Skrzynia CVT w motocyklu? CFMoto odważnie zapowiada nowy trend - Motogen.pl

Bezstopniowa skrzynia biegów CVT, znana ze skuterów, nie zdobyła popularności w motocyklach. Mimo tego, CFMoto zabrało się za implementację tego rozwiązania i to z wielkim zaangażowaniem. Czyżby czekała nas rewolucja?

Automatyczne i półautomatyczne skrzynie biegów w motocyklach zdobywają coraz większą popularność, przyciągając do jednośladów osoby, dla których wcześniej skomplikowany układ zmiany przełożeń był przeszkodą nie do przejścia. Poza segmentem skuterów wciąż jednak stosowane są elektronicznie sterowane skrzynie automatyczne, zamiast bezstopniowej przekładni CVT. Wygląda na to, że CFMoto zamierza zmienić ten trend. Nowy patent sugeruje, że firma pracuje nad dwucylindrowym silnikiem rzędowym połączonym z przekładnią CVT napędzaną paskiem.

CVT w motocyklach – technologia rzadko stosowana

Choć przekładnie CVT są standardem w skuterach i pojazdach ATV, to w motocyklach wciąż pozostają rzadkością. Jednym z nielicznych przykładów motocykla wykorzystującego CVT była Aprilia Mana, wyposażona w silnik V2. Pomimo tego rozwiązanie to nie zdobyło popularności w segmencie masowym. Jednak wraz z rosnącą liczbą kierowców, którzy chcą uniknąć obsługi sprzęgła i zmiany biegów, sytuacja może się zmienić. Yamaha oferuje półautomatyczne rozwiązanie Y-AMT, BMW pracuje nad systemem ASA, a KTM rozwija technologię AMT. W tym kontekście motocykl CFMoto z przekładnią CVT może okazać się ciekawą alternatywą.

Jak działa przekładnia CVT?

Bezstopniowa skrzynia biegów składa się z dwóch kół pasowych, z których każde zbudowane jest z dwóch stożkowych połówek. Jedno koło łączy się z silnikiem poprzez sprzęgło odśrodkowe, drugie natomiast jest połączone z wyjściem napędu, w tym przypadku wałem napędowym z przekładnią Kardana. W miarę zmiany odległości między połówkami zmienia się efektywna średnica kół pasowych, co pozwala płynnie dostosowywać przełożenie. Jeśli przednie koło pasowe powiększa się, a tylne zmniejsza, wzrasta prędkość wyjściowa. W odwrotnym przypadku przełożenie obniża prędkość, ale zwększa moment obrotowy.

Nowy silnik z regulacją zaworów?

Patent przedstawia silnik rzędowy z dwiema głowicami DOHC napędzanymi łańcuchem. Szczególnie interesujący jest element znajdujący się przy kole zębatym wałka rozrządu zaworów ssących – przypomina mechanizm zmiennej fazy rozrządu. Chociaż patent nie precyzuje funkcji tego elementu, jego kształt sugeruje możliwość regulacji zaworów ssących, co poprawiłoby dynamikę silnika w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej.

Nie ma jednak pewności, czy nowy silnik przeznaczony jest wyłącznie do motocykli, czy też do pojazdów ATV. Wał Kardana sugeruje potencjalne zastosowanie w terenie, ale patent jednoznacznie wskazuje motocykl jako główne przeznaczenie tej jednostki napędowej.

Chiny stawiają na CVT

CFMoto jeszcze nie wprowadziło na rynek motocykla z przekładnią CVT, jednak inne chińskie marki już eksperymentują z takim rozwiązaniem. Firma Lifeng, znana jako Regal Raptor, zaprezentowała motocykl z przekładnią CVT wykorzystujący silnik CFMoto. Nie jest to jednak nowy silnik z patentu, a jednostka V2 o pojemności 963 cm³ stosowana w pojazdach ATV i UTV firmy CFMoto. Silnik ten generuje 71 KM (52 kW) i posiada prostszą konstrukcję z jednym wałkiem rozrządu SOHC.

Motocykl Regal Raptor wyróżnia się jednak dużą masą własną – waży aż 355 kg, co ogranicza jego dynamikę pomimo stosunkowo dużej mocy.

Nie wiadomo jeszcze, kiedy CFMoto wprowadzi motocykl z przekładnią CVT do swojej oferty, jednak rejestracja patentu wskazuje na intensywne prace nad tym rozwiązaniem. W segmencie, gdzie półautomatyczne skrzynie biegów stają się coraz bardziej popularne, bezstopniowa przekładnia CVT może stać się interesującą opcją dla motocyklistów, którzy chcą uniknąć manualnej zmiany biegów.

2 komentarze

  1. Janku

    Ja nie rozumiem, dlaczego firmy moto tak powoli i z wielką ostrożnością wchodzą w skrzynie automatyczne. Przecież to nie jest jakaś kosmiczna technologia. Dużo kierowców, powiedzmy w wieku 40+ szuka wygody i niekomplikowanej obsługi. Na przykład ja w tym roku będę kupował nowy sprzęt, i chcę skrzynię automatyczną – dlatego na razie krótkiej liście są u mnie trzy maszyny: Honda Rebel 1100, Honda NT 1100 oraz Honda NC750X. Cośtam Yamaha zaczyna, ale cała seria MT to nie moja bajka, a w Tracer 9 nie pasuje mi ułożenie nóg (takie nakedowe, sportowe prawie), Mam 51 lat. Więc pewnie będzie któraś z tych Hond. Czekam na jazy testowe,

    Odpowiedz
    • Avatar photo
      Raff

      Środowisko motocyklowe było dotychczas bardzo koserwatywne i producenci bali się utraty zaufania potencjalnych nabywców. Na szczęście dość szybko się to zmienia.

      Odpowiedz

Leave a Reply

Your email address will not be published.