.

„Muzyczna” Yamaha Corporation posiada oddzielną tożsamość prawną oraz inne logo, które od „motocyklowej” Yamahy różni się trzema aspektami:

  • Kolor fioletowy, zamiast czerwonego.
  • Końcówki kamertonów nie dotykają okręgu.
  • Asymetryczna czcionka, w której środkowa sekcja litery M jest krótsza.
Logo "muzyczne" Yamaha Corporation
„Muzyczne” logo Yamaha Corporation

P.S.: W listach do redakcji (ta, jasne) pytacie, o co chodzi z wieloma wcieleniami Tomaziego na grafice głównej tego artykułu. Zdjęcie pochodzi z testu MT-09 SP 2024, kiedy to zastanawialiśmy się nad dziwnym zestawieniem kolorystycznym poszczególnych podzespołów motocykla. Sprawdź!


Leave a Reply

Your email address will not be published.