Systemy ABS w motocyklach Honda - na drogę, na tor, w teren - Motogen.pl

Jak działa ABS? Jaki był pierwszy motocykl Honda z ABSem? Czym różni się C-ABS od Cornering ABS? Jakie tryby pracy i dodatkowe funkcje może mieć ABS w motocyklach? Sprawdź!

ABS w motocyklach Honda

Honda po raz pierwszy zaoferowała ABS w modelu ST1100 Pan European w 1992 roku. Obecnie stosowany przez Hondę układ ABS (Anti-lock Brake System) to zaawansowany system, który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania. Pomaga on uniknąć wywrotki i zwiększa pewność kierowcy podczas manewrowania motocyklem w trudnych sytuacjach drogowych.

Układ ABS wyposażono w czujniki, które mierzą prędkość obrotową kół, przy czym różnica w wynikach pomiaru oznacza, że wolniejsze koło jest zablokowane. Wtedy system zwalnia hamulec, mierzy prędkość, i znowu go aplikuje, ponownie dokonuje pomiaru i aplikuje hamulec. Podobną sekwencję kierowca wykonuje podczas hamowania pulsacyjnego, jednak ABS jest nieporównywalnie szybszy, gdyż działa z częstotliwością co 1/1000 sekundy – jest o wiele bardziej precyzyjny i skuteczny.

2014 CBR1000RR Fireblade SP - pierwszy superbike z układem C-ABS
2014 CBR1000RR Fireblade SP – jeden z motocykli supersport z układem C-ABS

Rodzaje systemów ABS

System ABS może mieć konstrukcję jedno- lub dwukanałową. System może być też rozbudowany o kolejne, zaawansowane funkcje.

Jednokanałowy ABS

ABS jednokanałowy zastosowany został przede wszystkim w motocyklach z silnikami do 125 cm3. Jest on aktywowany tylko dla jednego (przedniego) koła, zapobiegając jego zablokowaniu.

Dwukanałowy ABS

ABS dwukanałowy – w zależności od typu – stosowany jest zarówno w „125-tkach”, jak i w większych motocyklach. Jest on aktywowany oddzielnie dla przedniego jak i tylnego koła.

W większości maszyn wykorzystujących ABS dwukanałowy zastosowano jego standardową wersję. W ten typ ABSu wyposażono zarówno maszyny wyposażone w silnik o pojemności 125 cm3 jak i te z większymi jednostkami napędowymi.

Combined ABS, czyli ABS zintegrowany

W nieco bardziej zaawansowaną odmianę systemu – Combined ABS wyposażono flagowy model turystyczny Honda Gold Wing. Nazywany w skrócie C-ABS to zintegrowany układ hamulcowy, w którym podczas używania hamulca przedniego koła, aktywowany jest również tylny hamulec.

Honda Gold Wing - o bezpieczeństwo w luksusowym turystyku dba C-ABS
Honda Gold Wing – o bezpieczeństwo w luksusowym turystyku dba C-ABS

(Honda jako pierwszy producent na świecie zastosowała w swoich supersportowych modelach zaawansowany, sterowany elektronicznie, zintegrowany system ABS, który nie tylko zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania, ale także koordynuje pracę przedniego i tylnego hamulca. Rozwiązanie to trafiło najpierw do Fireblade CBR1000RR.)

Combined ABS w Hondzie CBR600RR
Combined ABS (C-ABS) w Hondzie CBR600RR

Cornering ABS, czyli ABS działający w zakręcie

Najnowocześniejszym, stosowanym przez Hondę rozwiązaniem w zakresie technologii wytracania prędkości w motocyklach jest Cornering ABS, czyli ABS działający w zakręcie. Układ zadebiutował w 2017 roku w CBR1000RR, a w roku 2020 trafił także do modelu Africa Twin.

Jak działa Cornering ABS?

Dzięki systemowi Cornering ABS ryzyko utraty przyczepności podczas hamowania, nawet w głębokich zakrętach, jest zmniejszone. Gdy motocykl wjeżdża w zakręt i siła odśrodkowa zabiera część dostępnej przyczepności między oponą a nawierzchnią drogi, a wtedy system stopniowo i precyzyjnie koryguje siłę hamowania w zależności od stopnia pochylenia motocykla w zakręcie. Jednocześnie redukowany jest również efekt „wynoszenia” motocykla na zewnętrzną część zakrętu.

Złożone algorytmy systemu Cornering ABS bazują na danych o zachowaniu motocykla dostarczanych i analizowane w czasie rzeczywistym przez 6-osiowy inercyjny moduł pomiarowy IMU. Mierzy on pozycję i zachowanie motocykla z dużą dokładnością, analizując jego położenie w odniesieniu do sześciu różnych osi jednocześnie: kąta przechylenia na boki (roll), przyspieszenia przechylenia, kąta pochylenia w przód i tył (pitch), przyspieszenia pochylenia, kąta obrotu (yaw) i przyspieszenia obrotu.

Dodatkowo, podczas swojej pracy, ABS wymienia się danymi nie tylko z IMU, ale także z systemem elektronicznego zawieszenia, z układem elektronicznego wtrysku paliwa oraz z centralnym sterownikiem ECU. Dzięki temu Cornering ABS zawsze reaguje maksymalnie precyzyjnie w odniesieniu do położenia motocykla, co redukuje poziom stresu motocyklisty do minimum.

ABS Cornering a tryby pracy: sportowy, drogowy, terenowy

Od 2020 roku ABS zastosowany w modelu CBR1000RR-R oferuje dwa tryby pracy: do jazdy na torze wyścigowym oraz do codziennej jazdy po drogach publicznych.

Ponadto, przy potężnej sile układu hamulcowego Fireblade’a, praktyczne zastosowanie ma też funkcja kontroli uniesienia tylnego koła. Po wykryciu uniesienia tylnego koła system zarządza stopniowym zwalnianiem ciśnienia hamowania, aby osiągnąć skuteczne hamowanie.

W modelu Africa Twin, układ Cornering ABS jest czuły na zakręty nie tylko podczas zwykłej jazdy turystycznej, ale także posiada tryb Off-Road, w którym poziom interwencji ABSu na jednym i drugim kole jest zoptymalizowany do skutecznego hamowania na luźnym gruncie.

Honda CRF1100L Africa Twin posiada Cornering ABS (tzw. Zakrętowy ABS) wraz z trybem Off-Road
Honda CRF1100L Africa Twin posiada Cornering ABS (tzw. Zakrętowy ABS) wraz z trybem Off-Road

Co więcej, w trybie „Off-Road” można zupełnie wyłączyć działanie ABSu na tylnym kole. W takim przypadku tylne koło można dowolnie zablokować, aby umożliwić kontrolowany uślizg, co jest niezwykle istotne dla zwolenników jazdy terenowej.

Podsumowanie – po co ABS w motocyklu?

Nowoczesny system Cornering ABS, stosowany w motocyklach Hondy, pomaga motocykliście jak nigdy wcześniej. Dostosowany jest on zarówno do użytku na co dzień, jak i w off-roadzie czy na torze. ABS nie przeszkadza kierowcy, a istotnie podnosi poziom jego bezpieczeństwa i zwiększa radość z jazdy motocyklem.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany