Blokada, łańcuch, pokrowiec, aktywne i pasywne urządzenia lokalizacyjne, znakowanie DNA, sieci społecznościowe. Co radzi brytyjska policja?
Dr Ken German spędził 25 lat współpracując z londyńskim oddziałem policji do spraw kradzieży pojazdów. Liczba kradzieży motocykli w Wielkiej Brytanii spada, a jednak mówi się, że w 2019 roku liczba zatrzyma się na poziomie 24 000 sztuk. To mniej, ale wciąż dużo – gdyby każda ofiara kradzieży ustawiła się ramię w ramię, kolejka 9-krotnie okrążyłaby tor Brands Hatch.
Tylko około 45% skradzionych motocykli będzie odzyskanych, a to oznacza, że w ciągu ostatnich 5 lat, około 63 tysiące motocykli zostało rozebranych na części, sprzedanych na inne rynki lub sklonowanych.
Londyńska policja wraz z dr Kenem Germanem opracowała kilka porad dla posiadaczy motocykli, w jaki sposób przeciwdziałać złodziejom. Przede wszystkim istnieje zasada trzech sposobów:
– Lock – blokada – użyj blokady na tarczę, albo blokady na manetkę i dźwignie, lub blokady U-lock na przednie koło, aby złodziej nie odholował motocykla.
– Chain – łańcuch – zablokuj tylne koło, to też zabezpieczy przed odholowaniem. Najlepiej przyczepić łańcuch do nieruchomego obiektu, jak latarnia lub kotwa.
– Cover – pokrowiec – złodzieje często „łowią” konkretne modele jednośladów, a dzięki pokrowcowi, Twój będzie mniej atrakcyjny.
Doktor German mówi, że policja rozstawia kolejne kamery CCTV oraz ANPR (Automatyczne Czytanie Numerów Rejestracyjnych), które skutecznie lokalizują skradzione pojazdy w trakcie ich odjazdu lub użytkowania.
Policja rekomenduje także aktywne urządzenia lokalizujące – w przypadku, gdy sygnał pozostaje aktywny, udaje się odzyskać 92% takich pojazdów.
Kolejną polecaną opcją są także pasywne urządzenia lokalizujące, które aktywują się za pomocą odpowiednich fal radiowych. Złodzieje często nie zauważają takich transponderów, a są one pomocne przy poszukiwaniach.
Ukryte znakowanie DNA, czyli oznaczanie poszczególnych części motocykla, jest z kolei pomocne, gdy motocykl trafi na rynek sprzedaży już po rozbiórce.
Policja zauważa, że niezwykle pomoce są sieci społecznościowe na portalach. Takie grupy pomagają szukać, identyfikować i odzyskiwać skradzione motocykle. Tego typu działalność grup społecznych jest w Wielkiej Brytanii popularna. Jak mówi dr German: „Grupy i strony w mediach społecznościowych pomagają policji w uzyskaniu informacji kto, co i gdzie robi. Bez tej pomocy kradzieże motocykli wymknęłyby się spod kontroli. Dlatego policja woli współpracować z określonymi grupami wolontariuszy, zamiast określać ich jako samozwańców.”
Dr Ken German zauważa, że podstawowe środki ochrony (Lock, Chain, Cover) pomagają odstraszyć 30% złodziei przed kradzieżą motocykla. Tymczasem aż 7 z 10 motocyklistów nie zabezpiecza swojego motocykla przy parkowaniu…
A Ty jak zabezpieczasz swój motocykl?