Szlabany z autostrad A2 i A4 znikną jeszcze w 2021! Ruszył projekt ustawy o e-Toll - Motogen.pl

Ministerstwo Finansów zapowiada, że szlabany znikną w grudniu 2021, a nowy system płatności e-Toll ruszy jeszcze wcześniej, już w czerwcu 2021 roku. Obejmie także motocykle i lekkie osobówki.

Ministerstwo Finansów przygotowało ustawę, a projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów. Oznacza to, że droga legislacyjna dopiero się rozpoczęła, ale MF przewiduje że:

  • Przejazd odcinkami Konin – Stryków (autostrada A2) oraz Wrocław – Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania się przed szlabanem, będzie możliwy od 1 grudnia 2021 r.
  • Już w czerwcu 2021 r. ruszy aplikacja i system e-TOLL do łatwych płatności.
  • Nowe rozwiązanie ma znacznie usprawnić ruch.

„Dzięki nowej metodzie poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, czyli przejazdu bez zatrzymywania się, zwiększymy przepustowość państwowych autostrad. Nowoczesny i efektywny pobór opłaty umożliwi likwidację bramek i szlabanów, a tym samym ograniczy zatory i poprawi komfort przejazdu” – mówi minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.

„Przygotowane rozwiązanie pozwoli kierowcom na płynne poruszanie się. Nowy sposób poboru opłaty za przejazd będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS – e-TOLL, który już niebawem zastąpi system viaTOLL. Wykorzystując możliwości systemu e-TOLL zmniejszymy koszty poboru opłaty za przejazd. Nie trzeba będzie już przeznaczać środków na utrzymanie i modernizację infrastruktury towarzyszącej Manualnemu Systemowi Poboru Opłat, czyli bramek autostradowych i ich wyposażenia” dodaje szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.

Brak szlabanów na autostradach A2 i A4 od grudnia 2021

Jeżeli wszystko dobrze pójdzie, to od grudnia 2021 pojedziemy bez szlabanów. Aktualnie każdy motocyklista i kierowca musi zatrzymać się w Miejscu Poboru Opłat (MPO), pobrać bilet (lub wnieść opłatę automatycznym urządzeniem) i poczekać chwilę na podniesienie szlabanu, aby wjechać lub zjechać z autostrady.

Od grudnia 2021 szlabany znikną, a wjazd i zjazd na Autostrady A2 i A4 będzie mógł odbywać się swobodnie.

Bilety i opłaty za autostrady w systemie e-TOLL

Ministerstwo Finansów już w maju 2021 chce uruchomić portal e-TOLL, w którym każdy posiadacz motocykla lub samochodu osobowego i ciężarowego będzie miał dostęp do wszystkich danych, dokumentów i usług. Bez zawierania umowy.

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przewidują dwa sposoby zakupu biletów i wnoszenia opłat dla pojazdów lekkich (motocykle, osobówki, auta do 3,5 tony):

  • Zakup biletu autostradowego online lub w formie wydrukowanego biletu np. na stacji paliw czy w kiosku, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę.
  • Na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu. Będzie to możliwe albo dzięki aplikacji e-Toll na smartfony, albo dzięki dedykowanemu urządzeniu.

Aplikacja z szybką płatnością ma zostać uruchomiona już w czerwcu 2021.

Dla kierowców wnoszących opłatę elektroniczną, zostaną udostępnione dedykowane pasy wjazdowe i wyjazdowe na państwowych autostradach.

Kontrola biletów na autostradach i mandaty

Kontrola odbywała się będzie w sposób automatyczny, dzięki kamerom OCR do rozpoznawania tablic rejestracyjnych. System automatycznie wykryje nieopłacony pojazd i nałoży „opłatę dodatkową”. Kierowca ma szansę na uniknięcie kary, jeżeli w ciągu 3 dni elektronicznie zakupi zaległy bilet.

Uzupełnieniem będą kontrole drogowe realizowane przez Służbę Celno-Skarbową, Policję oraz Inspekcję Transportu Drogowego. Ujawniając brak opłaty, funkcjonariusze nałożą mandat. W tej sytuacji kierujący nie zostanie już obciążony „opłatą dodatkową” i nie będzie miał 3-dniowej szansy na dokupienie biletu.

Co z pozostałymi autostradami w Polsce?

Ministerstwo Finansów zapewnia, że przepisy przewidują możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych. Krajowa Administracja Skarbowa jest otwarta na dialog z przedstawicielami „autostrad prywatnych”.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany