Spis treści
Brytyjski Triumph Daytona 660 kontra japoński Suzuki GSX-8R. Oba nowoczesne, oba ekscytujące, choć nie najmocniejsze w swojej klasie. Który z nich wybrać, który okaże się lepszy? Porównujemy dwa popularne instasporty.
InstaSporty to motocykle, które pozwalają poczuć sportowe emocje, nie tracąc przy tym nic z codziennej praktyczności. W tym zestawieniu przyjrzymy się dwóm ciekawym propozycjom: Triumph Daytona 660 oraz Suzuki GSX-8R. Oba motocykle mają niezaprzeczalny sportowy charakter, ale różnią się pod względem konstrukcji, silnika oraz – przede wszystkim – tym, jak jeżdżą. Który model będzie lepszym wyborem?
Silnik i napęd – Daytona 660 vs GSX-8R
Parametr | Triumph Daytona 660 | Suzuki GSX-8R |
---|---|---|
Pojemność | 660 cm³ | 776 cm³ |
Układ | 3-cylindrowy rzędowy | 2-cylindrowy rzędowy |
Moc | 95 KM @ 11 250 obr./min | 85 KM @ 8 500 obr./min |
Moment obrotowy | 69 Nm @ 8 250 obr./min | 78 Nm @ 6 800 obr./min |
Skrzynia biegów | 6-biegowa | 6-biegowa z quickshifterem |
Spalanie (dane producenta) | 4,9 l/100 km | 4,2 l/100 km |
Triumph Daytona 660 stawia na zadziorną trzycylindrówkę, co zapewnia bardziej liniowe dostarczanie mocy i wysoki moment obrotowy już od dołu obrotomierza. Na dwucylindrową jednostkę Suzuki GSX-8R też narzekać nie można – mocno kopie w dolnym i średnim zakresie, ma nieco wyższy moment obrotowy, ale oferuje mniej mocy na „samej górze” obrotomierza. Quickshifter w standardzie w Suzuki to duża zaleta i łyk sportowych doznań.
Wyposażenie i elektronika – Triumph Daytona 660 vs Suzuki GSX-8R
Funkcja | Triumph Daytona 660 | Suzuki GSX-8R |
---|---|---|
ABS | Tak | Tak |
Kontrola trakcji | Tak (2 tryby) | Tak (3 tryby) |
Tryby jazdy | 3 (Rain, Road, Sport) | 3 (A, B, C) |
Quickshifter | Opcjonalnie (dwukierunkowy) | Tak (dwukierunkowy) |
Wyświetlacz | Cyfrowy LCD/TFT | Cyfrowy, 5-calowy TFT |
Grzane manetki | Opcja | Opcja |
Poj. zbiornika paliwa | 14 l | 14 l |
Pod względem elektroniki Suzuki wypada lepiej dzięki bogatszemu pakietowi systemów wspomagających (SDMS) oraz znacznie nowocześniejszemu niż w Daytonie wyświetlaczowi TFT. Triumph oferuje bardziej klasyczne podejście, ale jego systemy są intuicyjne i skuteczne.
Zawieszenie – Daytona 660 vs GSX-8R
Cechy | Triumph Daytona 660 | Suzuki GSX-8R |
Przednie zawieszenie | Showa SFF-BP | Showa SFF-BP |
Tylne zawieszenie | Showa monoshock RSU z regulacją napięcia wstępnego | Amortyzator Showa z regulacją napięcia wstępnego |
Oba motocykle korzystają z zawieszenia Showa SFF-BP, co zapewnia podobne doznania z jazdy i pełną kontrolę nad tym, co dzieje się z przednim kołem. Szkoda, że żaden z modeli nie oferuje pełnej regulacji zawiasu, co może być ograniczeniem dla bardziej wymagających użytkowników.
Hamulce – Triumph kontra Suzuki
Cechy | Triumph Daytona 660 | Suzuki GSX-8R |
Przednie hamulce | 2 tarcze 310 mm, radialne zaciski 4-tłoczkowe | 2 tarcze 310 mm, radialne zaciski Nissin 4-tłoczkowe |
Tylne hamulce | 1 tarcza 220 mm, jednotłoczkowy zacisk | 1 tarcza 240 mm, jednotłoczkowy zacisk |
ABS | Tak | Tak |
Oba motocykle oferują wydajne układy hamulcowe z radialnymi zaciskami czterotłoczkowymi z przodu, co zapewnia bardzo dobrą skuteczność hamowania. Suzuki korzysta ze sprawdzonego układu Nissin, natomiast Triumph stosuje własne rozwiązanie, które pozytywnie zaskakuje podczas testów.
Cena – Dayona 660 czy GSX-8R?
Model | Cena (PLN) |
Triumph Daytona 660 | od 43 950 zł |
Suzuki GSX-8R | od 45 900 zł |
Pod względem ceny Triumph Daytona 660 wypada korzystniej – jest tańszy o około 2 000 zł. Suzuki GSX-8R oferuje jednak bardziej rozbudowaną elektronikę oraz quickshifter w standardzie, co może uzasadniać wyższą cenę.
Wrażenia z jazdy – Triumph Daytona 660 czy Suzuki GSX-8R
Triumph Daytona 660 został zaprojektowany z myślą o wszechstronności. Choć nawiązuje do sportowego dziedzictwa, jego pozycja za kierownicą jest umiarkowanie agresywna, co pozwala na wygodniejszą jazdę w mieście. Zawieszenie Showa, choć nieregulowane, zapewnia stabilność i pewne prowadzenie, a hamulce są wystarczająco skuteczne.
Suzuki GSX-8R, choć nieco cięższy (205 kg wobec 201 kg Triumpha), oferuje podobnie przewidywalne prowadzenie. Dzięki szerokiemu zakresowi momentu obrotowego i niskiej masie odczuwalnej jest zwrotny i dobrze radzi sobie w zakrętach. Jeśli preferujesz sportowy charakter motocykla, ale bez ekstremalnej pozycji za kierownicą, GSX-8R będzie optymalnym wyborem.
Konstrukcja ramy i design – Triumph Daytona 660 vs Suzuki GSX-8R
Cechy | Triumph Daytona 660 | Suzuki GSX-8R |
---|---|---|
Rama | Stalowa | Stalowa |
Masa | 201 kg | 205 kg |
Wysokość siedzenia | 810 mm | 810 mm |
Design | Zachowawczy, sportowy | Futurystyczny, sportowy |
Daytona 660 zachowuje klasyczny sportowy styl Triumpha, z ostrymi liniami i zwartą sylwetką. Suzuki natomiast postawiło na nieco bardziej futurystyczny design, który budzi mieszane reakcje – naszym zdaniem lepiej prezentuje się na żywo niż na zdjęciach.
Podsumowanie – co wybrać Triumph Daytona 660 vs Suzuki GSX-8R?
Triumph Daytona 660 to idealna propozycja dla osób szukających sportowego charakteru, ale z możliwością codziennego użytkowania. Trzycylindrowy silnik daje sporo mocy i elastyczności, a mniejsza niż w Suzuki masa nieznacznie ułatwia manewrowanie. Suzuki GSX-8R jest natomiast bardziej uniwersalne i przyjemniejsze na co dzień, dzięki bardziej komfortowej pozycji, bogatszej elektronice i łatwemu prowadzeniu. Jeśli zależy ci na nowoczesnych technologiach i lepszym komforcie, Suzuki może być lepszym wyborem.
Który motocykl wybrać? Jeśli preferujesz dynamiczną jazdę i sportowe wrażenia, wybierz Daytonę 660. Jeśli szukasz wszechstronnego motocykla, który sprawdzi się na co dzień i w trasie, GSX-8R może być bardziej odpowiedni. Różnice są jednak na tyle niewielkie, że odczucia mogą się zmienić w zależności od Twoich własnych preferencji, od stylu jazdy, czy od budowy ciała. Dlatego polecamy osobiście przysiąść się do obu modeli.
Leave a Reply