Portugalia: protestujący motocykliści sparaliżowali miasta. "Przestańcie nas okradać!" - Motogen.pl

W Portugalii (i nie tylko) motocykle wyłączone były z obowiązkowych okresowych badań technicznych. To ma się zmienić wraz 2022 rokiem. Motocykliści protestują, że to tylko wyłudzanie pieniędzy…

Protesty motocyklistów w Portugalii

W minioną sobotę motocykliści zablokowali kilka większych miast w Portugalii. W samym Porto na miejskie drogi wyjechało około 3000 maszyn. Zablokowano trasy wjazdowe do miasta oraz główne drogi przez miasto. Podobne sytuacje rozgrywały się w kilku innych metropoliach: Lizbona, Faro, Coimbra i nie tylko.

Reportaż z protestu w portugalskiej TV:

Protest zorganizowany został przez ruch o nazwie Grupa Akcji Motocyklistów (GAM). Pojawiły się transparenty, a motocykliści do swoich owiewek przyklejali kartki A4 z nadrukowanymi odpowiednimi hasłami i grafikami, m.in.: „Przestańcie nas okradać!”, „Badania techniczne dają wpływy, nie chronią przed wypadkami!”, „Bezpieczeństwo tak, biznes nie!”, „Badania techniczne nie mają wpływu na 99,7% wypadków!”.

Reprezentujący GAM, Paulo Ribeiro wyjaśnił, że motocykliści nie zgadzają się z wprowadzeniem obowiązkowych okresowych badań technicznych motocykli (IPO – Periodic Mandatory Inspections). Rząd wprowadza obowiązek, argumentując go chęcią ograniczenia wypadków na drogach.

„To próba wyciągnięcia pieniędzy od motocyklistów. Nie zgadzamy się z tym, gdyż wiemy, a potwierdzają to również przeprowadzane badania, że głównym powodem wypadków na motocyklach nie jest zły stan techniczny maszyn, ale błędy podczas prowadzenia pojazdu oraz stan dróg” – wyjaśnił Paulo Ribeiro.

Dlaczego motocykliści w Portugalii nie chcą obowiązkowych badań technicznych motocykli?

Rząd Portugalii chce poprawić bezpieczeństwo na drogach. Grupa GAM tłumaczy na swoim facebooku, dlaczego badania techniczne motocykli nie są w tym celu potrzebne.

Jak czytamy w oświadczeniu GAM na facebooku:
„W 2020 roku portugalska agencja bezpieczeństwa zarejestrowała 8024 osoby poszkodowane w wypadkach na motocyklach i motorowerach, spośród których 138 osób zginęło (1,72%).

Według raportu MAIDS, uznawanego za wyznacznik badań nad wypadkami motocykli, usterka techniczna motocykla jest przyczyną mniej niż 0,3% wypadków.

Przyjmując więc, że usterki techniczne motocykli mogły przyczynić się do 24 osób (0,3%) poszkodowanych w Portugalii, to 1,72% tej liczby nie reprezentuje nawet jednej ofiary śmiertelnej (0,4 śmierci).

W Portugalii jest to więc statystycznie niemożliwe, aby ktokolwiek stracił życie z powodu usterki technicznej motocykla.

Grupa GAM dalej podkreśla, że swoim protestem w najmniejszym stopniu nie chce umniejszać wartości ludzkiego życia. Jednocześnie GAM podkreśla, że chce działać na rzecz bezpieczeństwa na drogach, jednak wprowadzenie obowiązkowych badań technicznych nie jest odpowiednim sposobem.

Badanie techniczne motocykla w Portugalii ma kosztować 23 Euro.

Prawo w Portugalii a prawo Unii Europejskiej

Wprowadzenie obowiązkowych badań technicznych wynika m.in. z prawa Unii Europejskiej.

Według dyrektywy Unii Europejskiej, kraje członkowskie mogły poczynić inne inwestycje w bezpieczeństwo drogowe, dzięki czemu z obowiązkowych badań motocykli można byłoby zrezygnować. Portugalia nie skorzystała z tej możliwości.

Wbrew pozorom badania techniczne motocykli nie są obowiązkowe we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Przeciwko takiemu obowiązkowi działa m.in. FEMA, czyli Federacja Europejskich Związków Motocyklowych. Analizę sytuacji w kilku krajach UE przedstawiamy w kolejnej publikacji na Motogen.pl.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany