Rejestracje jednośladów - marzec 2014 - Motogen.pl

Motocykle
W samym marcu zarejestrowano 985 nowych motocykli. Oznacza to wzrost o 41,3% (288 sztuk) r/r. Od początku roku zarejestrowano 1 685 (+36,7% r/r, +452 szt.) maszyn. A najpopularniejsze marki w tym okresie to BMW (304 szt., +125,2% r/r), YAMAHA (207, +66,9%) oraz HONDA (181, +32,1%). W prawdzie jest to dopiero początek sezonu, ale warto zauważyć nieobecność na podium ROMET MOTORS (181 szt., +4,1%). Po pierwszym kwartale jest dopiero czwarty, a od wielu lat nie schodził z czołowej pozycji.

 

W pierwszym kwartale największym powodzeniem cieszyły się motocykle z silnikami o pojemności ponad 750cm3. Ich udział w całej sprzedaży wynosi już 45,6% i powiększył się o blisko 10 punktów procentowych. Zarejestrowano ich 768 (+74,5% r/r, +328 szt.). Na tę kategorię przypada ponad dwie trzecie całego wzrostu sprzedaży. W grupie tej dominuje BMW (293 szt.) z dużą przewagą nad drugim Harley-Davidson (134) i Kawasaki (87). Kolejna kategoria to motocykle z silnikami o pojemnościach między 500 a 750 cm3. Stanowiły one 16,7% całego rynku. Jest to jedyna kategoria, w której odnotowano spadek rejestracji (-6% r/r) i to mimo bardzo dobrego debiutu Yamahy MT-07, dzięki której Yamaha odnotowała 50% wzrost w tej kategorii.

 

Na trzecim miejscu pod względem zainteresowania kupujących znajdują się motocykle najlżejsze – z silnikami o pojemności do 125 cm3 (272 sztuki;+13,3% r/r). Mimo zwiększenia liczebności udział ich w rynku zmniejszył się do 16,1% (-3,4p.p.) w porównaniu z pierwszym kwartałem 2013r. Tutaj prym niezmiennie wiedzie Romet Motors (94 zarejestrowane motocykle). W segmentach funkcjonalnych, największym powodzeniem cieszyły się motocykle typu STREET (NAKED). Ich udział w rynku to 33,6%. Mimo wzrostu rejestracji motocykli w tej grupie o 17,6% do 567 sztuk ich udział w całym rynku zmniejszył się w stosunku do roku 2013 o 5,5pp. Jest to spowodowane dużymi wzrostami w pozostałych kategoriach.

 

Druga najpopularniejsza kategoria ON/OFF (392 szt.) osiągnęła 79% wzrost. Stało się to w dużej mierze za sprawą dobrej formy BMW, które w tej kategorii może pochwalić się 144,9% wzrostem do 191 zarejestrowanych maszyn, z czego większość to modele R 1200 GS oraz R 1200 GS Adventure. Wszystkie motocykle w tej kategorii stanowią 23,3% całego rynku.

 

Kolejny segment to maszyny typu CHOPPER & CRUISER, na które zdecydowało się 248 kupujących (+22,2% r/r, +45 szt.). Tutaj najpopularniejszy był Harley-Davidson (58 szt., +34,9% r/r).

 

Również w pozostałych segmentach funkcjonalnych odnotowano znaczące wzrosty. Wzrost zainteresowania motocyklami widać także w wynikach rejestracji pojazdów używanych. Poziom sprzedaży w tym segmencie rynku jest tradycyjnie znacznie wyższy niż wśród motocykli nowych. Od początku roku zarejestrowano o 40% więcej niż w tym samym okresie 2013 roku. Pierwszy kwartał zamknął się liczbą 9 690 sztuk używanych motocykli. Czołówka najpopularniejszych marek w tej części rynku to HONDA (2 422 szt.), YAMAHA (2 261 szt.) oraz SUZUKI (1 857 szt.). Wszystkie te marki zanotowały ponad 30% wzrost rejestracji.

Motorowery

W pierwszym kwartale roku zarejestrowano 7 199 nowych motorowerów. Oznacza to wzrost o 31,8% r/r (+1 738 szt.). W samym marcu było to 4 449 pojazdów (+32,3% r/r, +1 085). W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek tylko jedna – LONGIJA odnotowała nieznaczny spadek (-7 sztuk r/r). Na czele znajduje się niezmiennie z dużą przewagą ROMET MOTORS (2 664 szt., +30,8% r/r),
drugi jest ZIPP (926, +41,8%), a trzeci JUNAK (863 szt., +292,3%). Tuż za podium znajduje się należący do grupy Zipp TOROS (429, +30%). Sprzedaż tych czterech polskich marek stanowi więc ponad 2/3 całego rynku nowych motorowerów. W pierwszym kwartale roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 2 319 motorowerów używanych sprowadzonych z zagranicy. Jest to 21,5%, 411 sztuk więcej niż w tym samym okresie 2013 roku. Pierwsza trójka wśród pojazdów używanych to: PEUGEOT (377 szt., +35,1% r/r), PIAGGIO (271, +31,6%), YAMAHA (264, 17,9%).

Więcej o motocyklach BMW